Vad är detta?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Vad är detta?

Inlägg av pjocke » tis apr 11, 2006 22:38

Bild

Den där lilla saken sitter på förgasaren och är kopplad till nån annan liten sak med en slang. Det verkar som att dess syfte är att släppa tillbaka gasspjället lite försiktigt sista biten, men jag vet inte... nån som kan berätta? :)

När man ändå är i garaget så nog fan ska man på och rota... märkte till min oglädje att personen som monterat stolarna i min bil bara satt dem med bultar framtill och typ tre svetsloppor baktill. Galet. Så det blir till att riva ur, bulta fast fyrakantsrör i golvet och bulta stolarna i det... suck.

Nåja, jag fick i alla fall ordning på torkarna så jag ser nånting nästa gång det regnar...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 11, 2006 22:53

Jooo!
Det kan jag berätta...
Det är en jäkligt stoooooor bild.......

Näää!
Lite allvar. Du är rätt på det i dina funderingar. Det är en dämpanordning för att hålla kvar lite "gaspådrag" så att all bensin i insugningsröret förbränns om du släpper gaspedalen snabbt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis apr 11, 2006 22:55

Haha! Jo, bilden blev enorm. Tack för svaret, då hade jag lyckats lista ut dess funktion ändå... imponerande!

PS. Får du inte mina mail? Skickat två hittills...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 11, 2006 23:19

pjocke skrev:PS. Får du inte mina mail? Skickat två hittills...
Hmmm!
Vet att det ligger iaf 1 mail i verkstadskontorsdatorn...
Får kolla mer exakt imorgon
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 12, 2006 9:59

Förresten, vad kan jag sabba om jag tar bort den där dämpningen? Tycker gasen går tillbaka lite väl långsamt, men det ska ju tydligen vara så...

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons apr 12, 2006 21:04

Bortsett från att bilden kanske skulle vara typ MAX 800x 600 eller nåt sånt (640x480 funkar utmärkt :wink: ), så undrar jag (utan att orka gå ut och titta) har jag en sådan på min 413 -86 :?: :?: :?:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons apr 12, 2006 21:06

Du sabbar inget pjocke! det som händer är att den kan stanna helt när du släpper gasen snabbt

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons apr 12, 2006 21:17

är den inte justerbar?

sitter ju för en anledning och det funkade nog utmärkt när den var ny.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons apr 12, 2006 21:19

Oftast gasvajern eller själva gasspjället som kärvar om gasen hänger kvar väldigt länge, såv a det på min gamla orginalgasare iaf, efter lite upsmörjning så funka det fint :D
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons apr 12, 2006 21:30

Förstår inte vad ni gnäller om, bilden är ju hur lagom som helst ;)

Hur som helst... nja, den verkar inte vara speciellt justerbar. Om jag plockar bort plastbiten går spjället i botten med en gång, så det är inte vajer eller fjädrarna heller... nåja, allting är uppsmörjt och plastmojen får sitta kvar. Vill ju inte ha snabbare gasretur på bekostnad av motorstopp i sektionerna :)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 12, 2006 21:34

Dom ventilerna tenderar att tätna ibland,troligtvis har den något med avgaskrav att göra då den inte finns på 410 som sålts i tyskland
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » ons apr 12, 2006 22:25

Har för mig att det sitter en sjuster skruv någon stans på 410ans förknasare där du ändrar hur länge den ska "dra" efter att du släppt gasen.. i alla fall har jag varit på nått sånt på min en gång av mistag.. Har för mig att den sitter på samma sida som den där "saken" som du har bild på..
Proud member of Team buntband

Skriv svar