Nya blad runt om, vad ska man köpa???

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Nya blad runt om, vad ska man köpa???

Inlägg av Ax » mån jun 13, 2011 2:05

Måste fixa nya blad till bilen då den lutar åt höger och bladen nästan är helt raka. Vad ska man köpa? Tittat på Oldman Emu blad och det blir då 4st bakblad isf lr ska man köpa de billigare blad på SBVAB? skiljer mycket i pengar. Hjälp vet inte riktigt hur jag ska göra...
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Inlägg av JAK » mån jun 13, 2011 7:13

Jag hade köpt dom billiga från SBVAB.
Har själv monterat Calmini men blev väldigt besviken på kvalitén.
Naturligtvis så har det betydelse hur du ska använda dom, jag refererar till skogskörning där det är lätt att knäcka ett blad,då känns det inte så tungt om dom är lite billigare.

JAK

PHA
Rutinerad
Inlägg: 257
Blev medlem: lör mar 15, 2008 8:56
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av PHA » mån jun 13, 2011 7:29

Köp INTE dom billig. Har dom bak på min Samurai och dom ser väldigt roliga ut. Tror fan att plattjärn återfjädrar bättre. Har beställt OME till den nu och hoppas på att dom håller. Fram har jag orginal bakblad som jag plockat runt lite med.

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån jun 13, 2011 8:14

Kolla på min byggtråd, länk i signaturen. RUF bladen är lesjöforsblad, köpte jag på ebay för under 2000:- inkl. frakt och det ska vara riktigt bra kvalitet. Bak bli det YJ-blad, CJ ska också funka.

Kinabladen är rent skräp, funkar absolut inte på en spoad bil som ska gå i skogen, de håller inte.
TEAM HORRED CUSTOMS

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Inlägg av Kga_413 » mån jun 13, 2011 10:16

Hej,

Jag har köpt OME både fram och bak och är mycket nöjd.
De tål inte SPOA dock.

Bo W.

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Inlägg av Ax » mån jun 13, 2011 10:45

Kga_413 skrev:Hej,

Jag har köpt OME både fram och bak och är mycket nöjd.
De tål inte SPOA dock.

Bo W.
Fan det var inte bra. Finns det ingen som kör med OME och SPOA?
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Inlägg av JAK » tis jun 14, 2011 22:39

oxyjohan skrev:Kolla på min byggtråd, länk i signaturen. RUF bladen är lesjöforsblad, köpte jag på ebay för under 2000:- inkl. frakt och det ska vara riktigt bra kvalitet. Bak bli det YJ-blad, CJ ska också funka.

Kinabladen är rent skräp, funkar absolut inte på en spoad bil som ska gå i skogen, de håller inte.
Nu får du allt förklara dej varför skulle inte kina bladen fungera på en spoad bil, vad är skillnaden.
Jo jag vet skillnaden, det är att dom flesta glömmer att flytta genomslagsgummina, det finns nog inga blad som klarar att så stor negativ böjning som det medför.
Jag har kört med kinablad i flera år utan problem.
Men visst finns det blad som är bättre men om det är värt pengarna vet jag inte.

JAK

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Intressant

Inlägg av Wild_Devil » tis jun 14, 2011 23:51

Intressant att läsa då min bil har säckat ihop diagonalt ? ! ?

Menar ni att SBVAB är billigt skit eller har jag missat nåt? ?

Är ute efter att få så likt original som möjligt och använder den till mjuk körning och är ospoad..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » ons jun 15, 2011 12:20

JAK skrev:
oxyjohan skrev:Kolla på min byggtråd, länk i signaturen. RUF bladen är lesjöforsblad, köpte jag på ebay för under 2000:- inkl. frakt och det ska vara riktigt bra kvalitet. Bak bli det YJ-blad, CJ ska också funka.

Kinabladen är rent skräp, funkar absolut inte på en spoad bil som ska gå i skogen, de håller inte.
Nu får du allt förklara dej varför skulle inte kina bladen fungera på en spoad bil, vad är skillnaden.
Jo jag vet skillnaden, det är att dom flesta glömmer att flytta genomslagsgummina, det finns nog inga blad som klarar att så stor negativ böjning som det medför.
Jag har kört med kinablad i flera år utan problem.
Men visst finns det blad som är bättre men om det är värt pengarna vet jag inte.

JAK
Jag har hört så mycket gnäll om dessa så något måste det väl ligga i det? Blad som är krokiga efter en träff etc.

Jag har själv kört ganska tuff tävlingskörning med kombination av Suzuki och valpblad och det har hållt hyffsat utan bumpstops, nu kommer jag dock att bygga med gummin när jag kostar på mig nya fina blad :)
TEAM HORRED CUSTOMS

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Inlägg av Kga_413 » ons jun 15, 2011 13:16

Att man måste flytta infjädringsstoppet är väl bara halva lösningen.

När man SPOA:r blir ju avståndet mellan däckets underkant och och
fjädern större vilket ökar vridmonetet på fjädern vilket gör att den
kan bli S-formad. Detta blir ännu värre då man monterar större
däck också. Fix för detta är ju momentstag.

Vilken efffekt skadar fjädern mest ?

/Bo W.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Intressant

Inlägg av MrHawk » ons jun 15, 2011 17:18

Wild_Devil skrev:Intressant att läsa då min bil har säckat ihop diagonalt ? ! ?

Menar ni att SBVAB är billigt skit eller har jag missat nåt? ?

Är ute efter att få så likt original som möjligt och använder den till mjuk körning och är ospoad..
/R
Dom billiga SBVAB bladen verkar hålla helt okej mär man är SPUA så till ditt användningsområde är dom prisvärda.

Satt en uppsättning sånna på en jag köpte som var SPOA, dom såg ut som W:n med en jätteknäck över axlen. Tror det är axelvridet som tar dom.

Jag kommer köpa Lesjöforsfjädrarna till min, dom har jäkligt gott rykte i UK.
I aim to misbehave

Skriv svar