413 motor i en 410

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nicklas92
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: tis aug 17, 2010 17:28

413 motor i en 410

Inlägg av nicklas92 » tor dec 30, 2010 15:59

hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 413 motor i en 410

Inlägg av oxyjohan » tor dec 30, 2010 16:16

nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Det är inte samma motorfästen.
TEAM HORRED CUSTOMS

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Re: 413 motor i en 410

Inlägg av JAK » fre dec 31, 2010 11:36

nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Hel klart lättare att justera 410 motorn så att den tar äckligt lite bensin :wink:

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Inlägg av Linus » sön jan 02, 2011 11:18

Växellådan behöver ju bytas också, men passar i bakre fästet och kardanen. Vill minnas att man får bygga nytt motorfäste på högersidan, men det är inte så avancerat om man har en svets och lite järnskrot.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

nicklas92
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: tis aug 17, 2010 17:28

Re: 413 motor i en 410

Inlägg av nicklas92 » sön jan 02, 2011 17:52

JAK skrev:
nicklas92 skrev:hej, funderar lite på att byta motor i min 410 då den drar äckligt mycker bensin till skillnad mot min samurai så tänkte höra vad mycket jobb det är, passar motorfästena? växellåda?

Mvh Nicklas
Hel klart lättare att justera 410 motorn så att den tar äckligt lite bensin :wink:
jasså? något bra tips vad man ska göra för att få ner bränsleförbrukningen? tänkte ja skulle pröva med att byta alla tänddelar och luftfiltret.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jan 02, 2011 18:04

Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Inlägg av JAK » sön jan 02, 2011 19:00

niva_mats skrev:Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?
Det är helt riktigt, men det har även 413. sedan sitter handbromsen på fördelningslådan så det är inget problem.

Hög bränsleförbrukning vad kan det bero på.
Ja det finns många faktorer som kan orsaka det, utan veta hur motorn går.
Börja med att kolla så tändningen står rätt.
Kolla luftfilter.
Kolla även så att choken inte ligger i, till o börja med.

Jag kör min 410 20mil plus en hel dag i skogen på en tank o det tycker jag inte är mycket.

JAK

nicklas92
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: tis aug 17, 2010 17:28

Inlägg av nicklas92 » mån jan 03, 2011 0:59

JAK skrev:
niva_mats skrev:Är det inte så att 410:an har handbromsen på kardanen?
Det är helt riktigt, men det har även 413. sedan sitter handbromsen på fördelningslådan så det är inget problem.

Hög bränsleförbrukning vad kan det bero på.
Ja det finns många faktorer som kan orsaka det, utan veta hur motorn går.
Börja med att kolla så tändningen står rätt.
Kolla luftfilter.
Kolla även så att choken inte ligger i, till o börja med.

Jag kör min 410 20mil plus en hel dag i skogen på en tank o det tycker jag inte är mycket.

JAK


har varit ute och grejat några timmar nu, började med att kolla choken och fick då se att den var i till hälften hela tiden, så ryckte loss wiren och provkörde men då gick den som en kratta när man gasade iväg så satte dit den igen och kollade lite andra grejer hade loss och kollade så väntilerna stog rätt osv men allt såg bra ut, så till slut prövade jag att ställa tändningen och då gick den mkt bättre men tomgången gick inte ställa ner så prövade att rycka loss choken igen och efter det så går den som en klocka :D men nu är chokwiren för kort så antagligen sitter det fel wire, om det inte går att justera någon annanstans?

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av oxyjohan » mån jan 03, 2011 9:22

Med risk för att påpeka det uppenbara... Kolla också att bilen rullar lätt d.v.s. att drivlinan inte kärvar i knutkors t.ex. samt att du inte har påliggande bromsar, och så lufttryck i däcken såklart.
TEAM HORRED CUSTOMS

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Inlägg av JAK » mån jan 03, 2011 19:36

har varit ute och grejat några timmar nu, började med att kolla choken och fick då se att den var i till hälften hela tiden, så ryckte loss wiren och provkörde men då gick den som en kratta när man gasade iväg så satte dit den igen och kollade lite andra grejer hade loss och kollade så väntilerna stog rätt osv men allt såg bra ut, så till slut prövade jag att ställa tändningen och då gick den mkt bättre men tomgången gick inte ställa ner så prövade att rycka loss choken igen och efter det så går den som en klocka :D men nu är chokwiren för kort så antagligen sitter det fel wire, om det inte går att justera någon annanstans?
Bra det låter som du har hittat ett par fel, det borde minska din förbrukning.
Chokwiren går nog bara att justera vid förgasaren (tror jag) annars borde den gå att förlänga, för du kommer att behöva den.

JAK

Skriv svar