Sida 1 av 2

Byggbeskrivning Suzuki A-traktor

Postat: mån sep 20, 2010 20:28
av Finnpower
Som rubriken säger:
Nu börjar det snart hända grejer med grabben a-traktor men jag vill ha en beskrivning av hur spärra vad.
Har inte riktigt tid att laborera så om nån har ett recept jag kan följa är det välkommet.
Är en Suzuki K-truck med drivlina från en vanlig lång suzuki.
Kolla Teräng-Tottes tråd så får ni se vilken det är.
Har ett par vanliga lådor som jag kan rensa kuggar ur så vill nån bara förklara vilka kuggar och vilka hjul det ska vara blir det nog bra...

Postat: mån sep 20, 2010 20:47
av Cheva_Power
bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)

Postat: mån sep 20, 2010 20:55
av 4x4power
Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!




Har för mej jag hittade en tråd någonstans med sprängskiss på sukka låda, ska leta lite när jag duschat :D

Postat: mån sep 20, 2010 21:03
av Cheva_Power
gav han ju ett tips HUR han kunde spärra på ett annat sätt ! va ett förslag bara så ;)

Postat: mån sep 20, 2010 21:13
av Terrängtotte
4x4power skrev:
Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!
Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:

Postat: mån sep 20, 2010 21:28
av Finnpower
Terrängtotte skrev:
4x4power skrev:
Cheva_Power skrev:bätre å spärra med platjärn gjorde de på king cab epan bessiktningen sa aldrig nåt synns ju inte heller ! mkt bätre tycker ja än å förstöra en låda ! dom är ju inte gratis precis ;) inte king diesel lådor ihalla fal har en ju sett på blocket 8)
Detta inlägget hjälpte ju inte speciellt mycket!!
Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:
Förvisso är alla förslag välkomna men jag vill ha nåt som jag kan följa till punkt och pricka så jag slipper åka jojo fram och tillbaka till Bilprovningen. Och framförallt om jag behöver köpa något så ska jag köpa rätt direkt.

Postat: mån sep 20, 2010 21:29
av 4x4power
Finnpower skrev:Alla förslag är välkomna, bra eller dåliga :wink:
Förvisso är alla förslag välkomna men jag vill ha nåt som jag kan följa till punkt och pricka så jag slipper åka jojo fram och tillbaka till Bilprovningen. Och framförallt om jag behöver köpa något så ska jag köpa rätt direkt.[/quote]

Var så jag tänkte, och som sagt letar fortfarande!

Postat: mån sep 20, 2010 21:30
av Pajerocab-92
Vi köpte vår Suzuki A-traktor färdigbesad från Willys här på forumet, vad jag förstår är den spärrad på 4L, spaken till fördelningslådan borttagen, sen är 3an o 4an spärrade i huvudlådan, växelföraren blockerad.
Eftersom jag inte gjort det själv vet jag inte exakt hur det är gjort.
Sak asnart in med Pajeron som ska bli A-traktor, det ska bli spännande!
Lycka till, ska förhoppningsvis gå bra i Värnamo!

Postat: mån sep 20, 2010 21:35
av 4x4power
Pajerocab-92 skrev:Vi köpte vår Suzuki A-traktor färdigbesad från Willys här på forumet, vad jag förstår är den spärrad på 4L, spaken till fördelningslådan borttagen, sen är 3an o 4an spärrade i huvudlådan, växelföraren blockerad.
Eftersom jag inte gjort det själv vet jag inte exakt hur det är gjort.
Sak asnart in med Pajeron som ska bli A-traktor, det ska bli spännande!
Lycka till, ska förhoppningsvis gå bra i Värnamo!
Om man lusläser transportstyrelsens regler nogrant så står det tydligt att man ej får spärra växelväljaren! Man måste svarva/ plocka ur dreven för att det ej ska gå lätt att montera tillbaka..

Men visst det är ju inte alltid besgubbarna märker :lol:

Postat: mån sep 20, 2010 21:43
av Pajerocab-92
glömde säga att du behöver låga däck för att få ner hastigheten tillräckligt...
det är väl lite upp till besmanen vad han accepterar..

Postat: tis sep 21, 2010 19:29
av Nesse
Kan ju bara ge ett tips.. kolla på blidstyrets byggtråd.
Nu vet inte jag om du lätt vill ändra till att den går fortare ??
Köp en drevsats o sätt i fördelningslådan så slipper du spärra i vanliga växellådan..så kan du bara växla om till högväxel när du vill åka fortare..
// Nesse

Postat: tis sep 21, 2010 19:36
av Finnpower
Nesse skrev:Kan ju bara ge ett tips.. kolla på blidstyrets byggtråd.
Nu vet inte jag om du lätt vill ändra till att den går fortare ??
Köp en drevsats o sätt i fördelningslådan så slipper du spärra i vanliga växellådan..så kan du bara växla om till högväxel när du vill åka fortare..
// Nesse
Nope, enda hastighetshöjningen på den blir med större däck.
Jag tror inte grabben skulle kunna hålla sig med "ryckspärr".

Postat: tis sep 21, 2010 20:23
av Nesse
Hur stora däck skall du ha på ??

Postat: tis sep 21, 2010 20:32
av Terrängtotte
Nesse skrev:Hur stora däck skall du ha på ??
28-29 typ.

Bild

dom däcken är väll som suzuki original när det gäller storlek?

Postat: tis sep 21, 2010 20:37
av Nesse
Jag menar att det är skitnoga att uträkningen stämmer teoretiskt..
Annars tar dom inte ens in bilen i hallen iaf i borås..
Jag frågade på o bygga om en 413 (Vanlig) MEN den gick inte som täckt bil så det är mycket olika besiktningsställen som man får olika svar på..
Min är ju reggad med en b230 och hur det gick till vet jag inte med tanke på framaxeltryck..