Svårstartad med varm motor

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Svårstartad med varm motor

Inlägg av Brummel » ons sep 02, 2015 22:41

Jag har en längre tid (ett par år) haft problem att starta min Suzuki Pickup med 1,9 l Renault diesel. Problemet uppstår då jag kört mer än 30 km och gör ett kort stopp. Då reagerar inte startmotorn över huvud taget. Den drar inte runt, ett svagt klick det är allt. Efter ett tag 5 - 30 min går det att starta igen.
Misstänkte givetvis startmotorn och köpte en ny men felet kvarstår ibland. Med kall motor startar den alltid på första, även kalla vinterdagar. Har börjat fundera på om ett nytt batteri skulle hjälpa.
Men ikväll bläddrade jag i Biltemakatalogen och fann något som heter värmesköld för startmotorer. Något slags aluminiumbandage man skall linda runt startmotorn så den inte blir överhettad.
Kan det vara lösningen? Eller har expertisen andra förslag?

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Svårstartad med varm motor

Inlägg av sos » tor sep 03, 2015 6:37

Kontaktstycket på tändningslåset? Har du provat med kabel direkt på solenoiden?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Re: Svårstartad med varm motor

Inlägg av Brummel » tor sep 03, 2015 15:51

Nej, det kan vara värt att testa. Någon som tror att värmesköld runt startmotorn ka hjälpa?

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Svårstartad med varm motor

Inlägg av Strömmen » tor sep 03, 2015 20:45

Den nya startmotorn är den ny eller renoverad?
Min nya startmotor som verkstaden satte i min vivaro visade sig vara "renoverad"dom hade nog bara blästrat av den och lagt den i en kartong.
Så jag hade samma fel som du den regerade inte när den var varm,verkstaden menade att jag hade fel i tändningslåset men den startade inte med bygling på starten heller.
Så till slut böt dom och den har gått sedan dess.
Mvh anders

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Svårstartad med varm motor

Inlägg av exid » tor sep 03, 2015 23:22

Jag hadde exakt samma fel en gång i tiden, tog ett jävla tag att hitta men då var det ett jordfel. mät volten i batteriet och notera sedan mellan chassi och + på batteriet när bilen inte går att starta om det diffar lite så har du förmodligen något jordfel. jag hadde då 10v mellan chassi och batteri medans jag hadde 12.7 i batterit.
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Re: Svårstartad med varm motor

Inlägg av Brummel » fre sep 04, 2015 23:35

:D Tack för tipsen. Min nya startmotor var ny och köpt hos Mr Auto till bra pris. Såg ut att vara samma som original och paketet kom från Paris!
Jag tror att jag möjligen har det jordfelet som exid skriver om. Skall undersökas. Skall dra en ny jordkabel direkt till motorn.

Skriv svar