Ojämn tomgång.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » ons sep 09, 2009 21:26

LUS skrev:Troligtvis som alla andra förgasare, det är nog ingen större skillnad mellan olika fabrikat. Men funkar den inte på plan mark lär den funka ännu sämre i backar!
det beror väl på om det gåt utför eller uppför?? :lol:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

ingevidare
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: fre dec 11, 2015 15:06
Ort: Österåker

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av ingevidare » fre apr 01, 2016 18:23

Gammal tråd, jag vet...
Jag har gräsliga problem med originalförgasaren- satte nyss ut köpesannons på forumet-
Har även gamla Volvosar med Strombergare (w175, har jag för mig) i stående....Funkar de? Eller är det en mindre storlek som krävs? Vad är enklast/ bäst: Byta till Stromberg eller leta Starlet/ colt etc?
Hittar heller inga fungerande bilder på Strombergadaptrar el. bra ombyggnadsinstruktion
Tack för svar! hälsar, Björn

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av Sdkfz251 » tis aug 02, 2016 15:54

:iagree:
Sitter i samma sits.... Har tittat lite på Fiat 127 förgasare men motorn i en sådan är på mellan 903 och 1050 cc... f*n vet om det räcker, men den ser liten och nätt ut :tumbup:

Behöver också stöd i ämnet....
Senast redigerad av Sdkfz251 den tor aug 04, 2016 20:29, redigerad totalt 2 gång.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av pjocke » tis aug 02, 2016 17:54

Swift och kanske flera andra modeller fanns med någon sorts "elektronisk förgasare" typ TBI, minns inte exakt vad den hette eller hur den såg ut, men vill minnas att den ska passa rakt på i alla fall vissa Suzukispisar. Känner att min input är otroligt värdefull här, men kanske kan ge något att googla på om inte annat.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av Sdkfz251 » tis aug 02, 2016 23:28

Tackar för tipset pjocke :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av pjocke » ons aug 03, 2016 6:24

Sdkfz251 skrev:Tackar för tipset pjocke :tumbup:
Vassego. Inte klokt vad man minns fortfarande efter så här lång tid :)

Jag kollade mina gamla inlägg och det jag använde var en 1,3-litersmotor med 8 ventiler och insprutning/TBI av typen Denso. Uteslutningsmetoden säger att det bör varit en G13BA. Den satt hur som helst i en Swift av 1989 års modell, och låg tvärställd i den bilen. Man behövde byta fördelare till en med vinkelväxel för att få ner den i SJ:ns motorrum då den stack rakt ut på Swiften och därför tog i torpeden på SJ:n. Jag vill minnas att man behövde byta kamaxeln också, men jag kommer inte riktigt ihåg varför - antagligen eftersom man behöver någon form av drev till vinkelväxeln som inte satt där original på Swiften? Hur som helst var det både kam och fördelare från SJ:n man använde. Fan vet om man inte behövde byta oljetråg också. Men det var ju om man ville stoppa en komplett G13BA från en Swift i en SJ, och det var vid närmare eftertanke inte vad tråden handlade om.

Denso-TBI:n från G13BA ska så vitt jag vet passa rakt av på G13-motorerna som sitter i SJ:erna. Man får nog ta hela insuget om jag har rätt för mig. Termostathuset hamnar då bakåt mot torpeden så man får vända på locket och skaffa längre kylarslang. I övrigt ska inga ingrepp behövas.

EDIT: Förtydligande och påfyllning med fler gamla framforskade "fakta."

lasseho
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 02, 2012 16:35

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av lasseho » tis aug 23, 2016 20:39

Jag fick, ja faktiskt FICK, en SJ 410, -85:a, som gick mycket dåligt!
Natutvis började jag med att titta över tändning inkl stift. När det inte hjälpte började jag med bränsle, inkl förgasare. Justerade hit och dit utan resultat tills jag kom på hur jag brukar göra med små tvåtaktsmotorer.
Tömde alltså i ca två liter T-Röd vid varje tankning och efter tre tankningar, går hon nu alldeles perfekt.
T-Röd har förmågan att lösa upp en massa kletiga bensinrester lite här och där, så nu fortsätter jag att köra med min original Aisinförgasare.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Ojämn tomgång.

Inlägg av Sdkfz251 » ons aug 24, 2016 18:08

Värt ett försök :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar