Ojämn tomgång.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Ojämn tomgång.

Inlägg av Stevesamurai » mån jun 15, 2009 16:44

Har läst ett gäng inlägg nu, men ingen som har mitt problem!

När den är kall går den bra(?), typ 400 varv. (ingen choke)
Sen ökar det till 1700, då den är varm, sen helt plösligt som att trycka på en knapp så tappar den en cyl.
Har bytt kablar, stift, fördlock, rengjord förgasare + extrafilter. Ska tilläggas att det sitter en Starletknasare på, med en hoper pluggade slangar. Den svarar fint på gas. Vid ngt varvande så kommer alla 4 cyl in i arbete. NYBES på detta viset!!! Med 0,0 i COhalt!!!!!!
UTAN K-SPRIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Blir inte klok på vad det är, någon som vet vad det kan va?

Bilen - en Samurai 88.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 15, 2009 17:07

Går för magert...
Blandningen blir för mager på en cylinder och då missar den....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Inlägg av Stevesamurai » tis jun 16, 2009 21:23

Mager blandning, hmm, joo så är det nog. MEN hur fetar man på den, har gått 17 varv runt gasarn o inte hittat ngt justerskruv. Ska det va så på Starletgasare, eller är det jag som inte hittar justerskruven?

patrikborås
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 22, 2009 12:38
Ort: Borås

hej

Inlägg av patrikborås » mån jun 22, 2009 16:28

har nästan samma problem men min går kanon när den är kall sen så tappar den tomgången när jag sedan skruvar upp tomgången så vandrar den mellan 800-2300 varv sätter jag sedan på fläktan inne i bilen så går den upp på 3200varv och srår stabilt på det varvtalet!!! blir inte klok på detta!! :?
SUZUKI SJ413

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Inlägg av Stevesamurai » tis jun 23, 2009 8:14

Om det är origförgasarn du har, så sitter det en tomgångsförhöjare som går i gång när kupéfläkten startas. Börja med att rycka ur den. (någon av kablarna runt förgasarn)
Kolla så att det inte läcker ngnstans, kolla så att packningarna under förgasarn mot insuget är hela. Det som är svårare att kolla, är ifall spjällaxlarna läcker. Finns säkert ngn bra tråd här som beskriver hur man ser det, o hur det årgärdas.
Lycka till o kör så det glör.
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Inlägg av Stevesamurai » lör jun 27, 2009 18:06

Upptäckte häromdan att motorn går jämnt när den står med nosen nedåt.
Alltså ngt med gasarn, men vad? Flotörnålen täpper till när den står mkt i nedförslut! Men alltså vid lagom lut så går den skitbra. Kan ngn förklara?
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » lör jun 27, 2009 21:59

Stevesamurai skrev:Upptäckte häromdan att motorn går jämnt när den står med nosen nedåt.
Alltså ngt med gasarn, men vad? Flotörnålen täpper till när den står mkt i nedförslut! Men alltså vid lagom lut så går den skitbra. Kan ngn förklara?
Återigen, ett tecken på skit... dom är sjukligt känsliga för smuts, även mikroskopiskt stort damm kan ställa till det...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Gabrielsson
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre dec 26, 2008 17:29
Ort: Äspered

Inlägg av Gabrielsson » tor aug 06, 2009 22:52

Spruta lite Startgas runt spjällaxeln. Ökar den i varv, då vet du att den suger tjuvluft där.
/Andreas

raggarsnus
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 26, 2009 19:32

Inlägg av raggarsnus » ons aug 26, 2009 20:17

Jag bytte ALLA vacumslangar runt gasarn... ( min 413 )dom beter sig tämligen underligt om inte alla vacumslangar e hela å sitter där dom ska... var 3 som de var torrsprickor i å 2 som inte satt på å nån som var pluggad, krävdes ca 800liter startgas innan man fick igång den, bytte alla slangar å koppla på där de saknades å nu startar hon innom 2-3sekunder utan choke
Alltid retar det nån! :P

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Inlägg av LUS » ons sep 02, 2009 20:57

Ett bra tips är att slänga originalförgasaren långt bort! Har monterat en Weber 32/36 på min 413. Vilken skillnad! Kommer direkt och lugn tomgång, bara fördelar med detta bytet! Adaptern gör man själv, lite pyssel med gasreglage och luftrenaren. Tar nog mindre tid än att ställa in originalförgasaren.

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » ons sep 02, 2009 21:12

Hej.. hade också massa problem med min orginal förgasare (413), orkade inte fixa med den mer än ett par timmar innan jag tröttnade och byggde om till stromberg förgasare. kan nog lova att de tar mindre tid och den kommer gå mkt bättre :D

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Inlägg av Stevesamurai » tor sep 03, 2009 9:09

Hur funkar en Weber/Stromberg i lutning?
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

LUS
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis sep 02, 2008 12:46
Ort: Vaggeryd

Inlägg av LUS » tor sep 03, 2009 13:48

Troligtvis som alla andra förgasare, det är nog ingen större skillnad mellan olika fabrikat. Men funkar den inte på plan mark lär den funka ännu sämre i backar!

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Inlägg av Suzuki_Rules » tor sep 03, 2009 20:30

Kan bara säga att min funkar suveränt, och även min brors gjorde också det :)

adddan
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: lör jun 27, 2009 16:32

Inlägg av adddan » tor sep 03, 2009 22:27

byt till stromberg..
sj 413 projekt någon gång..:P

Skriv svar