Ojämn tomgång.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
Ojämn tomgång.
Har läst ett gäng inlägg nu, men ingen som har mitt problem!
När den är kall går den bra(?), typ 400 varv. (ingen choke)
Sen ökar det till 1700, då den är varm, sen helt plösligt som att trycka på en knapp så tappar den en cyl.
Har bytt kablar, stift, fördlock, rengjord förgasare + extrafilter. Ska tilläggas att det sitter en Starletknasare på, med en hoper pluggade slangar. Den svarar fint på gas. Vid ngt varvande så kommer alla 4 cyl in i arbete. NYBES på detta viset!!! Med 0,0 i COhalt!!!!!!
UTAN K-SPRIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Blir inte klok på vad det är, någon som vet vad det kan va?
Bilen - en Samurai 88.
När den är kall går den bra(?), typ 400 varv. (ingen choke)
Sen ökar det till 1700, då den är varm, sen helt plösligt som att trycka på en knapp så tappar den en cyl.
Har bytt kablar, stift, fördlock, rengjord förgasare + extrafilter. Ska tilläggas att det sitter en Starletknasare på, med en hoper pluggade slangar. Den svarar fint på gas. Vid ngt varvande så kommer alla 4 cyl in i arbete. NYBES på detta viset!!! Med 0,0 i COhalt!!!!!!
UTAN K-SPRIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Blir inte klok på vad det är, någon som vet vad det kan va?
Bilen - en Samurai 88.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Går för magert...
Blandningen blir för mager på en cylinder och då missar den....
Blandningen blir för mager på en cylinder och då missar den....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
-
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 22, 2009 12:38
- Ort: Borås
hej
har nästan samma problem men min går kanon när den är kall sen så tappar den tomgången när jag sedan skruvar upp tomgången så vandrar den mellan 800-2300 varv sätter jag sedan på fläktan inne i bilen så går den upp på 3200varv och srår stabilt på det varvtalet!!! blir inte klok på detta!!
SUZUKI SJ413
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
Om det är origförgasarn du har, så sitter det en tomgångsförhöjare som går i gång när kupéfläkten startas. Börja med att rycka ur den. (någon av kablarna runt förgasarn)
Kolla så att det inte läcker ngnstans, kolla så att packningarna under förgasarn mot insuget är hela. Det som är svårare att kolla, är ifall spjällaxlarna läcker. Finns säkert ngn bra tråd här som beskriver hur man ser det, o hur det årgärdas.
Lycka till o kör så det glör.
Kolla så att det inte läcker ngnstans, kolla så att packningarna under förgasarn mot insuget är hela. Det som är svårare att kolla, är ifall spjällaxlarna läcker. Finns säkert ngn bra tråd här som beskriver hur man ser det, o hur det årgärdas.
Lycka till o kör så det glör.
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
Upptäckte häromdan att motorn går jämnt när den står med nosen nedåt.
Alltså ngt med gasarn, men vad? Flotörnålen täpper till när den står mkt i nedförslut! Men alltså vid lagom lut så går den skitbra. Kan ngn förklara?
Alltså ngt med gasarn, men vad? Flotörnålen täpper till när den står mkt i nedförslut! Men alltså vid lagom lut så går den skitbra. Kan ngn förklara?
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
Återigen, ett tecken på skit... dom är sjukligt känsliga för smuts, även mikroskopiskt stort damm kan ställa till det...Stevesamurai skrev:Upptäckte häromdan att motorn går jämnt när den står med nosen nedåt.
Alltså ngt med gasarn, men vad? Flotörnålen täpper till när den står mkt i nedförslut! Men alltså vid lagom lut så går den skitbra. Kan ngn förklara?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre dec 26, 2008 17:29
- Ort: Äspered
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons aug 26, 2009 19:32
Jag bytte ALLA vacumslangar runt gasarn... ( min 413 )dom beter sig tämligen underligt om inte alla vacumslangar e hela å sitter där dom ska... var 3 som de var torrsprickor i å 2 som inte satt på å nån som var pluggad, krävdes ca 800liter startgas innan man fick igång den, bytte alla slangar å koppla på där de saknades å nu startar hon innom 2-3sekunder utan choke
Alltid retar det nån!
Ett bra tips är att slänga originalförgasaren långt bort! Har monterat en Weber 32/36 på min 413. Vilken skillnad! Kommer direkt och lugn tomgång, bara fördelar med detta bytet! Adaptern gör man själv, lite pyssel med gasreglage och luftrenaren. Tar nog mindre tid än att ställa in originalförgasaren.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
- Ort: Jönköping (Ryd)
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
-
- Rutinerad
- Inlägg: 311
- Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
- Ort: Jönköping (Ryd)