Framaxel

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Framaxel

Inlägg av Nymoen » tis sep 09, 2008 16:34

På nyare Samuraien typ -01 är det lika fram axel som på gamla samuraien , Typ drivaxlar utväxling mm , Någon som vet,??
Det var en bilverkstad som bytte hela framaxeln i stället för att byta knut , Dom påstog att knuten kostade 6500-7000 så dom satt på en framaxel från demonteringen i stället :shock: :shock:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis sep 09, 2008 17:32

Så länge det är dom bladfjädrade så ska dom va samma. Dom såldes ju även med spiraler i en del länder, dom axlarna är en blandning mellan jimny o samurai där inte en pryl passar.
I aim to misbehave

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis sep 09, 2008 17:55

Fasiken var synd , Jag får den gratis av verkstaden om jag hämtar den så jag tar ju rätt på den i vilket fall.
Jag tycker det är konstigt att dom inte bara bytte drivknuten om det bara var den som var dålig ??
Är det någon som vet utväxling på dom .??

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tis sep 09, 2008 20:10

japp de är samma. har en 02a på min från en diesel...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons sep 10, 2008 17:53

MrHawk!
Ursäkta om jag lämnar tråden lite. :rodnar:
Men finns Samuraierna med skruvfjädrar? :shock:
När, var & hur(kommer det sig). :roll:
Utveckla - helst med bilder. :lol:

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » ons sep 10, 2008 18:01

Wältmeister skrev:MrHawk!
Ursäkta om jag lämnar tråden lite. :rodnar:
Men finns Samuraierna med skruvfjädrar? :shock:
När, var & hur(kommer det sig). :roll:
Utveckla - helst med bilder. :lol:
Utan att veta säkert så kan jag tänka mig att de är australien å nya zeeland, för där är dom lite speciella sitter bla annat manuella nav Även på nya bilar där än i dag.. vet också att dom har stela axlar på nyare bilar än vi har i europa..

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons sep 10, 2008 19:58

Dom är klart vanligast "down under" men ska enligt uppgift sålts i portugal och grekland åsså.

Framskärmarna, grillen, huven och rutramen skiljer sug utvändigt mot dom gamla, notera att det inte går att fälla framrutan.Bild

Samma skiftnycklar som jimnyn, bakvagnen i princip identisk med jimny, fram har den dämparna i fjädrarna.
Bild
I aim to misbehave

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » ons sep 10, 2008 20:09

Här kan man läsa lite om Samurai "coily"
http://www.off-road.com/trucks4x4/artic ... ?id=277667
men jag vet inte hur korrekt artikeln från USA är.
Utväxlingen i min -00:a 1,9TD är inte samma som äldre samuraier i.a.f.
Jag trodde det men enligt instruktionsboken på -00:an är det 3,416 i utv.
Samurai har väl 3,73?
Min 413 -87 har 3,909 enlig manualen
och 410:an har väl 4,11?
Garanterad axelbelastning f+b enligt reg. bevisen är:
419 TD -00 800+930
413 W -87 570+830
Någon med Samurai och 410 kan väl korrigera utv. och komplettera med axelbelastningar.

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » ons sep 10, 2008 20:16

Enduro skrev:Här kan man läsa lite om Samurai "coily"
http://www.off-road.com/trucks4x4/artic ... ?id=277667
men jag vet inte hur korrekt artikeln från USA är.
Utväxlingen i min -00:a 1,9TD är inte samma som äldre samuraier i.a.f.
Jag trodde det men enligt instruktionsboken på -00:an är det 3,416 i utv.
Samurai har väl 3,73?
Min 413 -87 har 3,909 enlig manualen
och 410:an har väl 4,11?
Garanterad axelbelastning f+b enligt reg. bevisen är:
419 TD -00 800+930
413 W -87 570+830
Någon med Samurai och 410 kan väl korrigera utv. och komplettera med axelbelastningar.

å fan så de är inte samma utväxling?? jag har de på min iaf.. samma antal kuggar som på min gamla 88a

Enduro
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:08
Ort: Timrå

Inlägg av Enduro » ons sep 10, 2008 20:29

Men är det samma på pinjongen också?
Lite knackande på miniräknaren ger 3,416 = 41/12 (kronhjul/pinjong)
Samurai 3,73 = 41/11
413; 3,909 = 43/11
410; 4,11 = 37/9

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » ons sep 10, 2008 20:34

ja du nu gör du mig osäker.. måste kolla detta imorgon.. blir ju lätt att man räknar till 11 när man tror att man vet att de är de men så är de 12...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons sep 10, 2008 22:21

WOW Höken! Vilken snygg bil. Nästan så att den går upp mot HXW 509 - om det är bekant vilken pärla det är.(den är förresten till salu i en annan tråd). Tack alla andra för era uppgifter. :lol:

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tor sep 11, 2008 9:30

Enduro skrev:Men är det samma på pinjongen också?
Lite knackande på miniräknaren ger 3,416 = 41/12 (kronhjul/pinjong)
Samurai 3,73 = 41/11
413; 3,909 = 43/11
410; 4,11 = 37/9

japp jag har 41/11 på min axel från -02 hade precis monterat lite godis i den så jag blev änna lite orolig, som tur va så hade jag inte satt ihop den än...

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tor sep 11, 2008 10:48

Den fasta vindrutan medför att det inte finns några bra fästen för xtraljus "bolt on" på A-stolparna - men det skulle jag kunna leva med om jag fick tag på en sån här skruvfjädrad leksak.
Habegäret är väckt! :rodnar:

Skriv svar