Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 12:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 19, 2018 18:50 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: fre apr 13, 2018 13:17
Inlägg: 4
Ort: Arboga
Jag har en Jimny där ena vakuumnavet är paj.

Vad händer om jag låser båda naven och kör med dom i hela tiden?

Att hjulen driver runt framaxeln och drar lite mer bensin förstår jag men skadar det andra delar?

Bild


Senast redigerad av POS tis maj 15, 2018 13:16, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre apr 20, 2018 8:36 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 532
Ort: Strängnäs
Hej och välkommen till forumet.
Tråkigt att ett problem ska var orsaken till att ansluter till bästa forumet.

Vilken årsmodell av Jimny har du?
Så vitt jag känner till så har inte Jimny frihjulsnav som är låsbara - men jag kan ha fel.
Min Jimny -06 har i alla fall INTE låsbara frihjulsnav.

Mina 413 hade låsbara frihjulsnav, men inte min -98 Samurai.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre apr 20, 2018 8:42 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: fre apr 13, 2018 13:17
Inlägg: 4
Ort: Arboga
Hej
Jag köpte bilen införstådd med att det var en del fix på den och jag tycker det är kul att skruva och lära sig. :D


Det är en 00:a

Naven är i/urkoppligsbara med vakuum men ena navet är trasigt. Innerdelen är lös fån plåtbiten på membranet.
Och så är vakuumledningarna slut och måste bytas.

Jag tänkte istället lägga i en distans i kåpan så naven är ikopplade hela tiden.

Men jag är osäker på om det gör någon skada att köra runt så med fördelningslåndan i 2wd

Att drivaxlar/kardan gör att det drar lite bensin står jag ut med.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 22, 2018 8:58 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 532
Ort: Strängnäs
Din åtgärd/reparation har jag ingen åsikt om.
Men att köra med konstant låst 4x4 mellan axlarna avråder jag från.
I alla fall på torrt fast underlag = asfalt eller motsvarande.
Vid tvära svängar, t ex fickparkering, kommer bilen att "knyta" sig.
Innebär stora påfrestningar på hela drivlinan.
Men i skogen på grusvägar eller annat mjukt underlag lär det inte bli några problem.

Skriv gärna var du håller hus. :tumbup:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 22, 2018 9:10 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: fre apr 13, 2018 13:17
Inlägg: 4
Ort: Arboga
Jag gjorde som jag skrev och "låste" naven.
Det känns att bilen rullar lite trögare i 2wd nu.
Men fyrhjulsdriften funkar!

Nästa steg blir att plocka bort hela vakuumsystemet och få lamporna att indikera rätt när 4wdH/4wdL är valt.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 15, 2018 13:13 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: fre apr 13, 2018 13:17
Inlägg: 4
Ort: Arboga
Det har gått bra att åka med låsta nav fram!
Jag besiktade bilen för några dagar sen och fick bara lite svetsjobb på en sidobalk!☺

Men tomgången är hög när bilen blir varm.
Vid kall motor känns den normal för att sedan stiga med motorns temp till ca 1900rpm

När jag drar ur kontakten på bilden sjunker tomgången.
Någon som kan förklara eller ge tips?

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011