Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Suzuki grand vitara xl7 2002 AUT börjar gå tungt när jag har fyrhjulsdriften ikopplad. Stor skillnad från 2år sen när jag köpte den. 28K mil på mätaren. Någon som har en aning hur man ska börja felsöka? Är det så illa så det är fördelningslåda/växellåda?
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Ligger bromsarna an? känn om fälgarna blir varma. borde inte vara det i och för sig om det går lätt i 2wd...
har du bytt bränslefilter?
har du bytt bränslefilter?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Hej merald och välkommen till 4x4sweden i allmänhet och Suzukiavdelningen i synnerhet.
I ditt ställe skulle jag förfara på följande sätt:
Palla upp bilen så att alla 4 hjulen hänger fritt från underlaget.
Fördelningslådan i "N"(friläge).
Börja med att rotera ett bakhjul.
Det andra snurrar då motsatt håll.
Går det lätt?
I så fall o k.
Tag hjälp av någon och rotera båda bakhjulen samtidigt åt samma håll.
Om det går relativt lätt så är det o k(nu ska även kardanaxeln snurra så därför liiiite tyngre).
Har bilen frihjulsnav(fram) så ska de låsas.
Gör på samma sätt med framaxelns hjul.
Lägg i 4x4 på fördelningslådan(men huvudväxellådan i friläge).
Nu är jag ute lite på hal is.
Starta motorn.
(jag tror att framhjulsdriften kopplas in med hjälp av motorns undertryck/vacuum)
Prova nu med att rotera ett framhjul och därefter båda framhjulen samtidigt åt samma håll.
Nu bör det gå tungt eftersom även bakhjulen snurrar med.
Går det extremt tungt så kan man misstänka något i fördelningslådan.
Efter bästa förstånd.
Andra får dementera, vidimera eller ha andra synpunkter på mitt inlägg.
I ditt ställe skulle jag förfara på följande sätt:
Palla upp bilen så att alla 4 hjulen hänger fritt från underlaget.
Fördelningslådan i "N"(friläge).
Börja med att rotera ett bakhjul.
Det andra snurrar då motsatt håll.
Går det lätt?
I så fall o k.
Tag hjälp av någon och rotera båda bakhjulen samtidigt åt samma håll.
Om det går relativt lätt så är det o k(nu ska även kardanaxeln snurra så därför liiiite tyngre).
Har bilen frihjulsnav(fram) så ska de låsas.
Gör på samma sätt med framaxelns hjul.
Lägg i 4x4 på fördelningslådan(men huvudväxellådan i friläge).
Nu är jag ute lite på hal is.
Starta motorn.
(jag tror att framhjulsdriften kopplas in med hjälp av motorns undertryck/vacuum)
Prova nu med att rotera ett framhjul och därefter båda framhjulen samtidigt åt samma håll.
Nu bör det gå tungt eftersom även bakhjulen snurrar med.
Går det extremt tungt så kan man misstänka något i fördelningslådan.
Efter bästa förstånd.
Andra får dementera, vidimera eller ha andra synpunkter på mitt inlägg.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Ja, grön för dagens datum
Riktigt bra felsökningstips! Även om nån del kan va felaktig förstår jag principen hur man försöker ringa in problemet. Tack så jättemycket så långt!
Riktigt bra felsökningstips! Även om nån del kan va felaktig förstår jag principen hur man försöker ringa in problemet. Tack så jättemycket så långt!
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Hmmmm....
Tänker olja.....
Hur påverkar utetemperaturen??
När fick axlar och FD-låda lite ny olja ??
Tänker olja.....
Hur påverkar utetemperaturen??
När fick axlar och FD-låda lite ny olja ??
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
I helgen var jag ute å vadade i 50+cm snö i minus 18´.lasseho skrev:Hmmmm....
Tänker olja.....
Hur påverkar utetemperaturen??
När fick axlar och FD-låda lite ny olja ??
Hade kört ca: 5 mil på plogade vägar innan jag skulle ut å vada i snön (oplogad väg).
-När jag lade in 4wd låg, gick bilen sjukt trögt kan jag säga. Detta fast jag bytt olja i båda lådorna samt i axlarna med, för typ 2 år & 1500 mil sedan. Jag kör då en Vitara 91á. Troligen inte samma låda/axlar men på sommaren går den inte lika trögt på 4x4 läge.
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Ett litet tillägg bara.Wältmeister skrev:Hej merald och välkommen till 4x4sweden i allmänhet och Suzukiavdelningen i synnerhet.
I ditt ställe skulle jag förfara på följande sätt:
Palla upp bilen så att alla 4 hjulen hänger fritt från underlaget.
Fördelningslådan i "N"(friläge).
Börja med att rotera ett bakhjul.
Det andra snurrar då motsatt håll.
Går det lätt?
I så fall o k.
Tag hjälp av någon och rotera båda bakhjulen samtidigt åt samma håll.
Om det går relativt lätt så är det o k(nu ska även kardanaxeln snurra så därför liiiite tyngre).
Har bilen frihjulsnav(fram) så ska de låsas.
Gör på samma sätt med framaxelns hjul.
Lägg i 4x4 på fördelningslådan(men huvudväxellådan i friläge).
Nu är jag ute lite på hal is.
Starta motorn.
(jag tror att framhjulsdriften kopplas in med hjälp av motorns undertryck/vacuum)
Prova nu med att rotera ett framhjul och därefter båda framhjulen samtidigt åt samma håll.
Nu bör det gå tungt eftersom även bakhjulen snurrar med.
Går det extremt tungt så kan man misstänka något i fördelningslådan.
Efter bästa förstånd.
Andra får dementera, vidimera eller ha andra synpunkter på mitt inlägg.
Nu kanske det inte är så på Vitara, men
en del fördelningslådor kopplar ihop fram o bakaxeln när man lägger i neutralen.
Så det kan vara bättre att använda 2wd-läget (om det finns något) istället när man kollar bakaxeln på sådana bilar.
Det kan vara bra att veta om någon med en annan bil läser detta och ska felsöka på sin.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Går tungt med fyrhjulsdrift ikopplad
Joo Grottulf, det var därför jag skrev att jag var ute på hal is.
SJ/Samurai har ju mekanisk hopkoppling av de båda kardanaxlarna.
Jimnyn har sammankoppling av främre drivaxlarna medelst vacuum.
Grand Vitara fr o m gen 3(har jag för mig) har "riktig" fördelningslåda med spärrbar mellandifferential.
Men hur XL7:ans inkoppling av 4x4-läget sker vet jag inte säkert med gissade på system Jimny (och Wrangler).
Alltid bra att få kommentarer på sina inlägg.
Då lär man sig mer och mer(trots åldern )
Tack för kommentaren.
SJ/Samurai har ju mekanisk hopkoppling av de båda kardanaxlarna.
Jimnyn har sammankoppling av främre drivaxlarna medelst vacuum.
Grand Vitara fr o m gen 3(har jag för mig) har "riktig" fördelningslåda med spärrbar mellandifferential.
Men hur XL7:ans inkoppling av 4x4-läget sker vet jag inte säkert med gissade på system Jimny (och Wrangler).
Alltid bra att få kommentarer på sina inlägg.
Då lär man sig mer och mer(trots åldern )
Tack för kommentaren.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.