Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Behöver du transporthjälp, mekhjälp eller står du strandad någonstanns så är detta delen för dig.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Wältmeister » lör nov 09, 2013 16:24

Inte min bil, men ändå.
En av sönerna skulle byta till vinterhjul på sin BMW 540 -13.
Original LM-fälgar med djupa "brunnar" för muttrarna.
Slant/slarvade med adaptern så den blev rund inuti.
Tips önskas.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av sleeper_86 » lör nov 09, 2013 16:31

Det finns grispittar i hylsformat. Invändig vänstergänga i hylsan som de brukar gå om man har tur med.. Funkar inte dom så brukar jag ta ett rör, hålla mot skruvskallen och svetsa fast röret i skruven inifrån. Brukar räcka med stora polygripen för att knäcka loss dom sen.

Sista utvägen är stora vinkelslipen och plocka bort fälgen i delar tills man kommer åt skruven.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Wältmeister » lör nov 09, 2013 16:40

Hade inte "brunnarna" varit så djupa så hade jag offrat 4 hylsor och svetsat fast dom på "resterna" av låsmuttern.
Mer tips tack.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av OBELIX » lör nov 09, 2013 17:03

Jag råkade ut för i princip samma sak på Cherokeen, och då tog jag ett 3 mm:s borr och borrade ett pilothål i bulten. Sen gick jag uppåt i dimension tills jag hade en borr som var tillräckligt stor för att även ta gängorna mellan bult/mutter. Borrade in tills resterna av muttern ramlade loss, tog bort ok och skiva och sen knackade in en ny bult (30 Kr Mekonomen) inifrån så att säga. Ingen åverkan på fälg eller nav.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Marcus A » lör nov 09, 2013 18:04

Drog av två låsmuttrar på våran xc70 nu när jag bytte till vinterdäck...
Åkte till däck verkstan och betalade dom 500:- så jag ansåg att det inte var någon anlening att hålla på själv med tanke på risken att skada fälgarna...

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av sleeper_86 » lör nov 09, 2013 19:50

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... st-191268/" onclick="window.open(this.href);return false;

Slägga och tålamod.
Vrid fast, klappa till, vrid lite till och ett slag till osv.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Fisketorp » lör nov 09, 2013 20:00

Finns det någon beteckning på adaptern?
Kan kanske gå att beställa ny hos BMW återförsäljare om det är en original produkt.

Läste några som gjort så till Volvo.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Strömmen » lör nov 09, 2013 23:01

Svärmors låsmuttrar hade dom som la på sommar däcken i våras dragit med muttersmackarn så dom var helt rensade på spår för hylsan.
Det vart en tur till biltema och införskaffande av grispittar av hyls modell.
Funkar om man knackar och drar samtidigt.

mvh anders

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av kenny_69 » lör nov 09, 2013 23:32

Vilken variant av låsbult är det?? BMW några varianter, är det varianten med lös hylsa utpå bulten/skruven så funkar inte svinfi--a! Även på "fasta" bult/skurv funkar inte alltid med dessa då dom brukar vara rätt hårda i godset.

Har svetsat bort en hel del låsbult/mutter på jobbet.

Bara prova sej fram, och lycka till!

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av no1_martin » sön nov 10, 2013 4:14

Under min tid som bilmekaniker hade jag olika lösningar beroende på bultmodel men den som var lätast då det gick var att med släga slå på närmast passande (aningen för liten) tolvkantig hylsa. Helst lång. Då man ändå bankar dit den rätt ordentligt brukar det kunna medföra att mutter/bult släpper väldigt lätt sedan. Funkar inte lika bra om det är lös ytterdel på låsen. Men Volvos sådana ringar spräcker man om man ofrar en skruvmejsel eller slipar ett don vast och bankar in det mellan ring och bult. Vet ej hur det ser ut på BMW.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Hur lossa hjullåsmuttrar om adaptern pajjat?

Inlägg av Roger Patrol » sön nov 10, 2013 8:37

no1_martin skrev:Under min tid som bilmekaniker hade jag olika lösningar beroende på bultmodel men den som var lätast då det gick var att med släga slå på närmast passande (aningen för liten) tolvkantig hylsa. Helst lång. Då man ändå bankar dit den rätt ordentligt brukar det kunna medföra att mutter/bult släpper väldigt lätt sedan. Funkar inte lika bra om det är lös ytterdel på låsen. Men Volvos sådana ringar spräcker man om man ofrar en skruvmejsel eller slipar ett don vast och bankar in det mellan ring och bult. Vet ej hur det ser ut på BMW.
:tumbup:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar