Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Hoppas det inte är fel forum.
Jag har sedan 40 år tillbaka en ESAB 125 MIG-svets, 3-fas/400volt.
Den släpper fram gasen så fort man vrider på strömställaren.
Alltså utan att avtryckaren är aktiverad.
Dessutom börjar den i viloläge = när man slutar svetsa, utan att stänga av den, efter några sekunder brumma kraftigt.
Men det går att svetsa med den.
Finns det någon kunnig servicetekniker som är villig att göra ett "hembesök" hos mig i Åkers styckebruk, 1 mil öster om Strängnäs(nära Sandlycke). Avfart 138 från motorväg E20.
Jag betalar naturligtvis för hjälpen, men slipper jag "framkörningstaxan" är jag glad.
M v h & o s a Hans Neuman, 0159-310 34 eller 070-659 75 51
B t w, finns det någon som i den här tråden vill/kan tipsa om vad jag kan göra själv så är jag oändligt tacksam.
Jag har sedan 40 år tillbaka en ESAB 125 MIG-svets, 3-fas/400volt.
Den släpper fram gasen så fort man vrider på strömställaren.
Alltså utan att avtryckaren är aktiverad.
Dessutom börjar den i viloläge = när man slutar svetsa, utan att stänga av den, efter några sekunder brumma kraftigt.
Men det går att svetsa med den.
Finns det någon kunnig servicetekniker som är villig att göra ett "hembesök" hos mig i Åkers styckebruk, 1 mil öster om Strängnäs(nära Sandlycke). Avfart 138 från motorväg E20.
Jag betalar naturligtvis för hjälpen, men slipper jag "framkörningstaxan" är jag glad.
M v h & o s a Hans Neuman, 0159-310 34 eller 070-659 75 51
B t w, finns det någon som i den här tråden vill/kan tipsa om vad jag kan göra själv så är jag oändligt tacksam.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Är huvudkontaktorn dragen hela tiden när den är påslagen?
Det är den Oranga som sitter under strömvredet.
De brukar sitta något elschema i svetsarna. Liknande detta:
Lägg upp en bild på de ska de nog gå att peka ut problemet.
Det är den Oranga som sitter under strömvredet.
De brukar sitta något elschema i svetsarna. Liknande detta:
Lägg upp en bild på de ska de nog gå att peka ut problemet.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Hej Jimmy och tack för svar.
Gick ut i garaget och kollade "den stora orange" tjofräsen som tråd och gas passerar igenom.
Öppnade gasflaskan. Inget läckage.
Vred strömställaren till läge 1. Inget läckage.
Provsvetsade lite. Inget läckage.
Den har självläkt.
Den stora oranga "tjofräsen" ser dyr ut.
Kanske Land Rover-kontaminerad.
Dom är det ju alltid något fel på - men dom fungerar i alla fall.
Gick ut i garaget och kollade "den stora orange" tjofräsen som tråd och gas passerar igenom.
Öppnade gasflaskan. Inget läckage.
Vred strömställaren till läge 1. Inget läckage.
Provsvetsade lite. Inget läckage.
Den har självläkt.
Den stora oranga "tjofräsen" ser dyr ut.
Kanske Land Rover-kontaminerad.
Dom är det ju alltid något fel på - men dom fungerar i alla fall.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Kontaktorn kostar några hundringar.. De man får kolla innan är så man får rätt spänning på spolen till den.
De är så gott som ingen elektronik i dom där så reparation brukar gå att handleda över nätet/telefon.
Hittade du något elschema i den? Det jag la upp skulle vara till en Miggy 125:a, men de kan skilja lite mellan åren på dom.
De är så gott som ingen elektronik i dom där så reparation brukar gå att handleda över nätet/telefon.
Hittade du något elschema i den? Det jag la upp skulle vara till en Miggy 125:a, men de kan skilja lite mellan åren på dom.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Tack Jimmy.
Jag lugnar mig med åtgärder tillsvidare.
Den fungerar ju nu.
Ber få återkomma om den börjar strula igen.
Jag lugnar mig med åtgärder tillsvidare.
Den fungerar ju nu.
Ber få återkomma om den börjar strula igen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Svetsade tjocka bitar (7mm) en längre tid utan problem.
Tack ESAB som är självläkande.
Tack ESAB som är självläkande.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Servicetekniker som kan ESAB 125 MIG-svets.
Dom jobbar på bra för att vara så små de där
Har en också, den gick transistorn till matningen sönder på och övertempskyddet
Men bara att byta så funkar den
Har en också, den gick transistorn till matningen sönder på och övertempskyddet
Men bara att byta så funkar den