fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8

Inlägg av Whistler » sön mar 25, 2007 12:01

Håller på med ett FormulaOffroad-bygge. Hade egentligen tänkt bygga en rockcrawler, men insåg ganska snabbt att det går för långsamt. Kanske i framtiden någon gång.

Tankarna jag hade bakom bygget var att försöka få till en hyfsat realistisk jeep. Dvs stela axlar, kardandrift, fyrlänk, röram i stål osv...

Bilen som jag valde att basera bygget på är en Kyosho Mad Force. Den har ju stela axlar och i princip färdiga fästen för fyrlänk. sedan ser ju de axlarna hyfsat verklighetstrogna ut också.

Bild

Styrningen vill jag försöka undbvika att sätta servot på axeln. Funderar på att vinkla ner servoräddaren som en pitman arm. Dock tror jag det kommer bli ganska kraftig vinkel på styrstaget och med det kommer det bli en hel del bump-steer. får se hur jag gör.

En omgång långslagiga stötdämpare köpte jag av "Skogsvild"

Mad forcens växellåda är inte den starkaste. Dessutom saknar den både back och skydd mot illvillig natur. Med råd från "Skogsvild" så köpte jag en växellåda från en Traxxas Revo. Revons yttre drivaxlar är ju dessutom ganska lika riktiga kardanaxlar, så ett gäng sådan köptes också. Passade på att skaffa en 3-kanalig radio också, när jag ändå var igång.

Karossen är ju förutbestämt att det skall vara en Jeep iom att jag är Jeep-människa, så jag köpte in en HPI Wrangler TJ Rubicon kaross som senare skall målas i teamets färger.

En formula Offroadbil är ju inte komplett utan en uppsättning paddeldäck. För att få ner storleken lite mer mot vad som är skalaenligt så köpte jag ett gäng Panther 1/10 Paddeldäck. aeställde även breddande Maximizer Beadlockfälgar till dessa.

jag hade tänkt att använda orginalmotorn i Mad Forcen, men efter att den börjat strula, så bestämde jag mig för att köpa en ny. Valet blev en Ofna Force.28 med trimpipa. Borde räcka för att få Jeepen upp i backarna.

Ytterligare delar som jag går och väntar på är ny fyrabackars koppling med kullagrad klocka, krängningshämmare och en massa mindre detaljer som länkage, filter osv.

...och nu till lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Slängde under axlarna lite snabb för att se hur det såg ut:

Bild

Det är här jag är nu. Går i skrivande stund och väntar på det mesta av de beställda grejorna. Motorn beställde jag så sent som i går.
Senast redigerad av Whistler den tis mar 11, 2008 14:14, redigerad totalt 1 gånger.

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis mar 27, 2007 14:34

Fick hem ett av de 5! paketen jag väntar på idag.
Innehöll 4st Revo Yttre drivaxlar, 1st revo växellåda, 1st kristallset, 1st bromsset, 1st sändare och mottagare.

Bild

Passade även på att göra ytterligare en test-utläggning. Bilderna föreställer vad som kommer motsvar fullt infjädrade.

Bild

Bild

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis mar 27, 2007 16:42

Klart nyfiken hur det kommer se ut med paddeldäcken måste jag säga.
I aim to misbehave

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis mar 27, 2007 20:36

Ser fint ut :wink:

om du har lust får du gärna skriva ut vad sakerna kostar för oss övriga i studjesyfte :wink:

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis mar 27, 2007 21:44

Tja, nu kommer jag inte ihåg exakta uppgifter, men jag kan ju höfta lite...

Priser är med eventuell frakt men utan tull, de flesta går ändå helt utan tull då de mycket trevliga människor jag handlat av skriver ner priserna kratigt till mig

Axlarna kommer från min Mad Force - 0kr

Radio, mottagare, drivaxlar, kristaller och växellåda - ca 1200kr på ebay

Kontrollenhet "optidrive" till växellådan - 70kr på ebay

Karossen - 400kr från rc-webshop

Motor, pipa, bränsleslang, luftfilter, extra filter, bränslefilter, filterolja, after run olja, 2 glödstift, korkar till bränsleflaska, mini flames paintmask - 2200kr från rc-zone i usa

Däck och fälgar från tower hobbies - en tusing har jag för mig...

Luftfilter, bränsletank, monteringsrör och tankskydd, länkage växellda, kopplingsklocka, fyrabackars koppling, krängningshämmare, låsskruv till kardaner och en medbringare mot skivbromsen - 750kr på everöds rc

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons mar 28, 2007 0:08

MMMM nu börjar det ramla in saker ser jag :D

Ser ut som du inte behöver förlänga revo drivaxlarna men man kanske luras av bilden eller??

Åhhh väntar med spänning på fortsättning av byggandet och sen få se slutresultatet :D

Keep up the good work!!!
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons mar 28, 2007 10:05

Jodå du ser rätt. Tyckte att det blev ganska lagom hjulbas på den utn att ändra längden på axlarna. Självklart är inget bestämt än. Behöver fortfarande få hem motor och hjul innan jag bestämer mig helt, men det börjar ge en hint om hur det blir

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons mar 28, 2007 14:40

Fick hem ännu ett paket idag, från Everöds hobby. Kan inte annat än starkt rekommendera dem. Skitsnabb leverans och trevlig personal.

Innehöll: Luftfilter, tank, tankhållare, länkageset, krängningshämmare, kopllingsklocka och fyrabackars koppling.

Bild

Insåg sedan att jag missat ett par saker, så ett ny beställning hos Everöds på 2st servon, en medbringare mot bromsskivan och 6 låsskruvar till kardanerna, är lagd.

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons mar 28, 2007 23:15

Fick inte så jätemycket gjort pga stand up comedy på dumburken, men lite fick jag gjort iaf. Har böjt och lödat dit rören som kommer utgöra en del av bottenplattan och delvis bära upp växellådan. Så nu början man få en ganska bra idé om hur högt chassit kommer bli, dvs som det är nu...

Bild

Bild

Skall försöka jaga rätt på en digital köksvåg lagom till att jag får hem alla delar. Iom att den kommer gå i ganska branta backar så vill jag ju gärna ha ganska låg tungdpunkt, säger sig själv, men även en majoritet av vikten fram. Kommer sikta på någonstans i regionen 65-70% av vikten på framhjulen.

Sedan har vi ju det här med vridet i drivlinan iom kardandrift. För att motverka det kommer jag lägga runt 55% av vikten på den sidan som vill gå uppåt vid fullt gaspådrag.

Vet inte om jag har nämnt det tidigare, men motorn kommer inte att sitta bak som på de flesta jag sett, utan framför växellådan, i mitten framifrån sett. Tyckte det kunde vara coolt med kyltornet stickande upp ur motorhuven, typ som en extremt ful kompressor eller något. Är dock inte 100% bokat än. Rören jag lade underst nu sist är placerad mitt i bilen, så skulle jag ångra mig och vända på låda och motor så går det fortfarande bra.

I morgon siktar jag på att få gjort innanför grillen samt baken fram till mitten. :think:

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons mar 28, 2007 23:58

Ser mycket bra ut :shock:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » fre mar 30, 2007 0:20

Ny uppdatering. Har gjort lite på bakändan. Hade ett par skarvar som av någon anledning helt enkelt inte ville smälta ihop ordentligt. Skall ta med mig chassit till jobbet och se om jag kan göra något åt dem med gasvets. I värsta fall Mig'ar jag fast skiten. Det funkar inte med några svaga leder iaf.

Bild

Bild

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » sön apr 08, 2007 9:42

Uppdatering. Har inte fått något byggt på bilen. Däremot har jag fått hem däcken och trots de motsägelser jag i efterhand hittade på Tower Hiobbies hemsida så passade däck och fälg ihop.

Bild

Jag hade beställt rock rings också men eftert övervägande så ansåg jag dels att det var snyggare utan och dels att utan dem så kan inte lika mycket skit fastna i fälgarna.

Fick bland annat en köksvåg i födelsedagspresent så nu kan jag börja väga in dem. Bilen väger med delarna på bilden nedan just nu 2.7kg. Axlarna med däck/fälg står för ganska exakt 1kg stycket, Ramen 400g och låda+kardaner 300g.

Anledningen till att det bara är en axel på bilden är att den andra reservaxeln jag har är paj i båda ändar...

Bild

Bild

Bilen kommer att vara lite högre än den är på bilden...

Något jag märkte med fälgarna är att de hamnar på samma spårvidd, ungefär, som Mad Forcens orginal. Fälgarna är ju mindre, men de breddar 3/4" utåt har jag för mig, så...

It´s going to be huge...


Kommer försöka komma på någon lösning att täta axelrören från smuts utifrån också då de är stora smutsfällor. Har ett par idéer, får se hur det blir...

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 08, 2007 9:47

Helbrutala däck :twisted:
I aim to misbehave

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön apr 08, 2007 13:02

Fy fan va grym den kommer att bli :!:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » sön apr 08, 2007 14:16

den kommer blir riktigt häftig! :shock:
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar