fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » sön apr 08, 2007 14:39

Man tackar!

Satt och funderade lite på hur jag skulle göra med hjulupphängningen så jag kunde beställa de sista delarna, dvs länkarmar.

Till slut bestämde jag mig för att köra triangulerad fyrlänk bak och fyrlänk med panhardstag fram. Anledning till att jag bygger med panhard fram är att jag skall försöka bygga styrningen som på en Jeep, dvs med styrstag och parallelstag, med bara servoräddaren stickande fram, och jag vill ogärna ha bumpsteer på den...

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis apr 10, 2007 13:25

Uppdatering :)

Fick hem två paket från USA idag. Det ena innehöll rotostarten och den andra innehöll... ja resten ni ser på bilden nedan...
Bild

Riktigt porrig motor om jag får säga det själv. Började montera lite smådelar när jag ändå hade allt framme.
Fyrabackars koppling och svänghjul:
Bild

...och kulagrad kopplingsklocka:
Bild

Lite roligt är det ändå att både kopplingskitet och klockan kommer från Ofna, precis som motorn, fastän jag beställde dem innan jag ens bestämt mig för att köpa en ny motor.

Passade på att kolla lite hur jag vill ha motorn i bilen. Det blir alldeles för mycket utstickande om jag har både låda och motor rättvänt, så jag provade mig fram och kom till sist fram till att det nog blir bäst om jag tiltar motorn 45 grader åt högersidan och lådan 90 grader åt vänster. På det sättet så sänker jag även tyngdpunkten lite.

Bild

Kommer dock inte fortsätta bygga på den förrän jag även fått länkarmarna, vilket nog inte blir förrän i nästa vecka. Så det blir lugnt ett tag nu...

Seb
Hemmastadd
Inlägg: 211
Blev medlem: lör nov 12, 2005 0:26
Ort: Kullavik

Inlägg av Seb » tis apr 10, 2007 17:55

Ser ju tu som rena julaftonen juh :D

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tor apr 12, 2007 1:08

Kommer dock inte fortsätta bygga på den förrän jag även fått länkarmarna, vilket nog inte blir förrän i nästa vecka. Så det blir lugnt ett tag nu...
Jo, eller hur... :roll:

Det kliade för mycket i fingrarna, så jag pös iväg till jobbet några timmar och lånade verkstan.

Byggde en motorvagga:
Bild

Bild

...och sedan byggde jag lite till på ramen:
Bild

Bild

Nästa gång blir det till att bygga fäste till växellådan och om jag hinner, fäste i ramen till motorvaggan.

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » tor apr 12, 2007 18:10

grymt :D vänta med spänning tills nästa update :P
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis apr 17, 2007 16:21

Uppdatering:

Fick ett väldigt snabbt levererat paket från rc4wd igår innehållande länkarmarna. De koniska brickorna är restade, men nu kan jag iaf börja bygga hjulupphängningen.

Passade även idag på att köra en vända förbi Kjell och co och beställa lite smådetaljer som behövdes.

Bild

Då en polare behövde delar till sin svage så passade jag på att beställa HPI's ståldrev till mina diffar, så vet jag att de håller.

Så nu tror jag att jag har allt jag behöver för att färdigställa bilen. Det enda skulle väl isf vara tiden...

Målet är att ha den klar till i mitten på Maj då jag skall tävla med min 1/1 bil igen i Holmby grustag - perfekt tillfälle att testa den lilla backracern också...

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis apr 17, 2007 17:11

följer tråden med spänning :wink:

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » tis jun 05, 2007 19:29

hur har det gått??
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

GreenMountain
Beroende
Inlägg: 1438
Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
Ort: småland-ryd
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » mån jul 02, 2007 17:05

projektet nerlagt? eller vad händer?:S är lite nyfiken:P
Cherokee XJ on 39.5's IROK
http://www.facebook.com/Cherokee.Woody" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevrolet k20 dually dragbil
https://www.facebook.com/pages/Chevrole ... 6201527986" onclick="window.open(this.href);return false;

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons jul 25, 2007 17:43

Nädå, har lite mycket just nu med två jobb, ny flickvän och flytt osv...

Kommer mer till hösten...

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis mar 11, 2008 14:21

Dags för uppdatering.
Det blir ingen formula offroader av denna. Det får min t-maxx stå för istället. Den får smaka på den stora motorn.

Istället blir detta bygget en crawler då det innebär kraftigt mycket mindre tidsåtgång.

Alla delar jag behöver är beställda och senast idag fick jag min sprillans nya V2 heavyduty växellåda och 60t crawlermotor från rc4wd.

Växellådan är byggd för att hantera 1-2 motorer. Tänkte jag börjar med 1 och ser ifall det räcker.

Bild

Ett fartreglage är det som återstår och det borde trilla in vilken dag som helst.

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » tis mar 11, 2008 21:13

Har nu fått gjort fästen till triangulerad fyrlänk, både fram och bak, och monterat axlarna. Har även fixat fästen till växellådan och monterat den och kardaner. Allting är ju dock fortfarande bara på prov och det kommer att krävas en hel del justeringar. Sedan skall diffdreven i båda axlarna bytas ut och diffarna låsas, fixa hållare för batteri, mottagare, esc och antenn.Sedan lite målning och dyligt :D

Bild

Bild

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis mar 11, 2008 21:21

Nice!! :D Spännande fortsättning...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis mar 11, 2008 21:30

Fan vad nice :D

Vill oxå ha axlar så jag kan börja bygga på en ny crawler :D

Har ju växellåda, rodends och lite annat smått och gott.
Behöver bara ett par mad force axlar så jag har nått att måtta med :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » tis mar 11, 2008 22:08

om du sätter diffar i den så tryck i ricktigt tjockt fett i dom för annars drar man bara sönder dom. har kört sönder en bak på min

Skriv svar