fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Då har jag fått gjort lite idag också
Har fixat en platta som löper mellan chassisidorna som jag monterat ackhållare på, och som även skall husera esc, mottagare och mottagarbatteri.
Vidare så har jag fixat fjäderfästen och monterat fjädrarna. Allting rör sig mycket fint nu, men dessvärre så är jeepen inte självstabil utan välter gärna till sidan. Skall mixtra lite med fjädringen i morgon och se om jag kan få rätt på det.
Lite bildgodis
Har fixat en platta som löper mellan chassisidorna som jag monterat ackhållare på, och som även skall husera esc, mottagare och mottagarbatteri.
Vidare så har jag fixat fjäderfästen och monterat fjädrarna. Allting rör sig mycket fint nu, men dessvärre så är jeepen inte självstabil utan välter gärna till sidan. Skall mixtra lite med fjädringen i morgon och se om jag kan få rätt på det.
Lite bildgodis
blir ju vrålcool ju
Jag skulle sätta stötdämparna mera upprätt (typ genom huven) för som de är nu blir det en liten utväxlingsskillnad så de blir mjukare än om du skulle sätta dom mer uppsätt.
Jag skulle sätta stötdämparna mera upprätt (typ genom huven) för som de är nu blir det en liten utväxlingsskillnad så de blir mjukare än om du skulle sätta dom mer uppsätt.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
kan lova dig att han får mycket flex med dom dämparna även ifall de sitter upprättAtEase skrev:Det är väl det som är själva tanken och vitsen med nuvarande placering? Svårt att få till den fjädringsvägen annars.
Är savage dämpare och de har 40mm slaglängd
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Detta har blivit gjort sedan sist:
Har flyttat övre dämparfästen till mer upprätta positioner.
Bytat framdämpare till Mad Force dämpare.
Justerat slaglängd på savage dämparna.
Fixat styrning fram
Fixat låda med mottagarbatteri och mottagare
shimsat och spärrat båda axlarna
justerat en masssa i axelupphängningarna.
Pga hur chassit och länkarmarna är utformade så gick det inte att få in savagedämparna upprätt fram och därför bytte jag ut dem mot mad force dämparna istället. För att minska bodyroll och överflex har jag oxå minskat slaglängden lite bak. Detta kommer jag dock justera efterhand och prova mig fram helt enkelt.
Fjädrarna jag hade blev alldeles för styva till nuvarande upphängning och därför bilen för hög + att den inte flexade ut ordentligt, så jag kommer köra utan tills jag köpt supermjuka. Jeepen vilar på dämparna just nu och är nästan i den höjd jag vill ha den. Det var rätt fräckt att se dämparna röra sig själva också. Gav lite mer äkthetskänsla.
Prövade med styrservot monterat i chassit för äkthetskänslan, men det var bara inte möjligt att få bra utan att hjulupphängningen fram bytas till fyrlänk med panhardstag, och det orkar jag inte.
Däck behöver jag införskaffa också. Beadlockfälgarna har jag ju, men jag vill ogärna crawla med paddeldäck. Hjulen från t-maxxen hade fruktansvärt fel offset och tog i överallt.
Det som är kvar att göra nu är:
Fixa däck
Montera ESC'n (när den kommer)
Fixa förlängningskabel till styrservot
fixa bättre montering av antennen
Koppla in motorn
Full testkörning, sedan skall den lackas
I ett senare skede kommer jag även fixa styrning bak. Speciellt då den ser ut att ha svängradie som en ålandsfärja iom hjulbasen.
Lite bilder:
Har flyttat övre dämparfästen till mer upprätta positioner.
Bytat framdämpare till Mad Force dämpare.
Justerat slaglängd på savage dämparna.
Fixat styrning fram
Fixat låda med mottagarbatteri och mottagare
shimsat och spärrat båda axlarna
justerat en masssa i axelupphängningarna.
Pga hur chassit och länkarmarna är utformade så gick det inte att få in savagedämparna upprätt fram och därför bytte jag ut dem mot mad force dämparna istället. För att minska bodyroll och överflex har jag oxå minskat slaglängden lite bak. Detta kommer jag dock justera efterhand och prova mig fram helt enkelt.
Fjädrarna jag hade blev alldeles för styva till nuvarande upphängning och därför bilen för hög + att den inte flexade ut ordentligt, så jag kommer köra utan tills jag köpt supermjuka. Jeepen vilar på dämparna just nu och är nästan i den höjd jag vill ha den. Det var rätt fräckt att se dämparna röra sig själva också. Gav lite mer äkthetskänsla.
Prövade med styrservot monterat i chassit för äkthetskänslan, men det var bara inte möjligt att få bra utan att hjulupphängningen fram bytas till fyrlänk med panhardstag, och det orkar jag inte.
Däck behöver jag införskaffa också. Beadlockfälgarna har jag ju, men jag vill ogärna crawla med paddeldäck. Hjulen från t-maxxen hade fruktansvärt fel offset och tog i överallt.
Det som är kvar att göra nu är:
Fixa däck
Montera ESC'n (när den kommer)
Fixa förlängningskabel till styrservot
fixa bättre montering av antennen
Koppla in motorn
Full testkörning, sedan skall den lackas
I ett senare skede kommer jag även fixa styrning bak. Speciellt då den ser ut att ha svängradie som en ålandsfärja iom hjulbasen.
Lite bilder:
Ser mycket bra ut
jag hade tänkt prova en grej med mina savagedämpare, jag tänker kapa av ca 2,5cm av fjädrarna och sen hitta på nårr sätt att sätta fast fjädrarna upptill och nertill.
Då har man ju lika mycket utflex som inflex när crawlern vilar på dämparna, de funkar ju som riktiga coilovers då. Det enda man har att förlora på det är ju 4 fjädrar om det inte funkar så bra.
jag hade tänkt prova en grej med mina savagedämpare, jag tänker kapa av ca 2,5cm av fjädrarna och sen hitta på nårr sätt att sätta fast fjädrarna upptill och nertill.
Då har man ju lika mycket utflex som inflex när crawlern vilar på dämparna, de funkar ju som riktiga coilovers då. Det enda man har att förlora på det är ju 4 fjädrar om det inte funkar så bra.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden