fd. Formula offroad Jeep, nu CRAWLER i skala 1/8

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons mar 12, 2008 7:50

Ooo ser riktigt najs ut :tumbup: funderar om jag ska testa att bygga ett rörbygge jag med. Men har grejer på väg in till mitt JEEPprojekt nu iaf.
I aim to misbehave

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » ons mar 12, 2008 22:08

Då har jag fått gjort lite idag också :D

Har fixat en platta som löper mellan chassisidorna som jag monterat ackhållare på, och som även skall husera esc, mottagare och mottagarbatteri.

Vidare så har jag fixat fjäderfästen och monterat fjädrarna. Allting rör sig mycket fint nu, men dessvärre så är jeepen inte självstabil utan välter gärna till sidan. Skall mixtra lite med fjädringen i morgon och se om jag kan få rätt på det.

Lite bildgodis

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » ons mar 12, 2008 22:12

blir ju vrålcool ju :D

Jag skulle sätta stötdämparna mera upprätt (typ genom huven) för som de är nu blir det en liten utväxlingsskillnad så de blir mjukare än om du skulle sätta dom mer uppsätt.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor mar 13, 2008 18:21

Det är väl det som är själva tanken och vitsen med nuvarande placering? Svårt att få till den fjädringsvägen annars.
En inställd spelning är också en spelning.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tor mar 13, 2008 19:03

AtEase skrev:Det är väl det som är själva tanken och vitsen med nuvarande placering? Svårt att få till den fjädringsvägen annars.
kan lova dig att han får mycket flex med dom dämparna även ifall de sitter upprätt ;)

Är savage dämpare och de har 40mm slaglängd
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor mar 13, 2008 21:11

Blir ju en annan mjukhet i alla rörelser också så som de är monterade nu. Det verkar funka ypperligt så som de sitter, varför flytta på dom? En crawler kör ju för det mesta väldigt sakta ändå...
En inställd spelning är också en spelning.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tor mar 13, 2008 21:50

Jo men är den mjuk så får man ofta mycket "body rool" och den vill gärna kränga när man kör i sidolut.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » lör mar 15, 2008 17:36

Skogsvild har fixat bra svar medans jag har varit borta. De senaste bilderna så har jag balanserat den till att stå i mitten. Det räckte nästan att andas på den så lade sig chassit åt sidan.

Allt är justerat nu dock. Kommer bilder strax

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » lör mar 15, 2008 18:32

Detta har blivit gjort sedan sist:
Har flyttat övre dämparfästen till mer upprätta positioner.
Bytat framdämpare till Mad Force dämpare.
Justerat slaglängd på savage dämparna.
Fixat styrning fram
Fixat låda med mottagarbatteri och mottagare
shimsat och spärrat båda axlarna
justerat en masssa i axelupphängningarna.

Pga hur chassit och länkarmarna är utformade så gick det inte att få in savagedämparna upprätt fram och därför bytte jag ut dem mot mad force dämparna istället. För att minska bodyroll och överflex har jag oxå minskat slaglängden lite bak. Detta kommer jag dock justera efterhand och prova mig fram helt enkelt.

Fjädrarna jag hade blev alldeles för styva till nuvarande upphängning och därför bilen för hög + att den inte flexade ut ordentligt, så jag kommer köra utan tills jag köpt supermjuka. Jeepen vilar på dämparna just nu och är nästan i den höjd jag vill ha den. Det var rätt fräckt att se dämparna röra sig själva också. Gav lite mer äkthetskänsla.

Prövade med styrservot monterat i chassit för äkthetskänslan, men det var bara inte möjligt att få bra utan att hjulupphängningen fram bytas till fyrlänk med panhardstag, och det orkar jag inte.

Däck behöver jag införskaffa också. Beadlockfälgarna har jag ju, men jag vill ogärna crawla med paddeldäck. Hjulen från t-maxxen hade fruktansvärt fel offset och tog i överallt.

Det som är kvar att göra nu är:
Fixa däck
Montera ESC'n (när den kommer)
Fixa förlängningskabel till styrservot
fixa bättre montering av antennen
Koppla in motorn

Full testkörning, sedan skall den lackas

I ett senare skede kommer jag även fixa styrning bak. Speciellt då den ser ut att ha svängradie som en ålandsfärja iom hjulbasen.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » lör mar 15, 2008 19:13

Ser mycket bra ut :D


jag hade tänkt prova en grej med mina savagedämpare, jag tänker kapa av ca 2,5cm av fjädrarna och sen hitta på nårr sätt att sätta fast fjädrarna upptill och nertill.

Då har man ju lika mycket utflex som inflex när crawlern vilar på dämparna, de funkar ju som riktiga coilovers då. Det enda man har att förlora på det är ju 4 fjädrar om det inte funkar så bra.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Whistler » lör mar 15, 2008 19:21

Hade nog varit fräckt :D, men det orkar jag inte lägga energi på. Tror det blir skitbra med mjuka fjädrar. Jag hoppas att det skall funka bra helt utan också, då ser det ut som airshocks = fler synligt rörliga delar = coolt

Skriv svar