T-maxx

Offroad i den mindre skalan.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

T-maxx

Inlägg av Georg » tor jul 09, 2009 10:53

Har en T-maxx 2,5 med lite småproblem.

Bilen gick bra fram tills en rejäl krasch förra säsongen med sprucken tank som följd.

Leveranstiden på den nya tanken var lång och det är först nu jag börjat köra igen, nu till problemet.

Motorn beter sig fruktansvärt konstigt, startar, går på tomgång, svarar fint på gaspådrag 2-3 gånger för att sedan börja gå ojämt med en tokrusning som avslutning, det är i detta läge fingret täpper till ljuddämparen blixtfort.

Alltså, det enda jag gjort är ju att byta tank.

Tips och råd, mer än gärna välkommet
Jorå, så att.....

K-Roslund
Rutinerad
Inlägg: 477
Blev medlem: tor jun 25, 2009 20:42
Ort: Bjärnum (skåne)

Inlägg av K-Roslund » tor jul 09, 2009 16:13

Har ingen koll på hur motorerna är uppbyggda, men låter som om den får tjuvluft på nåt vis eller att luftningen till tanken inte fungerar som den ska(om där e sån) Som sagt ingen koll på dom, men kan verka som nåt i den stilen.
/Kenneth

RangeMog
Forumräv
Inlägg: 693
Blev medlem: fre mar 14, 2008 11:59
Ort: Falkenberg

Inlägg av RangeMog » tor jul 09, 2009 20:25

bränslet e ju en färskvara .. pröva med nytt bränsle ...
Att slåss för att få fred är som att knulla för att bli oskuld

Toyota Hilux 07(bruksbil) .rangemoggen (projekt )nedlagt

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jul 09, 2009 21:15

Plocka isär och gör rent förgasaren, gammalt bränsle som har blivit kvar i den täpper förmodligen delvis till i bränsledelen i förgasaren. (blir segt som halvtorkad sirap och löser inte upp sig av nytt bränsle...)

Har haft liknande problem på min där rengöring hjälpte. (var omöjlig att justera in för lagom bränslemängd, gick både för snålt och för fett på samma gång...)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jul 09, 2009 21:17

RangeMog skrev:bränslet e ju en färskvara .. pröva med nytt bränsle ...
Bränsle i en dunk är ingen större fara, det tappar lite av energivärdet med tiden så bilen blir aningen tröttare... I övrigt händer inget på läänge...

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » fre jul 10, 2009 23:27

Efter idogt skruvande på låg och högfartsmunstycken och byte av glödstift går bilen, dock inte helt perfekt.

Lite slö iväg från stillastående, samt att den dör om man hållt halvgas lite för länge och vill acca tex vid snäv sväng för att undvika att välta.

Sedan är den segstartad vid varm motor?!?!?!

Hänger det mycket på bränslet, har kört på 16% en dunk 4l.
Jorå, så att.....

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jul 12, 2009 10:23

Georg skrev:Efter idogt skruvande på låg och högfartsmunstycken och byte av glödstift går bilen, dock inte helt perfekt.

Lite slö iväg från stillastående, samt att den dör om man hållt halvgas lite för länge och vill acca tex vid snäv sväng för att undvika att välta.

Sedan är den segstartad vid varm motor?!?!?!

Hänger det mycket på bränslet, har kört på 16% en dunk 4l.
Det finns bränslen av väldigt olika kvalitet. Kommer inte ihåg märkena just nu, men jag hade en sort innan där min ena bil gick klockrent hela tiden. När min t-maxx köptes så gick den skitkass, stannade emellanåt och vägrade starta igen, den var omöjlig att ställa in att gå bra.

Köpte sen bränsle från en annan tillverkare och det var en helt ofattbar skillnad. Startade jättelätt och jag lyckades för första gången få till en bra inställning på förgasaren.


Kollade precis, om du har bränsle från Model Technics så köp ett annat märke. Du lär nästan garanterat inte bli besviken... VIll du bara testa så kan du komma hem till mig nån dag o köra nån tank av mitt bränsle. (är ju inte så långt, om du bor där jag tror)

Skriv svar