Hjälp! Renovering av King Cab
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp! Renovering av King Cab
Är ny här och kanske lite vilse eftersom jag inte har någon 4x4 men det är en pickis i alla fall så jag tänkte att kompetensen fins här eftersom många här bygger och renoverar pickisar av olika modeller.
Jag håller på att renovera en King Cab 85:a och detta är mitt första riktiga renoveringsobjekt så behöver jag en del hjälp och hoppas att man kunde få det här.
Mitt första problem utöver att hitta delar är att jag inte får bort de gamla.
Kommer garanterat fler frågor men börjar med denna:
Försökte få bort den invändiga frontplåten men vetetusan hur jag ska göra för att få bort skiten eftersom den verkar sitta svetsad på något vis.
Är det någon som vet något smidigt sätt att få bort den utan att förstöra delarna som den sitter fast i?
Har hittat en ny på Meca som jag tänkte sätta dit.
Så här ser det ut:
Om någon skulle råka ha delar till den i bra skick så hör gärna av er.
Jag håller på att renovera en King Cab 85:a och detta är mitt första riktiga renoveringsobjekt så behöver jag en del hjälp och hoppas att man kunde få det här.
Mitt första problem utöver att hitta delar är att jag inte får bort de gamla.
Kommer garanterat fler frågor men börjar med denna:
Försökte få bort den invändiga frontplåten men vetetusan hur jag ska göra för att få bort skiten eftersom den verkar sitta svetsad på något vis.
Är det någon som vet något smidigt sätt att få bort den utan att förstöra delarna som den sitter fast i?
Har hittat en ny på Meca som jag tänkte sätta dit.
Så här ser det ut:
Om någon skulle råka ha delar till den i bra skick så hör gärna av er.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Jo den verkar vara punktsvetsad men svetsarna syns liksom inte och jag vet inte hur jag ska få bort dem utan att förstöra materialet den är svetsad i, enda sättet jag kommit på är att klippa och kapa bort så mycket som möjligt av den och sen slipa bort det som blir kvar.
Testade att bryta bort den men det resulterade i att det vart ett hål i materialet som den satt svetsad i, kanske inte så konstigt iof.
Skickar ett pm till dig Mudderfucker.
Testade att bryta bort den men det resulterade i att det vart ett hål i materialet som den satt svetsad i, kanske inte så konstigt iof.
Skickar ett pm till dig Mudderfucker.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
Ta vinkelslipen och slipa bort frontplåten där du vet, eller tror, att det är svetsat.
Lycka till!
Såg att du hade SD23-motorn i bilen, en härligt slö maskin som funkar bra ihop med bilens övriga utstrålning.
Lycka till!
Såg att du hade SD23-motorn i bilen, en härligt slö maskin som funkar bra ihop med bilens övriga utstrålning.
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Såg också att det var en SD23 motor, vet inte vad det innebär men ska det inte vara en 720 motor i den orginal?
Är den bytt eller har jag fattat helt fel?
Är den bytt eller har jag fattat helt fel?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
Okej, vad är det är skillnad på 720 coh SD23?
Nån som vet vilka som kan ha karossdelar förutom Meca, Mekonomen och Ad center?
Blinkers och baklysen verkar inte finnas nånstans.
Nissan kan få tag på en del men inte allt samt att de är svinyra, verkar som jag får skaffa mig en plåtverkstad snart =/
Nån som vet vilka som kan ha karossdelar förutom Meca, Mekonomen och Ad center?
Blinkers och baklysen verkar inte finnas nånstans.
Nissan kan få tag på en del men inte allt samt att de är svinyra, verkar som jag får skaffa mig en plåtverkstad snart =/
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 544
- Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
- Ort: Örnsköldsvik
720 är modellen på bilen, "Nissan/Datsun 720 Pickup". Har den diesel är det en motor ur SD-familjen, en bensinare så är det Z-familjen som gäller.
Eftersom din bil är en 85:a, om jag förstått saken rätt, kan det också sitta en SD25 i den om den är en 4x4. 69 hk mot 75 hk är ju ingen jätteskillnad, men all kraft behövs! SD25:an är f ö femlagrad mot SD23:ans tre vevaxellager.
Karosseridetaljer finns att hitta på http://www.ebay.com, lampor och lyktor med...
Eftersom din bil är en 85:a, om jag förstått saken rätt, kan det också sitta en SD25 i den om den är en 4x4. 69 hk mot 75 hk är ju ingen jätteskillnad, men all kraft behövs! SD25:an är f ö femlagrad mot SD23:ans tre vevaxellager.
Karosseridetaljer finns att hitta på http://www.ebay.com, lampor och lyktor med...
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Aha, tack för att du hjälper till att utöka min kunskap angående bilar =)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tor feb 21, 2008 10:58
- Ort: Degerfors
Tacka tackar, går lite segt att hitta plåt eftersom en del av grejorna har utgått tydligen =/
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Har börjat slipa bort den gamla plåten nu, går ganska bra faktiskt.
Går det att lacka motorrummet med hammarlack eller är det känsligt mot värme?
Går det att lacka motorrummet med hammarlack eller är det känsligt mot värme?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 23:11
- Ort: strängnäs
Funderar på att sätta i en elfläkt eftersom orginalet låter så förbannat men jag har ingen aning om var jag kan hitta en givare som styr till och frånslag, är det någon som har nån ide om vart man kan hitta något sådant?
Sen undrar jag vad man ska ha som grundfärg när man svetsat, dyger typ dessa:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=001146
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=621008
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=623023
Sen undrar jag vad man ska ha som grundfärg när man svetsat, dyger typ dessa:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=001146
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=621008
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=623023
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı