Hjälp! Renovering av King Cab

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Hjälp! Renovering av King Cab

Inlägg av Danne » fre mar 28, 2008 22:44

Är ny här och kanske lite vilse eftersom jag inte har någon 4x4 men det är en pickis i alla fall så jag tänkte att kompetensen fins här eftersom många här bygger och renoverar pickisar av olika modeller.

Jag håller på att renovera en King Cab 85:a och detta är mitt första riktiga renoveringsobjekt så behöver jag en del hjälp och hoppas att man kunde få det här.

Mitt första problem utöver att hitta delar är att jag inte får bort de gamla.
Kommer garanterat fler frågor men börjar med denna:

Försökte få bort den invändiga frontplåten men vetetusan hur jag ska göra för att få bort skiten eftersom den verkar sitta svetsad på något vis.

Är det någon som vet något smidigt sätt att få bort den utan att förstöra delarna som den sitter fast i?

Har hittat en ny på Meca som jag tänkte sätta dit.

Så här ser det ut:

Bild

Om någon skulle råka ha delar till den i bra skick så hör gärna av er.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » lör mar 29, 2008 0:51

jag gissar att den är punktsvetsad

Greven
Rutinerad
Inlägg: 397
Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
Ort: Kallinge

Inlägg av Greven » lör mar 29, 2008 8:33

Jag har en hel bil ståendes. Hör av dig om du behöver nåt..

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » lör mar 29, 2008 14:37

Jo den verkar vara punktsvetsad men svetsarna syns liksom inte och jag vet inte hur jag ska få bort dem utan att förstöra materialet den är svetsad i, enda sättet jag kommit på är att klippa och kapa bort så mycket som möjligt av den och sen slipa bort det som blir kvar.

Testade att bryta bort den men det resulterade i att det vart ett hål i materialet som den satt svetsad i, kanske inte så konstigt iof.

Skickar ett pm till dig Mudderfucker.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » lör mar 29, 2008 15:12

Ta vinkelslipen och slipa bort frontplåten där du vet, eller tror, att det är svetsat.


Lycka till!


Såg att du hade SD23-motorn i bilen, en härligt slö maskin som funkar bra ihop med bilens övriga utstrålning.
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » sön mar 30, 2008 12:42

Såg också att det var en SD23 motor, vet inte vad det innebär men ska det inte vara en 720 motor i den orginal?
Är den bytt eller har jag fattat helt fel?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » sön mar 30, 2008 14:42

Nej då! Det kan visst vara SD23-motor i din bil original, om jag inte minns fel kom den i mitten av 70-talet.
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » sön mar 30, 2008 19:11

Okej, vad är det är skillnad på 720 coh SD23?

Nån som vet vilka som kan ha karossdelar förutom Meca, Mekonomen och Ad center?

Blinkers och baklysen verkar inte finnas nånstans.

Nissan kan få tag på en del men inte allt samt att de är svinyra, verkar som jag får skaffa mig en plåtverkstad snart =/
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » sön mar 30, 2008 19:37

720 är modellen på bilen, "Nissan/Datsun 720 Pickup". Har den diesel är det en motor ur SD-familjen, en bensinare så är det Z-familjen som gäller.

Eftersom din bil är en 85:a, om jag förstått saken rätt, kan det också sitta en SD25 i den om den är en 4x4. 69 hk mot 75 hk är ju ingen jätteskillnad, men all kraft behövs! SD25:an är f ö femlagrad mot SD23:ans tre vevaxellager.

Karosseridetaljer finns att hitta på http://www.ebay.com, lampor och lyktor med...
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » sön mar 30, 2008 19:41

Aha, tack för att du hjälper till att utöka min kunskap angående bilar =)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gustafsson
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tor feb 21, 2008 10:58
Ort: Degerfors

Inlägg av gustafsson » tis apr 01, 2008 11:52

noll-5-karosseridelar i örebro har det mästa i karosseriväg telefon 019-32 04 30

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » tis apr 01, 2008 20:15

Tacka tackar, går lite segt att hitta plåt eftersom en del av grejorna har utgått tydligen =/
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » lör apr 05, 2008 14:24

Har börjat slipa bort den gamla plåten nu, går ganska bra faktiskt.
Går det att lacka motorrummet med hammarlack eller är det känsligt mot värme?


Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kortkingen
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor sep 13, 2007 23:11
Ort: strängnäs

Inlägg av kortkingen » lör apr 05, 2008 23:23

det finns en liten hål borr med en fjädrande styr spets som man kan använda på punktsvetsar.. mekonomen säljer dom..
ja varför inte..

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Danne » tis apr 29, 2008 19:50

Funderar på att sätta i en elfläkt eftersom orginalet låter så förbannat men jag har ingen aning om var jag kan hitta en givare som styr till och frånslag, är det någon som har nån ide om vart man kan hitta något sådant?

Sen undrar jag vad man ska ha som grundfärg när man svetsat, dyger typ dessa:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=001146

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=621008

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=623023
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar