Sida 1 av 1

Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: lör maj 09, 2020 11:38
av Bertilson
Hej

Någon som har koll på Ford Ranger/ Mazda BT50?

2,5l TDci 143hk som kamremmen gått av på. Går den motorn att rädda tro?

Mvh
Per

Re: Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: sön maj 10, 2020 7:52
av hakan13
vet inte hur lik den motorn är den äldre 108hästarn... men när jag höll på med dom så blev det billigare med motorbyte
än att renovera!! men det beror ju helt på tillgången och priserna på motorer!! men räkna med minst 2 nya ventiler
och planing av toppen om du ska renovera... och packning, nya bultar...

Re: Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: lör maj 16, 2020 18:33
av jonte_malmö
hakan13 skrev: sön maj 10, 2020 7:52 vet inte hur lik den motorn är den äldre 108hästarn... men när jag höll på med dom så blev det billigare med motorbyte
än att renovera!! men det beror ju helt på tillgången och priserna på motorer!! men räkna med minst 2 nya ventiler
och planing av toppen om du ska renovera... och packning, nya bultar...

Sorry för lite off-topic, men hur ofta tycker du man ska byta rem på de motorerna? Gjorde det nyligen, och det var ju väldigt lätt (att ta bort rem-kåpan var det som tog längst tid), så värt att göra för att slippa haveri. :tumbup:

Re: Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: lör maj 16, 2020 19:25
av Iznogoud
http://minkamrem.se/ford/ford-ranger/

Motor År Kamrem (Mil) Kamrem (Månader) Drivrem (Mil) Drivrem (Månader) Gäller åren Diesel Insprutningspump Rem (Mil) Diesel Insprutningspump Rem (Månader)
2.5 D 1999-06 9 700 60 Månader N/A N/A N/A N/A N/A
2.5 TD 1999-06 9 700 60 Månader N/A N/A N/A N/A N/A
Motor År Kamrem (Mil) Kamrem (Månader) Drivrem (Mil) Drivrem (Månader) Gäller åren Diesel Insprutningspump Rem (Mil) Diesel Insprutningspump Rem (Månader)
2.5 TDCI 2006> 12 100 72 Månader N/A N/A N/A N/A N/A
3.0 TDCI 2006> 12 100 72 Månader N/A N/A N/A N/A N/A

Re: Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: sön maj 17, 2020 9:19
av hakan13
jonte_malmö skrev: lör maj 16, 2020 18:33
hakan13 skrev: sön maj 10, 2020 7:52 vet inte hur lik den motorn är den äldre 108hästarn... men när jag höll på med dom så blev det billigare med motorbyte
än att renovera!! men det beror ju helt på tillgången och priserna på motorer!! men räkna med minst 2 nya ventiler
och planing av toppen om du ska renovera... och packning, nya bultar...

Sorry för lite off-topic, men hur ofta tycker du man ska byta rem på de motorerna? Gjorde det nyligen, och det var ju väldigt lätt (att ta bort rem-kåpan var det som tog längst tid), så värt att göra för att slippa haveri. :tumbup:
ja dom är ju extremt lätta att byta på!! :mrgreen: lustigt milantal i rek. 9700...
men jag skulle nog byta vid 8000mil eller vart 4e år!! just för att det är så enkelt på dom där!!
men man ska överlag va uppmärksam på bytesintervaller!! dom ändras ju ganska ofta!! kompisen köpte en Freelander2a igår... och den gamla rek. på dom är 24000 mil!! men den nuvarande är 18000...

Re: Kamremsbrott Ford Ranger/mazda BT50 2.5l 143hk

Postat: sön maj 17, 2020 10:31
av jonte_malmö
Ok, tack! Kör inte mycket med den, så satsar på fyra år då👍

Också märkt det med ändrade intervaller, det är väl när de får in många bilar som havererat på garanti? Två äldre bilar jag haft, BMW 318 och tidig Volvo 960 med rak sexa skulle bytas på typ 4000mil :shock: