Hyundai Tucson

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Hyundai Tucson

Inlägg av Fisketorp » mån nov 25, 2019 20:15

Någon som äger en sådan och kan prata gott eller dåligt om den?

Såg en annons på en från 2005 och blev lite nyfiken, Varit väldigt nöjd med våran Kia (Är väl samma tillverkare? många delar är identiska iallafall)
Men hade varit gott med något med någorlunda fyrhjulsdrift för att ta sig till torpet på vintern.
Helst utan för hög förbrukning (Anlendningen till Xj, zj tyvärr går bort)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Hyundai Tucson

Inlägg av Iznogoud » tis nov 26, 2019 7:44

Jobbat med Hyundai tidigare och har inget negativt att säga om dom. det som man bör se upp med oavsett modell av de äldre ( säg <2010 ) är rost i fram/bakvagnsbalk, oljetråg och bromsrör. I övrigt är de rätt skottsäkra mekaniskt om de skötts.
Tuscon minns jag inte hade några direkta modellrelaterade fel. Santa Fé ex,vis led av rostiga bakre bärarmar.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Hyundai Tucson

Inlägg av Fisketorp » tis nov 26, 2019 10:38

Tackar!
Har precis svetsat nämnda balk på våran Kia 2008a, fick en liten chok när jag tog upp den på lift för oljebyte.
Frugan undrade vad det var för något, och körde fingret rätt igenom :rodnar:
Får bli till att beställa en ny sådan tror jag, bilen har varit/är kanon för övrigt, syns ingen direkt rost övrigt under.

Någon som har erfarenhet av att köra en sådan?
Verkar ju rätt ok på youtube men föredrar från folk som provat.

Offtopic!
Fick mig ett skratt när de gjorde "snö" -test på två moderna bilar, likt Tucson (kommer inte i håg märke) mot en Niva.
Skulle köra uppför en skidbacke. Nivan kom i mål, en av bilarna kom en bit (Inte så o imponerande med tanke på snömängd) den andra bilen kom inte fram till startpunkten :D

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Hyundai Tucson

Inlägg av gubbstrutten » tis nov 26, 2019 10:45

Fisketorp skrev: tis nov 26, 2019 10:38 Fick mig ett skratt när de gjorde "snö" -test på två moderna bilar, likt Tucson (kommer inte i håg märke) mot en Niva.
Skulle köra uppför en skidbacke. Nivan kom i mål, en av bilarna kom en bit (Inte så o imponerande med tanke på snömängd) den andra bilen kom inte fram till startpunkten :D
Har också sett "testet". Med reservation för dåligt minne tror jag det var BMW och AUDI som inte ens nådde startlinjen.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Hyundai Tucson

Inlägg av Iznogoud » tis nov 26, 2019 12:56

Kolla garantimöjlighet innan köp, vet att Hyundai har/hade en väldigt generös garanti på bärarmar och balkar under förutsättning att bilen servats enligt boken.
Vi bytte delar på en Santa Fé värd 15-20K för ca, 50K då det inte gick att dela drivaxlar och nav trots kraftigt våld.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar