Vilken fördelningslåda?
Med spak eller med tryckknappar?
Den senare har jag upplevt som lite struligare - ibland - men inte alltid.
Har lärt mig att man måste stå blickstilla, ha huvudväxellådan i neutral(ingen växel i), trampa ner både kopplings- och bromspedal samtidigt.
Eventuellt rulla någon dm och göra om proceduren.
Det är lågväxeln som trilskas - ibland.
Att växla mellan 2WD och 4WD i farten har aldrig varit något problem.
När jag köpte Jimnyn för drygt 3 år sedan hade föregående ägare aldrig provat lågväxeln under de 10 år han ägt bilen!
Han hoppade högt när jag testade, vid provkörningen, och lågen gick ur med en smäll.
Vet inte om det finns någon elektronisk spärr som förhindrar att lågväxeln kan läggas i om inte ovanstående beskrivna aktiviteter utförs?
B t w så provkörde jag nya Jimnyn.
Testade förståss att lägga i lågväxeln.
Gick efter mycket trixande.
Men fick inte ur spaken ur lågväxelläget.
Fick köra tillbaka i 65 km/t och motorn mot varvtalsstoppet.
Återförsäljaren, som varit bilmek, fick hålla på ett bra tag innan spaken lossnade ur lågväxelläget.
Ingen bra början på ett tilltänkt köpobjekt.