Sida 1 av 1

Vakuumpump på D21 King cab

Postat: fre aug 02, 2019 7:23
av w300i
Ska påbörja en turbokonvertering på min TD25 motor,min befintliga motor har vakuumpump bak på generatorn,medans turbomotorn jag har ståendes har vakuumpumpen monterad under dieselpumpen på blocket.

Verkar då alltså måsta flytta över den blockmonterade vakuumpumpen till min motor för att få oljeledningarna till turbon då dom går in där generatorn tar oljetrycket. Men då verkar min motor istället ha en annan frontkåpa på motorn då den inte har nåt fäste alls för vakuumpumpen nere på blocket.

Hittar ingenting på nätet om detta :roll: Finns det nån här som har koll på om det bara är att flytta över allt emellan motorerna? Eller som kanske har lite bilder? I värsta fall får jag försöka göra nån adapter och skruva in i blocket så både turbo och generator får dela på oljetrycket men helst så hade jag ju velat få det lite mer "original" så att säga som det ser ut på turbomotorn jag har ståendes.

Förresten,fanns TD25 med turbo? Motorn ser ut att vara en originalturbo,men dieselpumpen verkar vara en vanlig sugpump utan rökbegränsare :?:

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: sön aug 04, 2019 9:34
av klirre
Vil du göra det enkelt så kan du ju använda vakuumpumpen från Volvo v70 med bensinturbo. Den är elektrisk och är mycket smidig att koppla in. Mvh

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: mån aug 05, 2019 8:52
av w300i
klirre skrev: sön aug 04, 2019 9:34 Vil du göra det enkelt så kan du ju använda vakuumpumpen från Volvo v70 med bensinturbo. Den är elektrisk och är mycket smidig att koppla in. Mvh
Villka årsmodeller har den pumpen så man vet vart man ska leta? :)

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: mån aug 05, 2019 9:05
av klirre
Den jag köpte kom från en -03😃 Ska sitta på fler modeller där i kring👍

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: mån aug 05, 2019 14:19
av w300i
klirre skrev: mån aug 05, 2019 9:05 Den jag köpte kom från en -03😃 Ska sitta på fler modeller där i kring👍
Är det bara att koppla in ström direkt med relä via bromsljusgivaren eller måste man ha nån annan slags givare vid inkopplingen? :)

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: mån aug 05, 2019 17:36
av klirre
Det sitter en vakuum akt om man tar med slangarna runt pumpen. Kopplar man tändningen via den och relä så sköts det helt automatiskt :tumbup:

Mvh

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: ons aug 07, 2019 13:28
av w300i
klirre skrev: mån aug 05, 2019 17:36 Det sitter en vakuum akt om man tar med slangarna runt pumpen. Kopplar man tändningen via den och relä så sköts det helt automatiskt :tumbup:

Mvh
Kanon :tumbup: Har du koll på hur mycket originalkopplingen tål? Risken känns överhängande att jag åker på att byta den efter att turbon kommit på plats. Men det verkar inte finnas nån heavy duty-kopplingssats i hela Europa att få tag på,enda jag hittar är satser från Australien och då var ju inte frakten billig precis :jump:

Re: Vakuumpump på D21 King cab

Postat: ons aug 07, 2019 13:49
av klirre
Kopplingen ska nog orka ska du se. Det är ingen dragster du får med turbon :wink:

Mvh