Diff Y61

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Diff Y61

Inlägg av Spiken » lör dec 29, 2018 17:14

På min Y61a så är diffen väldigt "diffad" knappt det går att få runt den på parkeringsplatser osv.
Finns ingen knapp att lägga ur den. Det sitter inga extragrejor på bakaxelklumpen, vacuumklockor eller liknande.
Lamelldiff som fastnat, eller svets av tidigare ägare?
Den är diffad oavsett läge på f-lådan.

Någon som har en diffad Patrol utan knapp.

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Diff Y61

Inlägg av Mecu » ons jan 09, 2019 14:37

Jag kan aldrig tänka mig att den skulle haft konstant stel bakdiff från början, det är ju inte direkt en bil som är vanlig att svetsa diffen på men jag håller med om att det eller en skuren lamelldiff verkar vara ända rimliga förklaringen i ditt fall om bakhjulen är låsta mot varandra.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Diff Y61

Inlägg av Spiken » ons jan 09, 2019 22:07

Jag trodde alla "vanliga" Patroler hade i och urkopplingsbar diff/spärr med knapp.
Lamelldiff har jag inte stött på (original)

Jag har kört i 8:or en stund och det krafsar ganska så bra om innerhjulet, men den känns inte helt stum längre.
Hissar jag upp ena bakhjulet går det INTE att rubba det. (friläge och 2wd)
Bilen ser ganska så omeckad ut, så jag tror att allt är original. Importerad från Belgien, enligt tidigare ägare.
Köpte bilen 2012, men den har bara använts när ingen annan bil har funkat. Så den har stått still väldigt mycket.

Verkar vara en otursbil med fel som bara dyker upp.
-Check Engine lampan tänds och bilen tappar all kraft. Läser felkoden som säger 55=inget fel.
-Dödswobbel i 95km/t, byter till vinterdäck, wobbel borta. Sätter däcken på Y60n=inget wobbel.
-Ena halvljuset alltid trasigt. Byter jag lampan går den andra sönder inom en vecka. Byter jag bägge går en av dom inom en månad. När den är enögd håller lampan tills jag lagar andra sidan.
-Det är ALLTID något fel på ABSen.

Bra bil i övrigt, men jag litar inte på den.

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Diff Y61

Inlägg av Mecu » tor jan 10, 2019 8:00

Tråkigt med så mycket krångel!
Om den inte har en vakuumklocka på bakaxelklumpen till diffspärr borde den ha lamelldiff (LSD).
https://nissan-europe.epc-data.com/patr ... 80/32606X/

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Diff Y61

Inlägg av ifconfig » lör maj 25, 2019 15:35

Spiken skrev: ons jan 09, 2019 22:07 -Ena halvljuset alltid trasigt. Byter jag lampan går den andra sönder inom en vecka. Byter jag bägge går en av dom inom en månad. När den är enögd håller lampan tills jag lagar andra sidan.
Jag hade samma problem med ständiga lampbyten och vid ett tillfälle, förarsidan, så såg jag att kontakten till lampan hade smält (dålig jord?).
Så jag beställde hem keramiska kontakter och drog extra jordsladd från jordpunkten på innerskärmen och sedan dess har ingen lampa gått sönder. Snart ett år sedan.
Ska byta kontakt och sätta extra jord även på passagerarsidan någon gång när jag får inspiration. :)

Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Diff Y61

Inlägg av Spiken » ons jun 26, 2019 18:57

Sådär ja, nu brann kontakten på min också :aargh:
Ska tydligen inte ha 2 framljus...

Skriv svar