Patrol 2.8: Vibrationer från motor

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Patrol 2.8: Vibrationer från motor

Inlägg av ifconfig » tis nov 06, 2018 8:05

Hej,

Det har dykt upp ett problem med Patrolen.
Macken som jag tankar på har nyss bytt till B7 och detta hände när jag kört ungefär en halv tank av det, ifall det spelar någon roll.
Jag har också en Speedbox inkopplad för att bilen öht ska vara körbar med 33".
Det jag har märkt att om man trycker till lite extra på gasen så uppstår någon vibration, tänker att det är ett knutkors eller liknande så jag brukar givetvis inte göra det.

På sistone har den vid kallstart (särskilt de gånger det varit runt 0) så har den inte gått på alla direkt.

Ca tre km hemifrån är det ett stopp där jag ska svänga, så jag bromsade in och när jag hade några meter fram så kändes det som att något rörde sig, lite som slitna silentblock på en BMW fast lite mildare om det säger er något, och så lät det som när man kör i en vattenpöl, ett svischande ljud.

Väl framme vid stoppet så gick den ovanligt lågt och oroligt på tomgång med vibrationer, med Speedboxen kan den ibland göra det så jag tänkte inte så mycket mer på det.
När jag accelerade ut ur byn så när jag passerade 2000 rpm så kom det vibrationer med varvet och lite känslan av att den torrvarvade (för lite bränsle).

Så tomgången är låg och orolig och med vibrationer och över 2000 rpm vibrerar den, det känns inte som att det tappat något nämnvärd effekt dock.
Men mellan 1000 och 2000 rpm går den som vanligt.

Har klurat på alla möjliga och omöjliga problem, har dock inte meckat mycket diesel så jag har inte hundra koll.

Igår ikväll stod jag i mörkret och bytte bränslefilter eftersom det nog med råge var hög tid.
Och först tyckte jag att den gick lite bättre på tomgång och kanske även över 2000 rpm, men jag är osäker och nu tycker jag att den är som innan filterbytet.

Har nu under morgonen i två steg skruvat upp Speedboxen några varv (skruvade ner den ganska många varv när jag köpte bilen för jag tyckte den stod alldedes för högt) för att se om den skulle bli nöjd med lite mer diesel (dock ingen svartrök) men tyckte inte det blev någon större skillnad ifråga om vibrationer.

Ska testa koppla ur Speedboxen och se om det hjälper men annars vet jag inte var jag ska börja.
Det är min huvudsakliga bil och jag står utomhus och meckar så det är några begränsingar i operationernas omfattning.

Jag är djupt tacksam för alla tankar och idéer!

Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare