ADD problem Hilux 2004

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Schlorven
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 27, 2018 11:15

ADD problem Hilux 2004

Inlägg av Schlorven » tor sep 27, 2018 11:26

Var tvungen att regga mig här och höra om någon kan hjälpa mig. Jag har en Hilux 2004 som passerat 30000 mil, bilen är i riktigt bra skick för sin ålder. Men det har uppkommit ett problem med ADD systemet.
Det är inga problem att lägga i och ur 4wd till 2wd, och från 2wd till 4wd, rullande som stillastående. ADD reläet klickar, dock så lyser det ingen lampa för 4wd, vet inte om det ska göra det. Har kollat att framdiffen går i genom att vrida på främre drivaxeln stillastående, och i 2wd går den snurra, inte i 4wd. Jag har mätt megnetventilerna, en är blå, den andra brum som sköter vakuumregleringen i framdiffen. Båda ventilerna ligger på 39,2ohm, de klickar när jag sätter ström på dem.

Så nu till problemet, när jag kör med 4wd så klickar inte magnetventilerna, men ibland när jag kör med 2wd så får dessa, någon av dem eller båda frispel och klickar och lever om så jag blir tvungen att lägga i 4wd för att få tyst på dem. Och ibland när jag kör riktigt sakta på 2wd, typ när jag äör på väg att stanna kan det hugga till i framaxel, typ som att den vill gå in i 4wd. Klikandet i ventilerna brukar avta när jag varvar upp den mot 2500rpm. Kan det vara nått med vakuumet? eller att ventilerna eller någon av dem inte håller tätt så det läker igenom?

Kraftbormsfördelaren är kollad och den verkar funka, pedalen skjunker efter 1 sek från stenhård när jag startar bilen.

Vad bör man ha för vakuum från pumpen?

zxcvbn
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor apr 10, 2014 9:54

Re: ADD problem Hilux 2004

Inlägg av zxcvbn » lör sep 29, 2018 21:41

Ja det ska lysa en grön kontrollampa när du har i 4wd.

Bor du i Norrbotten?
:rodnar:

Schlorven
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 27, 2018 11:15

Re: ADD problem Hilux 2004

Inlägg av Schlorven » tis okt 02, 2018 8:43

Ok, antar att lampan kanskse är trasig då?
Nej, men i Västerbotten, det är ju nästgårds :)

Problemet är nog löst.

Fick låna en vakummätare. Jag började med att plocka ner magnetventilerna och testsög dessa, en var tät, den andra läkte extremt lite, var knappt så jag såg att mätaren sjönk. Nästa steg så testade jag vakuumpumpen, och den låg på mellan 25-28 hg mercury, men som av en händelse när jag satt inni i bilen så hörde jag hur ADD reläet klickade, än fast jag inte hade magnetventilerna inkopplade. Jag hade då pratat med en person som skruvat en del i jappsare, och han hade sagt att jappsar reläna kunde gå sönder och börja leva om. Ringde då och pratade med han och jag fick tippset att öppna reläet då de är gjorda för att göra det. Sagt och gjord så sprättade jag lös plasthöljet och såg att kontaktstyckena, (ser ut som en brytare till en fördelare) var väldigt sotiga och det var som en svettsloppa på dom. Slipade med ett 800 sandpapper och monterade ihop allt. Blev 98% bättre och klickanden har näst intill slutat. Ska dock vid tillfälle köpa ett nytt relä.

Skriv svar