Toyota LC90 diesel startar inte
Postat: tor jul 19, 2018 13:47
Har en Landcruiser diesel (1KZ-TE) från 1998 med elektronisk bränslepump (indirekt insprutning).
Det började med att jag körde till affären med Toyotan, men när jag kom ut därifrån och startade den så gick den bara ett par sekunder för att sedan stanna, sedan gick den inte igång hur mycket man än vevade runt motorn. Kollade alla säkringar, ingen hade löst ut.
Testade först att bara pumpa upp tryck på dieselfiltret och sedan starta, men utan att lyckas.
Testade därefter att ta loss röret till en spridare och först pumpa, sen dra runt med startmotorn, men det kom inte ut någon diesel.
Den läcker inte ut diesel någonstans på backen eller synligt i motorrummet och den gick inte dåligt innan. Det enda jag märkt är att den alltid startat på första varvet vid kallstart, medan den behövt några varv vid varmstart.
Fick den sedan bogserad till garaget där jag med hjälp av en kompis försökte felsöka.
Det gick utan problem att manuellt pumpa diesel från filtret, både från vattendräneringen och genom utgående port mot pump.
Öppnade man banjon ovanpå pumpen så gick det att manuellt pumpa så att det kom ut diesel genom den, men drog man runt startmotorn så kom ytterst lite.
Testade att mäta motståndet över solenoiden på pumpen (spill control valve) vilket var 1,6 Ohm (ska vara 1-2 Ohm), skickade ström direkt från batteri till solenoiden och den klickade, om den faktiskt rör sig vet jag ju dock inte.
Men hur mycket man än drar runt motorn och pumpar manuellt på filtret så kommer det inte en droppe diesel fram till spridarna. Bytte dieselfilter, då det ändå skulle göras snart, och kopplade en 5-liters dunk direkt till bränslefiltret för att kunna utesluta fel innan filtret, men ingen skillnad.
Skulle gärna koppla in en felkodsläsare för att se om det kan vara ett elfel, men eftersom det är M-OBD och inte OBD2 som är standard, så är det svårt att få tag i en felkodsläsare som kan läsa av den.
Är det någon som har någon erfarenhet eller aning om vad som kan vara galet så är jag väldigt tacksam!
Någon kanske vet av en verkstad som har erfarenhet av dessa bilar?
Det började med att jag körde till affären med Toyotan, men när jag kom ut därifrån och startade den så gick den bara ett par sekunder för att sedan stanna, sedan gick den inte igång hur mycket man än vevade runt motorn. Kollade alla säkringar, ingen hade löst ut.
Testade först att bara pumpa upp tryck på dieselfiltret och sedan starta, men utan att lyckas.
Testade därefter att ta loss röret till en spridare och först pumpa, sen dra runt med startmotorn, men det kom inte ut någon diesel.
Den läcker inte ut diesel någonstans på backen eller synligt i motorrummet och den gick inte dåligt innan. Det enda jag märkt är att den alltid startat på första varvet vid kallstart, medan den behövt några varv vid varmstart.
Fick den sedan bogserad till garaget där jag med hjälp av en kompis försökte felsöka.
Det gick utan problem att manuellt pumpa diesel från filtret, både från vattendräneringen och genom utgående port mot pump.
Öppnade man banjon ovanpå pumpen så gick det att manuellt pumpa så att det kom ut diesel genom den, men drog man runt startmotorn så kom ytterst lite.
Testade att mäta motståndet över solenoiden på pumpen (spill control valve) vilket var 1,6 Ohm (ska vara 1-2 Ohm), skickade ström direkt från batteri till solenoiden och den klickade, om den faktiskt rör sig vet jag ju dock inte.
Men hur mycket man än drar runt motorn och pumpar manuellt på filtret så kommer det inte en droppe diesel fram till spridarna. Bytte dieselfilter, då det ändå skulle göras snart, och kopplade en 5-liters dunk direkt till bränslefiltret för att kunna utesluta fel innan filtret, men ingen skillnad.
Skulle gärna koppla in en felkodsläsare för att se om det kan vara ett elfel, men eftersom det är M-OBD och inte OBD2 som är standard, så är det svårt att få tag i en felkodsläsare som kan läsa av den.
Är det någon som har någon erfarenhet eller aning om vad som kan vara galet så är jag väldigt tacksam!
Någon kanske vet av en verkstad som har erfarenhet av dessa bilar?