Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 0:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tor mar 08, 2018 8:25 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Sökt en del men hittar ganska klent med information. Hittade det här svaret i en gammal tråd:

"bak inga problem bara axelvända, men fram då med torrisionstavar??
vill höja mer än å bara skruva på dem"

Är det "bara" att axelvända eller drar det med sig byte av bromsledningar, bränsleslangar osv..?

Skruva upp torrisionsstavarna - hur många cm gör det?

Är främst ute efter att få högre markfrigång.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tor mar 08, 2018 17:39 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 513
Ort: Strängnäs
kofot skrev:
Sökt en del men hittar ganska klent med information. Hittade det här svaret i en gammal tråd:

"bak inga problem bara axelvända, men fram då med torrisionstavar??
vill höja mer än å bara skruva på dem"

Är det "bara" att axelvända eller drar det med sig byte av bromsledningar, bränsleslangar osv..?

Skruva upp torrisionsstavarna - hur många cm gör det?
I princip och efter min erfarenhet från Terrano II går det någorlunda smärtfritt att skruva upp torsionsstavarna 2"/5 cm.
Därefter kan det bli vissa praktiska/tekniska/mekaniska hinder avhängiga framvagnskonstruktionen.
Redan vid 2"/5 cm får du en felaktig/positiv hjullutning(cambervinkel).
Bilen blir "hjulbent" fram.
Kommer att slita framdäcken på ytterkanterna.
Andra/längre undre länkarmar/A-armar kan kompensera för "hjulbentheten".

Är främst ute efter att få högre markfrigång.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tor mar 08, 2018 18:12 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 13:20
Inlägg: 3555
Ort: Äspered
Det går säkert hitta hur mycket som helst beroende på hur mycket pengar man vill lägga.
Allt från några tusenlappar till många tio- eller hundratusentals kronor.
Hur mycket pengar man lägger beror ju också på varför man vill höja sin bil.

Vill man höja sin bil bara för att man tycker det är "ballt" med en hög bil är nog det billigaste och smidigaste att köpa en kaross höjning, finns olika höjder. Här är två exempel:
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=263
http://xpajun.com/product_info.php?products_id=265

Och/eller så höjer man fjädringen. Finns ju olika sätta att göra det på också.
Det lättaste/billigaste är väl som sagt att skruva upp torisionen fram enbart.
Vill man ha den högre bak kan man ju komplettera exempelvis med längre schacklar och dämpare:
https://www.milneroffroad.com/isuzu/pic ... ear-50mm-2

Eller så börjar man göra det lite seriöst och köper en riktig höjningsats (finns massor av återförsäljare och fabrikat):
https://www.4x4offroad.se/ironman-hojni ... ax-03.html

Eller så köper man ett färdigt höjningskit som flyttar ner bärarmar och liknande i äkta amerikansk stil:
https://www.ebay.co.uk/itm/Isuzu-D-MAX- ... Sw~AVYsZRQ

Eller så bygger man om ALLT, trycker på stela axlar, med Coil-overs och hejsan svejsan....ja bara fantasin sätter gränser.
https://www.4x4australia.com.au/gear/16 ... onversions

_________________
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: fre mar 09, 2018 8:58 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Tänkte mest på om det gick att få 5-10cm högre markfrigång utan att köpa några dyra satser. Större däck gör ju några cm men som alltid vill man ju ha mer.

Men det kanske vore en ide att börja med att axelvända och skruva upp torsionsstavarna och eventuellt shimsa ut länkarmarna om ingen ser några direkta problem med det?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: fre mar 09, 2018 14:58 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Om du bara axelvänder och skruvar upp torsionen kommer du höja 15 - 20 cm bak och 5 cm fram, kommer se lite latjo ut tror jag. Snid ihop längre schackel i stället.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tis apr 03, 2018 14:42 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Danne skrev:
Om du bara axelvänder och skruvar upp torsionen kommer du höja 15 - 20 cm bak och 5 cm fram, kommer se lite latjo ut tror jag. Snid ihop längre schackel i stället.
Ja då lät det ju bättre å göra längre fästen. Är det bara bakre bakre fästet man gör längre då eller? Det inringade i bilden.
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tis apr 03, 2018 19:27 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Stämmer bra. Brukar finnas att köpa till de flesta bilar om man inte orkar göra egna.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tis apr 03, 2018 19:40 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Borde väl funka att dela det gamla på mitten, förlänga med en bit plattjärn i samma dimension och lämplig längd, sen svetsa ett likadant plattjärn längs med hela yttersidorna?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: tis apr 03, 2018 20:00 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Ja de skulle ja tro.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: ons apr 04, 2018 9:32 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Hur kommer det funka med stötdämparna bak? Är det oftast tillräckligt med slaglängd original så det funkar att höja ca 2"?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: ons apr 04, 2018 19:40 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
På L200:an räckte de till men har flyttat upp fästena då dom satt lika dumt till som på din.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: lör apr 07, 2018 12:27 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
I fram då, enda skruven jag hittar vid torsionsstängerna är den här som sitter på undersidan och går igenom hela bakre fästen.

Är det den man ska skruva på? Dra åt eller släppa den?
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: lör apr 07, 2018 12:34 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Om de är lika som på min vilket det borde vara ska man dra åt, på min finns en kontramutter på ovansidan man måste släppa först. Hissa gärna upp framhjulen lite i luften innan du börjar, dels för att det går lättare och dels för att bilen blir låg snabbt om den skruven skulle gå av.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Senast redigerad av Danne lör apr 07, 2018 12:37, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: lör apr 07, 2018 12:35 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 28, 2015 20:13
Inlägg: 66
Okej tack, får göra ett försök under veckan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Höja Izuzu D-max -08
InläggPostat: lör apr 07, 2018 12:37 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Så här ser det ut på min L200:a, kanske kan ge lite ledtrådar till dig hur din funkar.

http://l200.se/e107_plugins/pviewgallery/pviewgallery.php?album=15

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011