Nissan Navara 4wd går ej koppla i

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pertan
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 26, 2008 12:42

Nissan Navara 4wd går ej koppla i

Inlägg av Pertan » fre mar 02, 2018 11:27

Tycker bilen har haft väldigt lätt att lägga i och ur 4wd, men nu funkar det inte alls, ibland tänds varningslampan för 4wd, hade den varit krånglig tidigare så hade jag köpt ett mekaniskt fel, även om de kan uppstå snabbare än man tror, dock borde man ha märkt det, någon som har nått tips om "elfel" minus 15 och jag är inte jättesugen på att meka.

En sak till ABS lampan tändes samtidigt och är försatt i urfunktion!

Det går jävligt bra nu och det är ju inte den årstid man behöver åtminstone 4wd för att ta sig fram

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nissan Navara 4wd går ej koppla i

Inlägg av ErraN_XJ » fre mar 02, 2018 22:36

Pertan skrev:Tycker bilen har haft väldigt lätt att lägga i och ur 4wd, men nu funkar det inte alls, ibland tänds varningslampan för 4wd, hade den varit krånglig tidigare så hade jag köpt ett mekaniskt fel, även om de kan uppstå snabbare än man tror, dock borde man ha märkt det, någon som har nått tips om "elfel" minus 15 och jag är inte jättesugen på att meka.

En sak till ABS lampan tändes samtidigt och är försatt i urfunktion!

Det går jävligt bra nu och det är ju inte den årstid man behöver åtminstone 4wd för att ta sig fram
Så länge abs-lampan lyser får du inte i 4x4 tyvärr. Å de sitter en liten elmotor på fördelningslådan, dom har en tendens att ge sig å då får du i te i 4x4 heller... haft liknande fel på bilar på jobbet
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Pertan
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 26, 2008 12:42

Re: Nissan Navara 4wd går ej koppla i

Inlägg av Pertan » lör mar 03, 2018 7:52

ErraN_XJ skrev: Så länge abs-lampan lyser får du inte i 4x4 tyvärr. Å de sitter en liten elmotor på fördelningslådan, dom har en tendens att ge sig å då får du i te i 4x4 heller... haft liknande fel på bilar på jobbet
Hade en tanke att det hängde ihop, fråga som följer, jag får inte fram någon felkod, nått tips på varför abs lampan lyser, känns som nån givare som gett upp eller fått dålig kontakt.

bennysteen
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
Ort: Umeå

Re: Nissan Navara 4wd går ej koppla i

Inlägg av bennysteen » mån mar 05, 2018 18:32

lyser abs lampan har du garanterat en felkod. men eftersom det inte är en emissionskopplad felkod syns det inte med generella felkodsläsare,du behöver en som klarar nissans egna. tex nissan datascan som finns för nedladdning för några hundra.

Snabbast är nog att åka till en nissanverkstad och läsa ur koden för att få veta vilken abssensor som är trasig och sedan byta den själv. lampan slockar av sig själv sedan.

Skriv svar