Sida 1 av 1

värme i patrol

Postat: mån feb 05, 2018 11:09
av mackan patrol
Hej
Jag undrar om någon vet vad det kan vara om man inte får någon värme utan att belasta motorn ,det blåser kallt.
när jag kör med släp blåser det varm när jag gasar för att sedan blåsa kallt.
hoppas jag förklarat på ett någorlunda vettigt vis

Re: värme i patrol

Postat: tis feb 06, 2018 18:43
av mercedes
Går tempmätaren upp?
Dålig cirkulation, men då borde tempmätaren gå upp när du belastar motorn och sedan sjunkas igen när motorn inte belastas.
Låg kylarvätskenivå.

Några förslag iaf. :)

Re: värme i patrol

Postat: tis feb 06, 2018 20:17
av bennysteen
vad är det för årsmodell? har du egr kylning?

luft i slangen till värmepaketet är vanligt, prova toppfylla expansionskärlet och varva 3500 i någon minut innan termostaten öppnat.

Re: värme i patrol

Postat: ons feb 28, 2018 13:53
av mackan patrol
Tack för svaren. Har idag fått veta att topplockspackningen gått tempen har inte fladdrat upp o ner, ej kokat,
inga oljeläckage det enda symtomet har varit att den inte ger värme fast tempen på bilen är perfekt.
den ryker inte vitt. Jag har inte kollat oljestickan.bilen är från 2005 och har gått ca 24k mil
motor 3.0 l 167 hk zd30.mina fråger är, låter det som packningen har gått och är det rimligt med 15-20k kronor i rep kostnad?
vågar man köra bilen till en annan verkstad?

Re: värme i patrol

Postat: ons feb 28, 2018 16:43
av IH80
mackan patrol skrev:Tack för svaren. Har idag fått veta att topplockspackningen gått tempen har inte fladdrat upp o ner, ej kokat,
inga oljeläckage det enda symtomet har varit att den inte ger värme fast tempen på bilen är perfekt.
den ryker inte vitt. Jag har inte kollat oljestickan.bilen är från 2005 och har gått ca 24k mil
motor 3.0 l 167 hk zd30.mina fråger är, låter det som packningen har gått och är det rimligt med 15-20k kronor i rep kostnad?
vågar man köra bilen till en annan verkstad?

Nu är jag ingen expert ang. trasiga topplockspackningar men om du har stadig tempmätare, ingen kokning, vit rök eller andra symptom skulle jag nog börja med det billigaste d.v.s byta termostaten åtminstone har mina gamla bilar en sådan.

Jag skulle också testa förslaget om att varva motorn för att få ut ev. luft

Ett symptom på trasig packning som är lätt att kolla är att öppna kylarlocket och varva upp motorn några ggr brukar då tryckas upp vatten som en mindre fontän om packningen är trasig.