4d56t

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

4d56t

Inlägg av matte.renberg » mån sep 18, 2017 8:12

Hello! Finns det nån på detta forum som provat att köra 4d56t motorn utan balansaxlar? Har googlat runt lite och det verkar vara en del som provat. Har nämligen fått tag i ett motorblock som är fint fast lagerläget för den övre balansaxeln har skurit....


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: 4d56t

Inlägg av Danne » mån sep 18, 2017 17:38

Jag kör utan rem men har axlarna kvar. inga problem nu i fyra år.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: 4d56t

Inlägg av matte.renberg » tis sep 19, 2017 12:23

Lutar åt att göra samma sak, känner du om motorn vibrerar np mer?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: 4d56t

Inlägg av Danne » tis sep 19, 2017 19:00

Den är ju inte direkt vibrationsfri original men jag märkte ingen skillnad faktiskt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: 4d56t

Inlägg av PerO83 » sön sep 24, 2017 12:13

Har bytt många kamremmar på 4D56 motorer och de är nog vanligare att balans remmen är av än att den är hel när de är dags för byte.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

matte.renberg
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: sön jul 30, 2017 14:11

Re: 4d56t

Inlägg av matte.renberg » tis sep 26, 2017 7:24

PerO83 skrev:Har bytt många kamremmar på 4D56 motorer och de är nog vanligare att balans remmen är av än att den är hel när de är dags för byte.
Antar att dom inte ha märkt nån skillnad? :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: 4d56t

Inlägg av PerO83 » ons sep 27, 2017 19:19

Nej, kunderna har inte märkt något.
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: 4d56t

Inlägg av Fisketorp » ons sep 27, 2017 20:55

PerO83 skrev:Nej, kunderna har inte märkt något.
Är det en någorlunda lätt process utan specialverktyg? (kanske är ett måste)

Bara bytt på en Polog Gti 98a innan... Det var ett jäkla pill men var inte så noga om det blev bra eller inte. Men det blev bra =D

Pajeron vill jag inte tabba mig på :shock:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: 4d56t

Inlägg av Danne » fre sep 29, 2017 14:47

Jag har bytt två gånger på L200:an, inga specialverktyg är nödvändiga men bulten på remskivan ska dras med ett jävla moment så ett låsverktyg till att hålla den tillverkade jag.

Är ganska enkelt att byta tycker jag, skapligt gott om plats när kylarna är ute.

Anledningen att jag böt två gånger var för att remmen jag köpte på milner var en halv kugg för lång eller nått så fick aldrig till timingen riktigt. Sen vart det en gates rem då gick det bättre.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: 4d56t

Inlägg av Fisketorp » mån okt 02, 2017 20:01

Tackar =)

Skriv svar