Köpråd LC90 eller Pajero Shogun

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jrosback
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 20, 2017 14:42

Köpråd LC90 eller Pajero Shogun

Inlägg av Jrosback » tis jun 20, 2017 15:05

Hej!

Jag har ett tag tittat på att sälja min nuvarande bil för att istället köpa mig en LC90 eller en Pajero. Jag har länge tittat på bland annat Pajero Wagon med 3.5 GDI motorn, men en Shogun skulle passa mina behov bättre. Jag kör från och till på mindre skogsvägar, drar släp, båt osv. Det finns en "offroad" klubb i närheten och jag skulle vara intresserad av att prova på det också om det blir köp av någon av dessa bilar. Bilen ska användas som andrabil, jag kör kanske 5-6tkm per år så dieseln lönar sig inte för mig. Jag har några frågor gällande bilarna jag nämner i rubriken:

Hur ser verkliga ägandekostnader ut för dessa bilar i stora drag? Bränsleförbrukningen behöver ni inte alls räkna med dit, mera hur mycket som går sönder på dessa bilar etc.

Pajero Shogun:
Då jag läser om 3.5 GDI motorn på diverse forum så låter det som om dessa microfilter och högtrycksbränslepumpar strular ganska ofta på grund av rost i tank/påfylladsrör osv. Är detta verklighet eller får jag bara läsa om dem som är missnöjda eller haft problem? I övrigt verkar Pajeron ganska ok?

Land Cruiser 90 (1997-1998 är de årsmodeller jag hittat för tillfället)
Denna bil har jag tänkt att skall ha 3.4 liters bensinmotorn om jag köper en sådan. Det jag kan läsa mig till är att kylaren på bilar med automatlåda kan gå sönder och därmed läcka glykol till växellådan. Jag har tittat på manuella bilar men det är väl i värsta fall bara att byta ut kylaren direkt vid inköp för att vara säker på att den är ok.. Hur är det med dessa bilar, är 300tkm mycket kilometrar för dessa förutsatt att de är servade som de ska? Bör jag titta efter en som gått mindre för att få ett mindre problematiskt ägande? Kort och gott, ska jag vara rädd för bilar som gått långt?

Jag tar gladeligen emot tips och råd angående dessa två bilar, alternativt liknande bil som du hellre skulle rekommendera mig att köpa. Vilken skulle du välja och varför?

/Jerry

Tapiren
Användare
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 09, 2012 11:03

Re: Köpråd LC90 eller Pajero Shogun

Inlägg av Tapiren » tor jun 29, 2017 9:06

Eftersom ingen annan har svarat så fyller jag på med mina intryck, jag har haft två LC90 och två Pajero, dock ingen Wagon / Shogun.

Båda är väldigt, väldigt bra bilar. De Pajero jag hade var inte permanent fyrhjulsdriva, jag vet inte exakt hur det är med de modeller du tittar på men mina var det inte och det är ju en nackdel om man kör mycket på vintervägar, 4x4 gick ju att koppla in men det var mer en funktion för terrängkörning som jag upplevde det, som ren bruksbil på vintern var min XC70 betydligt bättre med tanke på att den hade permanent 4x4.

Jag tror egentligen inte det finns någon övre gräns för hur långt en LC kan gå, och detsamma gäller nog Pajero om man håller efter dem. Du är ju medveten om problematiken med oljekylarna på LC automat och felet är ju egentligen inte så dyrt eller krångligt att hantera om man gör det innan växellådan fylls med vatten, kylaren är inte jättedyr i sig. Men min LC automat körde jag på med ändå, den gick bra och jag var inställd på att kolla oljan lite extra ofta, liksom att stanna direkt om jag märkte att den växlade märkligt.

Får jag bara sålt min nuvarande bil kommer jag också köpa en LC eller Pajero igen, vilken det blir får vi se, båda är bra bilar.

Beroende på hur mycket pengar du vill lägga så kanske Pajero Sport kan vara ett bra alternativ? Jag tror du kan hitta ett bra ex för 25.000kr och det är bra och bekväma bilar, lite enklare ssystem för fyrhjulsdriften än Wagon men fortfarande en bra bil. Den är betydligt mer terrängbil än exempelvis Rav4, som man annars gärna jämför den med.

Jrosback
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 20, 2017 14:42

Re: Köpråd LC90 eller Pajero Shogun

Inlägg av Jrosback » lör jul 08, 2017 23:06

Tack för svaret!

Jag är i samma sits som du i dagsläget låter det som. Jag har idag en S4 B5 som jag har fått skruva en hel del på. Tyvärr är det inte den typ av bil jag har behov av längre. Jag ser helst att jag nu köper en LC90 (om jag hittar en vettig) eller en Pajero wagon. Shogun kanske ändå blir lite liten.

Jag tycker inte om att byta bilar egentligen eftersom jag inte tål att veta av fel på mina bilar så jag fixar alltid alla fel. När det är gjort så brukar något dyka upp så jag säljer.. det går knappast att göra dummare affär.
Där är jag idag med Audin, den står i bitar för startmotorbyte, sen ska den säljas till förmån för någon av dessa två. Tanken är att jag sedan kör den bilen tills bilen inte går att reparera längre.
Förhoppningsvis är det långt dit.

Jag har läst på en del om 3.5 gdi motorn och börjar komma över oron med bränsleproblem. Det verkar helt enkelt vara att köpa en i bra skick och sedan i förebyggande syfte byta ut microfilter, installera ett bränslefilter före högtryckspumpen och köra på. Sant?

Jag är alltså på jakt efter en bil där såklart delar får gå sönder, men jag kör den gärna mera än skruvar.. det tror jag dessa två bilar borde göra för mig?

Skriv svar