Glödgning TD25

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MatsVedmora
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jan 27, 2015 14:42
Kontakt:

Glödgning TD25

Inlägg av MatsVedmora » tor jun 01, 2017 18:50

Hej
Problem med glödgningen TD25 -96
Den glödgar jättelänge, och är mycket svårstartad.
Bytt alla glödstiften men felet är kvar ändå.
Vart letar jag felet. Har aldrig jobbat med dieslar. Så tips på var jag hittar delar och vad kan vara fel.
Verkar iaf som det sitter TVÅ relän för glödgningen.
KingCab -89
Impala -60
Citroën C4 -14
CF Moto 550 -15

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Glödgning TD25

Inlägg av Gustavsson » fre jun 02, 2017 9:06

Börja med att mäta spänningen direkt på glödstiften när glödningen är på. :tumbup:

Är den lika svårtstartad när den är varm eller är det bara när den är kall? En tanke är att dieseln rinner tillbka i tanken, dvs att du har en läcka på bränsleledningen. Det är inte helt ovanligt att de små slangarna som sitter mellan spridarna torkar ut och släpper in luft när trycket försvinner.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Glödgning TD25

Inlägg av Ninetoes » fre jun 02, 2017 17:13

Att det sitter två relän kan bero på att den ska efterglöda ett tag efter att motorn startats. Jag lånade en bekants Patrol i vintras där reläet till efterglödningen hade gett upp. Den var helt hopplöst svårstartad, gick rent några sekunder efter start sedan stannade den och då var det ändå flera plusgrader.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

MatsVedmora
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tis jan 27, 2015 14:42
Kontakt:

Re: Glödgning TD25

Inlägg av MatsVedmora » fre jun 02, 2017 17:23

Har nu förstått och mätt, det är förglödgningen som inte fungerar.
Enligt märkesverkstad beror det troligen på kontrollboxen under stolen, den är till för glödgningen.
Boxhelvetet kostar 10 400:-!!!! så jag gjorde MANUELL glödgning tills jag lyckas hitta någon box från en donatorbil.
Hoppas någon här inne har någon över, och kan sälja för en billig peng
KingCab -89
Impala -60
Citroën C4 -14
CF Moto 550 -15

Skriv svar