problem med bromsar Toyota bj45

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

problem med bromsar Toyota bj45

Inlägg av Felix » ons maj 03, 2017 18:21

Hej! Bytt bromsrör till bakaxeln på 45an med trummor runt om.
Försökt lufta på traditionellt vis och med pneumatisk bromsluftare men det funkar inge bra.
Pedalen tar bara i botten, blir lite tryck efter ett par pump men inget mer. är det huvudbromscylinder som det läcker igenom tro? eller ska den luftas på något speciellt vis? om det nu är huvudcylindern, går den att packa om själv eller är det en ny som gäller?
Kommer monteras skivor fram inom snar framtid men vore skönt att kunna bromsa med nuvarande bromsar också.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: problem med bromsar Toyota bj45

Inlägg av Fisketorp » ons maj 03, 2017 18:25

Hade du tryck innan du bytte?

Hade en bil jag bytte bromsslang på och fick inget tryck efter det, (Lite tryck om jag luftade och pumpade som tok) läckte inte heller någon bromsvätska.
visade sig blivit en skada på konan när nya slangen kom dit. Om den sög in luft eller vad som skedde vet jag inte men nytt rör/kona så fungerade det bra sedan.

Så är du säker på att det är tätt överallt?

jteck
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
Ort: Marks kommun

Re: problem med bromsar Toyota bj45

Inlägg av jteck » ons maj 03, 2017 20:29

Har också haft liknande problem, luftade som tusan men ingenting hjälpte.
Provade att luft "traditionellt" och sedan med en tryckluftare som trycker vätska från behållaren o ut i systemet men pedalen gick fortfarande in botten.
När jag sedan använda tryckluftaren i kombination med att pumpa på pedalen så lossnade en luftbubbla som hade fastnat någon stans och då blev allt bra.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: problem med bromsar Toyota bj45

Inlägg av Ninetoes » tor maj 04, 2017 17:17

Min HJ61 brukar bli bra när jag "gravitationsluftat" den: Öppna luftnipplarna, öppna locket till behållaren, håll koll på nivån i behållaren och låt det stå så ett par timmar. Är du finkänslig så fångar du upp bromsvätskan i ett kärl med hjälp av en slang. :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

pathav
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 24, 2009 1:01
Ort: Tollarp

Re: problem med bromsar Toyota bj45

Inlägg av pathav » tor maj 11, 2017 12:42

Felix skrev:Hej! Bytt bromsrör till bakaxeln på 45an med trummor runt om.
Försökt lufta på traditionellt vis och med pneumatisk bromsluftare men det funkar inge bra.
Pedalen tar bara i botten, blir lite tryck efter ett par pump men inget mer. är det huvudbromscylinder som det läcker igenom tro? eller ska den luftas på något speciellt vis? om det nu är huvudcylindern, går den att packa om själv eller är det en ny som gäller?
Kommer monteras skivor fram inom snar framtid men vore skönt att kunna bromsa med nuvarande bromsar också.
Sitter det en lastkännande ventil på den?
Den måste luftas den med för den sitter högre än hjulcylindrarna.
Med vänlig hälsning Patrik
Cherokee -97 2"höjd med 31" däck (såld)
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)

Corvette c4(såld)

Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13

Skriv svar