Patrol Y61 - någon som har bytt cigarettändaruttaget bak?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Patrol Y61 - någon som har bytt cigarettändaruttaget bak?

Inlägg av cruiserpatrol » mån apr 03, 2017 22:48

Hej!
Mitt 12V-uttag bak i patrolen (i lastutrymmets vänstra vägg) är alldeles igenrostat. Jag har köpt ett nytt på Kjell&Co, men de instruktioner jag har för att riva sidan för att komma åt att byta känns inte optimala. (Har bara den där elektroniska serviceboken med PDF-bilder...)

Är det någon som gjort detta och har lust att dela med sig av en detaljerad beskrivning? Eller vet ändå vilka steg jag behöver göra...
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Patrol Y61 - någon som har bytt cigarettändaruttaget bak

Inlägg av Roger Patrol » mån apr 03, 2017 23:11

nja ...
hade bort sidorna när jag lagade rost å det finns nog inget annat sätt on du inte kan bända ut sidan lite å stoppa in handen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: Patrol Y61 - någon som har bytt cigarettändaruttaget bak

Inlägg av cruiserpatrol » mån apr 03, 2017 23:36

Tack @Roger Patrol. Jag kanske var lite oklar. Jag kan tänka mig att ta bort sidorna, men jag tror inte att de instruktioner jag har räcker för mig, då jag inte är jättevan vid att plocka isär inredningen på bilar (ännu... :) ) Så det var därför jag hoppades att någon redan gjort det och kanske dokumenterat på något lättförståeligt sätt...
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: Patrol Y61 - någon som har bytt cigarettändaruttaget bak

Inlägg av cruiserpatrol » sön apr 09, 2017 10:21

OK, sagt och gjort tog jag mod till mig och påbörjade arbetet. Bort med skydded där säkerhetsbältet kommer ut ur stolpen först, och sen var det bara att börja dra bestämt men försiktigt. Det är inga skruvar till den övre biten alls, utan bara plastclips samt två metallclips i taket. Den nedre väggbiten sitter fast med dels ett gäng plastclips, dels en skruv baki bilen vid de bakersta säkerhetsbältena, samt via en lurig plastlucka under fönstret. Den får man loss genom att dra den uppåt. De två clipsen direkt under fönstret satt som berg. Jag använde några halvvärdelösa verktyg från Jula för att skydda clipsen.

Bild

Att få loss cigarrettändaruttaget var ingen barnlek. Efter ett tags klurande visade det sig att man trycker ut det bakifrån samtidigt som man trycker in några plastflikar som håller det på plats. Det var verkligen rostigt.

Bild

Efter att ha sett att den satt fast med en kontakt åkte jag till Kjell & Co och köpte ett nytt cigguttag. Detta för 80:- var snyggast och passade till kontakten: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -mm-p39089" onclick="window.open(this.href);return false;

Hem och montera!
Bild

Att sätta tillbaka allt var mycket enklare, och jag är nöjd med resultatet. Det tog lång tid när man är ovan, men det är kul att lyckas.
Bild

Nu mot nästa projekt!
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

Skriv svar