Köpråd

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hilux76
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:23
Ort: Strängnäs

Köpråd

Inlägg av hilux76 » mån feb 27, 2017 19:47

Dags att köpa beggad pickis står mellan L200 -07-08 eller navara -06-07 kollat lite på Isuzu d-Max -08 oxå vilken skulle ni rekommendera för och nackdelar.

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Köpråd

Inlägg av hakan13 » mån feb 27, 2017 20:58

hej.
vad gäller Navara så leta en fin 06a utan partikelfilter!!
EGRen kan ju bråka på dom... så blanka bort den!!
en del spyr galla över Navaran... medan andra inte kan tänka sig nåt annat... så...
men visst har det varit en del strul med dom!! typ ljul-lager och koppling...
L200n kan nog också strula!! men dom har jag dålig koll på!!
Isuzun har jag inte hört mycket negativt om... men finns väl inte lika många heller...
Håkan.

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Köpråd

Inlägg av Dieselgriesen » mån feb 27, 2017 22:08

Navaran finns utan partikelfilter 2007 med då man kunde välja bort det. Jag har en :mrgreen:

Viktigt är som föregående sade att blanka EGR, det ger lite bättre bottendrag dessutom. En annan punkt är bakaxeln, ventileringen till den måste ses över och byggas om då originalventilen sätts igen och leder till att tätningarna vid hjullagerna skjuter.

De manuella har vissa problem med koppling och svänghjul, men det kan nog härledas till att de får gå mycket hårdare än de med automat.

De som är utrustade med elektrisk diffspärr i bakaxeln kan vara lockande, men tyvärr är den klen och rasar lätt, en med en väl underhållen LSD är att föredra.

Hasplåtar är ett måste, har byggt ordentliga på min själv. Det mest kritiska är att oljesumpen till motorn är lägsta punkten och måste skyddas.

Laddtrycksröret från turbon, eller ja det är en slang original, den skjuts sönder med tiden. Finns kit att köpa med rör, jag har byggt själv i rostfritt - ger även snabbare gasrespons då slangen original blir som en ballong när laddet kommer..

Men framförallt! Ramen har en svag punkt och kan knäckas om bilen dragit/lastat ofta och tungt! Min är uppdaterad med förstärkningssektioner i 5mm stål, precis mellan hytt och flak bildas ofta utmattningssprickor och till sist går bilen av på mitten om det ej förstärkts. Nissan har en dold kampanj där bilar skötta precis enligt boken kan få hela ramen utbytt eller bilen inlöst av nissan, men det kräver att allt till minsta säkring är bytt av märkesverkstad..



Med partikelfilter så drar de långt över litern vilket är helt jävla onödigt i min mening.

Jag har annars bara gott att säga om den, min är höjd i både chassiet och karossen och rullar på 33" cooper stt och är milt sagt grym på att ta sig fram och går både billigt och komfortabelt. Min är optimerad och ligger på 209 hk & 477nm, drar 0.85 blandat!


Allt är till salu till rätt pris sägs det..
:jump:

hilux76
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:23
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd

Inlägg av hilux76 » tis feb 28, 2017 9:46

Ja finns några navara -06 på blocket blir nog en automat isåfall ingen fara att köpa en som gått 25000 mil eller? Ja svårt vad man ska ha, isuzun verkar lite tråkig i inredningen och inte mycket tillbehör att få tag i verkar det som.

hilux76
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tor nov 15, 2007 20:23
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd

Inlägg av hilux76 » fre mar 03, 2017 21:00

Blev en navara -06 :D tänkte plugga egr röret finns det färdiga brickor att köpa eller?

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Köpråd

Inlägg av Dieselgriesen » lör mar 04, 2017 0:58

hilux76 skrev:Blev en navara -06 :D tänkte plugga egr röret finns det färdiga brickor att köpa eller?
Klipp till en tunn plåt!
:jump:

Skriv svar