Ännu en fråga om höjning L200...

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sparven
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 27, 2017 10:02

Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Sparven » mån feb 27, 2017 10:18

Hej,

nybliven medlem och börjar med en säkerligen uttjatad fråga, men jag känner mig väldigt trög just nu...har klurat och tänkt och läst på i flera dagar nu men kör fast hela tiden :?

Jag har en L200 -04, och funderar på att höja den ca 2". Bilen ska vara jaktbil och allmän bruksbil, inte nåt terrängmonster, men jag vill höja den för att det är kul att meka med saker och lära sig nåt nytt.

Höja karossen med puckar har jag förstått ungefär hur man gör. Skruva upp torsionen fram tror jag att jag förstått. Men det här med att höja upp bak, genom att byta schackel, jag fattar verkligen inte hur det ska gå till?

På min bil ligger i axeln ovanpå bladfjädern, så jag antar att dom här "lift kit" på ebay med schackel och klossar sänker hela skiten istället?

Finns det inte nån som kan förklara vad jag ska ha och hur man gör, eller kanske t o m har en bild på hur det ska se ut när det är klart?

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av hakan13 » mån feb 27, 2017 19:14

hej.
om du har axeln ovanpå fjädrarna måste det väl funka att lägga den under istället??
Håkan.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Fisketorp » mån feb 27, 2017 20:17

Längre schaklar höjer bilen, axeln kommer längre ifrån ramen.
Lägg inte axeln under bladen för det höjer mer än du kan höja fram vilket blir lite konstigt enligt min smak.

Grannen skruvade torision fram och längre schaklar bak på sin Kc med 35" samt karosshöjde 2"
såg bra ut och fungerade bra.

Va ska du ha för däck?


Ovannämnda bil rullar idag på samma höjning men med 30"-31" däck. ser bra konstigt ut :mrgreen:
Så anpassa bilen efter vad för däck du tänkt =)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Danne » mån feb 27, 2017 22:00

Höjningsatsen med klossar kan vara till en nyare modell då de har axeln under fjädrarna.
Om du bygger egna schackel så tänk på att om du gör dom två tum längre så höjer dom bara ca en tum.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

xtreme
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:40

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av xtreme » tis feb 28, 2017 8:35

Jag tror det räcker med en 2" höjning om det ska vara jaktbil. Skruva upp torsionen fram så blir det ca 2" sen 4" längre schakel bak så blir det 2" höjning bak. Höjningen är enligt mej enkel och tillräcklig för de behoven utan att man måste pula med massa annat.

Eftersom bladet sitter fast i framkant i ramen och sedan i axeln på mitten och i ramen igen i bakkant. Eftersom du med ett längre schakel ökar avståndet från fjädern till ramen, så blir resultatet att ramen åker upp dvs bilen blir högre. För hjulet är ju kvar på backen.

Eftersom bladet är infäst i framkant. fast du bara påverkar ena infästningen (bakre) med schakel, så ger geometrin att resultatet (total höjning )bara blir 1/2 av det längre schaklet.

Lite så.....

Jag hittade inga vettiga schakel på ebay så jag gjorde egna.

Sparven
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 27, 2017 10:02

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Sparven » tis feb 28, 2017 10:18

Tack allihop! Det börjar klarna nu!

Då ska jag bara hitta rätt storlek på schackel, eller be någon svetsa ihop åt mig :)

Sparven
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 27, 2017 10:02

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Sparven » tis feb 28, 2017 10:20

Fisketorp skrev:Längre schaklar höjer bilen, axeln kommer längre ifrån ramen.
Lägg inte axeln under bladen för det höjer mer än du kan höja fram vilket blir lite konstigt enligt min smak.

Grannen skruvade torision fram och längre schaklar bak på sin Kc med 35" samt karosshöjde 2"
såg bra ut och fungerade bra.

Va ska du ha för däck?


Ovannämnda bil rullar idag på samma höjning men med 30"-31" däck. ser bra konstigt ut :mrgreen:
Så anpassa bilen efter vad för däck du tänkt =)
Jag har inte tänkt helt färdigt kring däck, men det blir nog 31". Då borde väl en 2" höjning av fjädringen duga, utan att höja karossen. Hoppas jag :)

Sparven
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 27, 2017 10:02

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av Sparven » tis feb 28, 2017 10:49

Är det här nåt att ha?

http://www.ebay.ie/itm/2-Rear-Raise-Up- ... SwTA9X8iIK" onclick="window.open(this.href);return false;

xtreme
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:40

Re: Ännu en fråga om höjning L200...

Inlägg av xtreme » tis feb 28, 2017 12:50

Det står modell 05-15 men de ser likadana ut som på gamla, kanske passar, säkert någon som vet.

Skriv svar