Plocka bort egr - inte bara plugga?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av heurlin » mån nov 05, 2018 18:55

Skulle det funka? Om jag ändå ska plugga det hela så känns det ju som att plocka bort allt är lika bra.. eller har jag missat något?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av JZ » mån nov 05, 2018 20:52

Blir oftast en felkod om man plockar bort EGR.
Gillas inte av bilprovningen om du har så ny bil att dom kollar via OBD .

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av heurlin » mån nov 05, 2018 21:27

JZ skrev:Blir oftast en felkod om man plockar bort EGR.
Gillas inte av bilprovningen om du har så ny bil att dom kollar via OBD .

Det är en -05 så dom kollar inte obd’n... men är det allt som händer? Är ju rätt så mycket slangar osv som går kors och tvärs till själva egr enheten samt bakom toppen, bara skarva dessa slangar eller bör dom kopplas ihop igen?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av JZ » mån nov 05, 2018 23:42

Den delen är jag inte kunnig på. Har själv bara pluggat på ett gäng äldre bilar.

Kompisen som skruvar D5252 säger att i alla fall den motorn går ner i felsäkert läge om inte EGR:en programmeras bort. Så han pluggar bara.

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av heurlin » tis nov 06, 2018 2:16

JZ skrev:Den delen är jag inte kunnig på. Har själv bara pluggat på ett gäng äldre bilar.

Kompisen som skruvar D5252 säger att i alla fall den motorn går ner i felsäkert läge om inte EGR:en programmeras bort. Så han pluggar bara.

Borde allså egentligen gå att sätta dit själva enheten och kablarna men plugga den och slippa alla rör men då ha elektroniken inkopplad iaf..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av Ghosthack » tis nov 06, 2018 8:59

heurlin skrev:Skulle det funka? Om jag ändå ska plugga det hela så känns det ju som att plocka bort allt är lika bra.. eller har jag missat något?
Om det är förgasare så är det inga problem att ta bort EGR om det inte är en årsmodell där besikningen kontrolerar (krav) att EGR finns kvar. Insprutningsmodeller skall altid programeras om eller användas eftermarknads styrenheter pga att förbränings modellen i ECU styrenheten förväntar sig funktionen och med det kan vissa motore få negativa efekter och ökat slitage...

Det finns fördelar med EGR på bensin motorer och miljöefekter på alla Optomotorer...

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av heurlin » tis nov 06, 2018 20:09

Ghosthack skrev:
heurlin skrev:Skulle det funka? Om jag ändå ska plugga det hela så känns det ju som att plocka bort allt är lika bra.. eller har jag missat något?
Om det är förgasare så är det inga problem att ta bort EGR om det inte är en årsmodell där besikningen kontrolerar (krav) att EGR finns kvar. Insprutningsmodeller skall altid programeras om eller användas eftermarknads styrenheter pga att förbränings modellen i ECU styrenheten förväntar sig funktionen och med det kan vissa motore få negativa efekter och ökat slitage...

Det finns fördelar med EGR på bensin motorer och miljöefekter på alla Optomotorer...

Det är en 3.0 diesel -05. Har svårt att se att dom letar efter egr på bilen. Men kommer nog plocka bort alla rör osv men sätta tillbaks själva enheten och kontakterna med elen. Får jag felkod får jag se vart man kan skicka boxen eller vad som krävs för att koda bort egren.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av Thelemorf » sön jan 06, 2019 23:05

Varför?

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Plocka bort egr - inte bara plugga?

Inlägg av JZ » mån jan 07, 2019 0:58

https://goo.gl/images/2yMG9r
För att detta kan bli resultatet, iaf på en diesel.
Kletar igen insuget.

Skriv svar