KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Hej, skulle ta ned lådan och balken/stavarna är ju i vägen tänkte släppa på dem vid länkarmen (3st bult med mutter) och lyfta undan dem med hela balken!
Problemet är ju att man måste ju komma in med ett verktyg på insidan av länkarmen för att hålla emot hur trångt som helst och rostiga bultskallar verkar mer eller mindre omöjligt att komma in med ett verktyg och få vettigt fäste.
Tänker jag fel ska det bort någon låsring vid balken och därefter knacka loss stavarna från spänn nycklarna för att därmed bli av med balken som är ivägen?
Problemet är ju att man måste ju komma in med ett verktyg på insidan av länkarmen för att hålla emot hur trångt som helst och rostiga bultskallar verkar mer eller mindre omöjligt att komma in med ett verktyg och få vettigt fäste.
Tänker jag fel ska det bort någon låsring vid balken och därefter knacka loss stavarna från spänn nycklarna för att därmed bli av med balken som är ivägen?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Du måste först avlasta förspänningen på dom, det gör du genom att palla upp bilen fram så hjulen hänger fritt. Sen lossar du dom långa bultarna som man ser underifrån i vxl balken, det sitter dubbla låsmuttrar på ovansidan....smörj och borsta rent noga...det är FINGÄNGAT. Ta mått på hur mycket gänga det sticker upp innan så vet du när du ska återmontera sedan..vill du höja är det ju bara att spänna lite till. Notera även hur hylsan sitter på staven med ett körslaget eller liknande så det blir rätt med splinesen, även där kan man flytta ett kugg om bultarna var dragna i botten.
Jag har flyttat mina två hack, har jag för mig...kanske finns nån bild i min tråd.
Under dom små gummi damaskerna sitter det låsningar som måste bort!
När du gjort det så knackar du loss hylsan som sitter på staven i bakkant, den som du nyss lossat från den långa bulten. Den sitter fast av rost kan jag lova, så börja med att smörja några dagar före....det gör allt liiiite enklare.
Värme är inte heller fel...sen är det "bara" att banka loss dom, och ta bort balken.
Har man inte tillgång till lyft så kan man ta en atv winch och lyfta ner lådorna med genom hålet för vxl spaken....funkade fint när jag bytte låda. ...tog en kvart att ta ner gamla och sätta upp nya lådan!
Jag har flyttat mina två hack, har jag för mig...kanske finns nån bild i min tråd.
Under dom små gummi damaskerna sitter det låsningar som måste bort!
När du gjort det så knackar du loss hylsan som sitter på staven i bakkant, den som du nyss lossat från den långa bulten. Den sitter fast av rost kan jag lova, så börja med att smörja några dagar före....det gör allt liiiite enklare.
Värme är inte heller fel...sen är det "bara" att banka loss dom, och ta bort balken.
Har man inte tillgång till lyft så kan man ta en atv winch och lyfta ner lådorna med genom hålet för vxl spaken....funkade fint när jag bytte låda. ...tog en kvart att ta ner gamla och sätta upp nya lådan!
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
TerranoJohan skrev:Du måste först avlasta förspänningen på dom, det gör du genom att palla upp bilen fram så hjulen hänger fritt. Sen lossar du dom långa bultarna som man ser underifrån i vxl balken, det sitter dubbla låsmuttrar på ovansidan....smörj och borsta rent noga...det är FINGÄNGAT. Ta mått på hur mycket gänga det sticker upp innan så vet du när du ska återmontera sedan..vill du höja är det ju bara att spänna lite till. Notera även hur hylsan sitter på staven med ett körslaget eller liknande så det blir rätt med splinesen, även där kan man flytta ett kugg om bultarna var dragna i botten.
Jag har flyttat mina två hack, har jag för mig...kanske finns nån bild i min tråd.
Under dom små gummi damaskerna sitter det låsningar som måste bort!
När du gjort det så knackar du loss hylsan som sitter på staven i bakkant, den som du nyss lossat från den långa bulten. Den sitter fast av rost kan jag lova, så börja med att smörja några dagar före....det gör allt liiiite enklare.
Värme är inte heller fel...sen är det "bara" att banka loss dom, och ta bort balken.
Har man inte tillgång till lyft så kan man ta en atv winch och lyfta ner lådorna med genom hålet för vxl spaken....funkade fint när jag bytte låda. ...tog en kvart att ta ner gamla och sätta upp nya lådan!
Så det är så det ska gå till, jag skrev det inte men jag har mätt gängorna och släppt på skruvarna dock inte helt för jag är lite orolig att det finns en viss "förspänning" som ev. skulle göra det besvärligt att få tillbaka skruven men jag får undersöka detta, ett körnslag lär vara ett måste också.
ATV winsch är ju en lysande ide när man står på backen och jobbar men nu har jag en gammal hederlig smörjgrop så det får bli en annan gång, hade ju inte varit fel om teknikerna kostat på bilen något längre stavar med tanke på effektivt underhåll rosten lär väl ge mig åtskilliga extra arbetstimmar i onödan men tack så mycket för all info.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Motorlyft körde jag med in genom kupen och hålet för spakarna på L200:an jag hade innan, gick fint de med. De e tunga as lådorna så ha någon kompis med dig (tips bara)
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
och jag körde med spännband runt ramen...
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Har man väl lyft bilen så framhjulen hängerfritt och mätt bultarna i ankaret (i bakkant) så är det bara att släppa på ankarbultarna. De är tillräkligt långa för att få ihop det igen. Har gjort det ett antal gånger på ett flertal olika modeller av D21 och DW21.
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Många bra tips!
Blev inte så att jag tog bort balken då jag ändå var tvungen att flytta över fördelningslådan så separerade jag den på plats och klämde in den ovanpå balken och tog därefter ned växellådan.
Oavsett vilket så är nog bästa sättet att ta bort balken men jag undrar en sak ang. stavarna, de har ju en låsring baktill men hur är det framtill vid länkarmen om man t.ex försöker lossa baktill och det oftast också är rostigt så behöver man ju ta till något för att knacka ur dem riskerar man då att de lossar framtill det är ju inte helt önskvärt om man inte märkt upp hur de satt där framme?
Blev inte så att jag tog bort balken då jag ändå var tvungen att flytta över fördelningslådan så separerade jag den på plats och klämde in den ovanpå balken och tog därefter ned växellådan.
Oavsett vilket så är nog bästa sättet att ta bort balken men jag undrar en sak ang. stavarna, de har ju en låsring baktill men hur är det framtill vid länkarmen om man t.ex försöker lossa baktill och det oftast också är rostigt så behöver man ju ta till något för att knacka ur dem riskerar man då att de lossar framtill det är ju inte helt önskvärt om man inte märkt upp hur de satt där framme?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Dett är alltid lättare att få loss stavarna framtill och märk där. C låsringen baktill är bara för att låsa "Ankaret" i balken. Om någon vet hur man får loss Ankaret från staven hör av er, för jag har aldrig lyckats...
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Då har du för liten slägga och ätit för lite gröt bara....jag fick loss mina bak, men inte fram....Ghosthack skrev:Dett är alltid lättare att få loss stavarna framtill och märk där. C låsringen baktill är bara för att låsa "Ankaret" i balken. Om någon vet hur man får loss Ankaret från staven hör av er, för jag har aldrig lyckats...
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: KingCab D21 Hur ta bort torisions stavar?
Koolers, för alla mina King Cabs och Terranos har alltid lossat lätt fram...TerranoJohan skrev:Då har du för liten slägga och ätit för lite gröt bara....jag fick loss mina bak, men inte fram....Ghosthack skrev:Dett är alltid lättare att få loss stavarna framtill och märk där. C låsringen baktill är bara för att låsa "Ankaret" i balken. Om någon vet hur man får loss Ankaret från staven hör av er, för jag har aldrig lyckats...