Styrning patrol

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Styrning patrol

Inlägg av heurlin » ons nov 09, 2016 13:41

Har haft vibrationer mellan varven när jag bromsar (enbart i ratten) och googlat mig till att det troligtvis är styrstaget/styrdämparen men igår så drog jag loss en bil och det drogs och slets en hel del och efter det började det få trögt att styra samt känns som det hugger/fastnar i vissa vinklar samt ratten är något sne jämfört med tidigare.

Vad f*n kan ha hänt?


Märkt i skogen att jag tappat styrservon efter någon timmes körning och trott att det beror på dåligt med vätska men denna är påfylld sedan länge..
Senast redigerad av heurlin den lör nov 12, 2016 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Styrning patrol

Inlägg av Roger Patrol » ons nov 09, 2016 16:02

låter som du inte ska köra en meter utan att kolla noga vad som hänt hissa upp å gå igenom allt
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Styrning patrol

Inlägg av K J H » ons nov 09, 2016 17:22

Läckande servorör/slang
Låter som du har för lite servoolja i bland annat :roll:
O som roger skriver, bör du nog hissa upp o kolla över prylarna

Edit: såg nu att du hade koll på servooljan

Servopump som börjar ge upp? Bort me remmen o känn på remskivan på pumpen
#patrol-garaget

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » ons nov 09, 2016 19:26

Direkt efteråt så körde jag in bilen i garaget och kollade igenom bilen. Var på väg till garaget för att just kolla styrdämparen men hittade inget uppenbart. Visst, lite fuktigt vid servopumpen men inte mer än "naturligt" om man säger så.

Körde sedan hem och nu när jag åkte till jobbet märktes inget alls. Förutom att ratten fortfarander lite sne men inget som hackade/fastnade.

När det fastnar är det inte fast-fast utan får ta i mer helt enkelt.

Är lite tvingad att köra bilen (till/från jobbet) 3 ggr till innan jag kan åka ut till gaaher igen men är mest rakt på så ska nog gå om jag tänker till lite bara.
Senast redigerad av heurlin den lör nov 12, 2016 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Styrning patrol

Inlägg av Roger Patrol » ons nov 09, 2016 23:49

har du inte krökt styrdämparen ?
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » tor nov 10, 2016 6:18

Roger Patrol skrev:har du inte krökt styrdämparen ?

Den ser rak ut, några små bucklor. Däremot staget den sitter på verkar lite trött i bussningarna. Detta jag trott varit orsaken till skakningarna vid inbromsningar.
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Patroll
Hemmastadd
Inlägg: 107
Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
Ort: Laxå

Re: Styrning patrol

Inlägg av Patroll » fre nov 11, 2016 17:25

Tja tycker det låter som .....nu blir det spänande då jag inte kommer på vad det heter! Men kanske axelstyr lager . Det två lager som sitter på ovan och undersidan av framaxeln där navet sitter i . Passar standard metriska lager dessa kostar inte mycket men det brukar ger sig rätt snabb när man har rolig i vatten och lera .
Vet nån vad dessa heter är jag tacksam för lite språk hjälp :roll:
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » tis nov 15, 2016 7:53

Hittade problemet. Styrstaget som blivit böjt uppåt i en fin båge så såg det inte förrens jag låg under bilen :| Lyckats knäcka till undre skruven på stötdämparen också (det som gjorde att ratten "fastnade")

Som tur är har jag en reservbil ståendes med rakt och fint styrstag. Oturligt nog gick verktyget sönder när jag skulle plocka staget :x

Plus telefon gled ur byxorna när jag låg på rygg under bilen så jag fick en spricka :aargh:


Så förutom ny draglina, byte av styrstag, köpa nytt verktyg, nya framstötdämpare (utöver bakre) så behöver jag köpa ny skärm till telefon också(som jag bytte för ca 1,5 månad sedan).... Allt för att folk inte kan hålla sig på vägen utan promt måste köra med sommardäck när det är isgata..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Styrning patrol

Inlägg av Roger Patrol » tis nov 15, 2016 12:20

heurlin skrev:Hittade problemet. Styrstaget som blivit böjt uppåt i en fin båge så såg det inte förrens jag låg under bilen :| Lyckats knäcka till undre skruven på stötdämparen också (det som gjorde att ratten "fastnade")

Som tur är har jag en reservbil ståendes med rakt och fint styrstag. Oturligt nog gick verktyget sönder när jag skulle plocka staget :x

Plus telefon gled ur byxorna när jag låg på rygg under bilen så jag fick en spricka :aargh:


Så förutom ny draglina, byte av styrstag, köpa nytt verktyg, nya framstötdämpare (utöver bakre) så behöver jag köpa ny skärm till telefon också(som jag bytte för ca 1,5 månad sedan).... Allt för att folk inte kan hålla sig på vägen utan promt måste köra med sommardäck när det är isgata..

Ha ha faan vad synd om dig :lol:
tänk om du bara åkte tunelbana vart du än ska i sverige så behöver du ingen Patrol :mrgreen:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » tis nov 15, 2016 21:09

Roger Patrol skrev:
heurlin skrev:Hittade problemet. Styrstaget som blivit böjt uppåt i en fin båge så såg det inte förrens jag låg under bilen :| Lyckats knäcka till undre skruven på stötdämparen också (det som gjorde att ratten "fastnade")

Som tur är har jag en reservbil ståendes med rakt och fint styrstag. Oturligt nog gick verktyget sönder när jag skulle plocka staget :x

Plus telefon gled ur byxorna när jag låg på rygg under bilen så jag fick en spricka :aargh:


Så förutom ny draglina, byte av styrstag, köpa nytt verktyg, nya framstötdämpare (utöver bakre) så behöver jag köpa ny skärm till telefon också(som jag bytte för ca 1,5 månad sedan).... Allt för att folk inte kan hålla sig på vägen utan promt måste köra med sommardäck när det är isgata..

Ha ha faan vad synd om dig :lol:
tänk om du bara åkte tunelbana vart du än ska i sverige så behöver du ingen Patrol :mrgreen:

Har inga problem med att saker går sönder, men när allt jäklas "bara för att" och man får i slutändan betala för att man är snäll och hjälper folk då blir man lite bitter =P

Och åka tunnelbana överallt skulle nog göra mig ännu mera bitter :roll:
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » lör feb 11, 2017 23:23

Skriver i denna istället för starta en ny tråd.

Om man ska köpa ny styrdämpare, vilken ska man satsa på? Sett dom som ser ut som vanligt stötdämpare, dom med fjäder utanpå? Och längden gissar jag på att man mäter när bilen står plant?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Styrning patrol

Inlägg av Roger Patrol » lör feb 11, 2017 23:57

heurlin skrev:Skriver i denna istället för starta en ny tråd.

Om man ska köpa ny styrdämpare, vilken ska man satsa på? Sett dom som ser ut som vanligt stötdämpare, dom med fjäder utanpå? Och längden gissar jag på att man mäter när bilen står plant?
jag har en ny med fjäder som är till patrol du kan köpa för 1000kr
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Styrning patrol

Inlägg av heurlin » sön feb 12, 2017 0:21

Roger Patrol skrev:
heurlin skrev:Skriver i denna istället för starta en ny tråd.

Om man ska köpa ny styrdämpare, vilken ska man satsa på? Sett dom som ser ut som vanligt stötdämpare, dom med fjäder utanpå? Och längden gissar jag på att man mäter när bilen står plant?
jag har en ny med fjäder som är till patrol du kan köpa för 1000kr
Pm skickat!
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar