Tak frågor Nissan patrol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Tak frågor Nissan patrol
Lite skum topic kanske men, är det någon som har koll på om man tex skulle kapa bort en större del av taket på en Patrol y60 om hela karossen skulle rasa ihop? Säg tex allt utom 5-10cm(absolut Max) närmast kanterna behålls, resten plockas bort.
Om det skulle vara så att taket är bärande på det sättet, skulle det gå att ersätta taket med tex en stålram runt om på insidan ovanför fönstren?
Om det skulle vara så att taket är bärande på det sättet, skulle det gå att ersätta taket med tex en stålram runt om på insidan ovanför fönstren?
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Tak frågor Nissan patrol
Borde inte vara något problem, tycker jag.
Många tar bort hela taket, över dropplist ungefär, för att ersättas av en höjbar modell.
Då kanske man stärker på balkarna lite. Svetsar en ram runt hålet som du sa.
Många tar bort hela taket, över dropplist ungefär, för att ersättas av en höjbar modell.
Då kanske man stärker på balkarna lite. Svetsar en ram runt hålet som du sa.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Du menar high top eller vad det kallas för på patrolen? Isåfall ersätter dom ju ett tak mot ett annat.Spiken skrev:Borde inte vara något problem, tycker jag.
Många tar bort hela taket, över dropplist ungefär, för att ersättas av en höjbar modell.
Då kanske man stärker på balkarna lite. Svetsar en ram runt hålet som du sa.
Tänker du såna som monterar taktält på det sättet så har jag inte hittat någon som gjort det på en patrol, därav min fråga =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Tak frågor Nissan patrol
Australiensare och Afrikaner brukar sätta på ett plast tak som man höjer i bak, så sover man på en skiva som ligger där orginaltaket ska vara. Hade en länk, men hittar den inte.
Re: Tak frågor Nissan patrol
4xoverland hette sidan, kolla där.
Eller youtube.
Eller youtube.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Du får åka ner till "Bad Kissingen overland show" där finns... ja, allt.
Mitten av Maj tror jag att det är.
Mitten av Maj tror jag att det är.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Sett det på en hel del bilar men aldrig på en Patrol (varken y60 eller y61) trots alla möjliga söktermer på google. Även pratat med företag i afrika (och tyskland) som monterar och bygger om väldigt många bilar på just detta sett och dom har heller aldrig gjort ett sådant jobb.Spiken skrev:Australiensare och Afrikaner brukar sätta på ett plast tak som man höjer i bak, så sover man på en skiva som ligger där orginaltaket ska vara. Hade en länk, men hittar den inte.
4xoverland och hans bil är inte en Patrol utan Land Rover och har mig veterligen helt annan konstruktion med mera skruvade saker = annan bärhet än Patrolen.
Vill ju gärna inte att vid första offroadkörning efter ev ingrepp hela bilen rasar ihop för att jag satte kapen i taket
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Tak frågor Nissan patrol
Att en rambyggd bil som Patrol skulle "rasa ihop" för att man gör ingrepp i karossen håller jag för att vara osannolikt.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Knugcab skrev:Att en rambyggd bil som Patrol skulle "rasa ihop" för att man gör ingrepp i karossen håller jag för att vara osannolikt.
Nej det förstår jag också och var lite dumt formulerat kanske, det jag syftar på är självklart att själva karossen i sig inte ska få sämre bärhet/styvhet (heter det så?) eller liknande och därav utgöra en större risk än nödvändigt vid ev olycka eller liknande.
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Tak frågor Nissan patrol
Om du inte hittar något svar går det ju alltid att lägga en ram för att vara på den säkra sidan.heurlin skrev:Knugcab skrev:Att en rambyggd bil som Patrol skulle "rasa ihop" för att man gör ingrepp i karossen håller jag för att vara osannolikt.
Nej det förstår jag också och var lite dumt formulerat kanske, det jag syftar på är självklart att själva karossen i sig inte ska få sämre bärhet/styvhet (heter det så?) eller liknande och därav utgöra en större risk än nödvändigt vid ev olycka eller liknande.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Aha, ja det är ju så klart en annan sak, självklart påverkar det ju, i vilken grad är ju svårt svara på.
Jag vet ju inte hur stark en Patrol är i taket, äldre japaner brukar ju inte ha någon krocksäkerhet att tala om, är taket bara en plåtskiva utan några direkta balkar eller så, så borde det ju kompensera mer än väl att svetsa i en förstyvning runt, som du säger. Men nu har jag aldrig sett på just en Patrol.....
Har för mig jag läste något om att bilar med taklucka ofta kan klara älgkrockar bättre, tvärt om mot vad man kan tro, för att de förstärkningar som behövs för luckan styvar upp taket...
Jag vet ju inte hur stark en Patrol är i taket, äldre japaner brukar ju inte ha någon krocksäkerhet att tala om, är taket bara en plåtskiva utan några direkta balkar eller så, så borde det ju kompensera mer än väl att svetsa i en förstyvning runt, som du säger. Men nu har jag aldrig sett på just en Patrol.....
Har för mig jag läste något om att bilar med taklucka ofta kan klara älgkrockar bättre, tvärt om mot vad man kan tro, för att de förstärkningar som behövs för luckan styvar upp taket...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Tak frågor Nissan patrol
Hej Jag har samma tanke ! Hittade ett företag i tyskland som gör teleskoptak för att vevaupp ( ca 8000 euro) . Han sag att det inte var ett problem så länge man inte har att göra med tyskt bilprovning ....Vad är din idee i detalj ? Hur ska det blir ? Kanske kan vi forska fram något bra tillsammans! Ska vi åker till Bad Kissing ?
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Re: Tak frågor Nissan patrol
hittade företaget Bernhard Finck heter han . Finck Campingsysteme GMBH .
Som sagt jag är sugen jag med !
Som sagt jag är sugen jag med !
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Re: Tak frågor Nissan patrol
Patroll skrev:Hej Jag har samma tanke ! Hittade ett företag i tyskland som gör teleskoptak för att vevaupp ( ca 8000 euro) . Han sag att det inte var ett problem så länge man inte har att göra med tyskt bilprovning ....Vad är din idee i detalj ? Hur ska det blir ? Kanske kan vi forska fram något bra tillsammans! Ska vi åker till Bad Kissing ?
Tanken är att kapa upp taket runt om, sedan lägga i aluram sedan antingen durkplåt som tak eller gjuta i glasfiber (håller på läser på om glasfiber gjutning just nu), sedan ta det därifrån hur det blir med inredningen. Gissar på att taket kommer bli ca 10-15cm högre. Vikten vågar jag inte gissa på men borde väl landa runt omkring samma vikt som med takräcke + stort taktält iochmed att taket plockas bort.
Ska kontakta sfro när jag har med detaljerat (har en ritning i dagsläget som är ungefär hur jag vill ha) för att se vad dom kräver. Sedan tänkte jag åka till en firma här i stan som knackar bilplåt m.m och se vad dom har för tankar idéer. Sen sätter jag kapen.. i reservdels bilen jag har i garaget så jag kan göra trail and error på den innan jag sätter kapen i bilen jag använder dagligen
Hittade denna video på youtube https://www.youtube.com/watch?v=1HjdAdePM_I och tänkte väl att funkar det för dom så borde det funka för mig med lite modifikation =)
Edit: ang Bad Kissing skulle det vara riktigt häftigt att åka och titta på men då jag åker till tyskland på tisdag för paintballevent 1 vecka så blir det svårt att få ledigt knappt 2 veckor senare igen =(
Här skulle det kunna stå något vettigt..