patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Jag har upptäckt ett problem med min bil, jag upptäckte det häromdagen när jag körde en liten sväng. Bilen var varm och gick som den skulle men så gasade jag fullt och när den kom upp lite i varv och turbon laddade så började den plötsligt gå dåligt och tappade några cylindrar och började ryka ljus rök.
Jag misstänkte att det kunde vara lite diesel och körde försiktigt hem och efter 500m gick den bra igen. Idag körde jag bort till macken och slog i 30 liter och när jag sen gasade fullt igen så fick jag samma fenomen igen. Jag slog av på gasen och såg att den rök vitt och efter ca 500 gick den ordentligt igen som inget hade hänt.
Eftersom det inte sitter intercooler på dessa så finns det ju inte så mycket tryckrör som kan läcka. Jag får ta av slangen mellan turbon och insug ett och kolla så slangen är hel.
Har ni några spontana tankar om detta eller rent av har varit med om detta så är jag glad för idéer och tips.
Jag misstänkte att det kunde vara lite diesel och körde försiktigt hem och efter 500m gick den bra igen. Idag körde jag bort till macken och slog i 30 liter och när jag sen gasade fullt igen så fick jag samma fenomen igen. Jag slog av på gasen och såg att den rök vitt och efter ca 500 gick den ordentligt igen som inget hade hänt.
Eftersom det inte sitter intercooler på dessa så finns det ju inte så mycket tryckrör som kan läcka. Jag får ta av slangen mellan turbon och insug ett och kolla så slangen är hel.
Har ni några spontana tankar om detta eller rent av har varit med om detta så är jag glad för idéer och tips.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Byt soppafilter
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Tror du det är så enkelt?dansken skrev:Byt soppafilter
Men byte ska ske så jag kan utesluta det
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
På vilka varv börjar den dumma sig?
Det låter som samma fenomen som jag har..... Det är vid hög belastning över typ 3500....
Å man ska väll inte varva mer än så kanske
Det låter som samma fenomen som jag har..... Det är vid hög belastning över typ 3500....
Å man ska väll inte varva mer än så kanske
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Min var gjorde ungefär så och det löstes med ett nytt disel filter
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
Nissan Patrol Y60 GR
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
vid vilket varv vet jag inte men kan tippa på runt 3500 varv ca. det är när man känner att turbon precis ska ge vad den tål så rister det till och sen går den på typ 3 cylindrar och vitryker.
jag har lyckats lusta ut vilket filter på biltema som jag ska köpa så jag får åka in där ikväll och inhandla ett sådant och hoppas på resultat.
jag har lyckats lusta ut vilket filter på biltema som jag ska köpa så jag får åka in där ikväll och inhandla ett sådant och hoppas på resultat.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Jaha var ska jag börja dieselbilar inhandlat, biltema har inte filter till patrol och mekonomen skulle ha typ 400 riksdaler för ett filter men efter lite googlande så hittade jag måtten och anslutningsstorlekarna på filtret och hittade ett filter på biltema som passade som en pinne i en hundskit
Filtret bytandes i arktisk kyla med pannlampa och envishet. Jag får säga att filtret sitter för jävla bra till.
Efter bytet startades bilen upp och fick gå till sig så luften försvann och bilen blev lite ljummen och behaglig att sitta i
väl ute på vägen körde jag iväg och gav den full gas och den lille jävlen fräste till och jag blev ståendes i vägkanten med en bil som gick sämre än en gammal vespa. Efter lite väntande kom den på alla burkar och jag gled bort till min kusin på granngården och klättrade lite i en jordhög som han hade tippat på åkern. Attans tänkte att detta inte blev bra.
På väg hem igen så fick den känna på full gas och jaaaa nu jävlar gick den som den skulle och hem kom jag med bestämd fart
Ja summan av detta blev ju bra.
Värt att nämna är att det hade börjat växa i filtret så det var nog anledningen.
God kväll gott folk!
Filtret bytandes i arktisk kyla med pannlampa och envishet. Jag får säga att filtret sitter för jävla bra till.
Efter bytet startades bilen upp och fick gå till sig så luften försvann och bilen blev lite ljummen och behaglig att sitta i
väl ute på vägen körde jag iväg och gav den full gas och den lille jävlen fräste till och jag blev ståendes i vägkanten med en bil som gick sämre än en gammal vespa. Efter lite väntande kom den på alla burkar och jag gled bort till min kusin på granngården och klättrade lite i en jordhög som han hade tippat på åkern. Attans tänkte att detta inte blev bra.
På väg hem igen så fick den känna på full gas och jaaaa nu jävlar gick den som den skulle och hem kom jag med bestämd fart
Ja summan av detta blev ju bra.
Värt att nämna är att det hade börjat växa i filtret så det var nog anledningen.
God kväll gott folk!
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
kul när det blir rätt...
å vilket filter använde du
å vilket filter använde du
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Jag köpte ett filter som hette 52523 och kostade 179 pengar
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Ja jag blev med imponerad av hur lätt det var att byta disel filter
Kul när det kan vara lite enkelt att laga fel ibland
Kul när det kan vara lite enkelt att laga fel ibland
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR
Nissan Patrol Y60 GR
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Det var inte länge det varade
När jag körde till jobbet imorse så blev det likadant igen tyvärr, dock vet jag inte om det är värre när den är kall. Jag ska köra den ordentligt varm sen och testa och nästa grej blir att ställa ner pumpen för den ryker som fan så jag misstänker att pumpen är skruvad.
en bränslerengöring i tanken kan ju också vara en ide.
När jag körde till jobbet imorse så blev det likadant igen tyvärr, dock vet jag inte om det är värre när den är kall. Jag ska köra den ordentligt varm sen och testa och nästa grej blir att ställa ner pumpen för den ryker som fan så jag misstänker att pumpen är skruvad.
en bränslerengöring i tanken kan ju också vara en ide.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Har det växt i filterhuset så har du garanterat samma problem i tanken, brukar sitta en sil på sugröret som blir helt igensatt.
Hjälper nog inte med att tillsätta medel i tanken, bäst är att ta bort tanken göra rent allt, blåsa ledningarna, nytt filter igen och sen köra med valfri tillsats....
Hjälper nog inte med att tillsätta medel i tanken, bäst är att ta bort tanken göra rent allt, blåsa ledningarna, nytt filter igen och sen köra med valfri tillsats....
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Sitter det filter i tanken eller kan det göra det? Tanken får sitta till dieseln är slut så jag slipper balansera en halv tank det var ju inte mycket i filtret men man såg att det var lite kletigt i filtret.
Jävla miljödiesel. Tacka vet jag grön diesel.
Jävla miljödiesel. Tacka vet jag grön diesel.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Hej!
Jag tror att det är toppakningen eller toppen som har farit för dig. Men du kan även titta på Banjofiltret (jag tror det var så det hette). Den sitter på pumpens baksida, du måste skruva ut den och rengöra den. Det sitter en metallsil fast på den om jag inte mins fel. Har för mig att den har att göra med returbränslet.
Mvh Stefan
Jag tror att det är toppakningen eller toppen som har farit för dig. Men du kan även titta på Banjofiltret (jag tror det var så det hette). Den sitter på pumpens baksida, du måste skruva ut den och rengöra den. Det sitter en metallsil fast på den om jag inte mins fel. Har för mig att den har att göra med returbränslet.
Mvh Stefan
Re: patrol 2.8td går dåligt vid belastning.
Topp eller toppackning tror jag inte för där sitter en ny topp på bilen. Igår lyckades jag lokalisera att slangen mellan turbon och dieselpumpen hade gått av nere vid turbon. Det borde vara det som är felet.
Jag ska byta ut alla gamla gummi slangar så löser det förhoppningsvis problemet.
Jag ska byta ut alla gamla gummi slangar så löser det förhoppningsvis problemet.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.