Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2004

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ls200
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 29, 2014 16:55

Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2004

Inlägg av ls200 » tor maj 29, 2014 17:20

Hej:
Ny här och har frågor gällande ovanstående ämne.
Vad är det för dim på oljepluggarna??
Jag försökte med 23 och den var för liten och 24 för stor :(
Är det tum på pluggarna?

FULLSIZE
Forumräv
Inlägg: 523
Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av FULLSIZE » tor maj 29, 2014 21:41

24mm

använd en fräsh nyckel, gärna 6kant de är säkert runddragna av diverse hemmafixare som legat på garagegolvet...
life is a bitch-then you die......

ls200
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 29, 2014 16:55

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av ls200 » fre maj 30, 2014 12:34

FULLSIZE skrev:24mm

använd en fräsh nyckel, gärna 6kant de är säkert runddragna av diverse hemmafixare som legat på garagegolvet...
Hej FULLSIZE.
Pluggarna är ej skadade men 24ans hylsa upplevdes som för stor :(
Kan det vara för att hylsan är av typ round corner??

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av Danne » fre maj 30, 2014 16:34

Jag kör med 24:ans hylsa och fast nyckel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

ls200
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 29, 2014 16:55

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av ls200 » fre maj 30, 2014 16:41

Danne skrev:Jag kör med 24:ans hylsa och fast nyckel.
Ok!
Får prova igen då!
Sitter dem väldigt hårt?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av Danne » fre maj 30, 2014 17:38

Beror nog på vem som böt oljan förra gången men risken finns att det gör det.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

ls200
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 29, 2014 16:55

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av ls200 » lör maj 31, 2014 20:54

Danne skrev:Beror nog på vem som böt oljan förra gången men risken finns att det gör det.
Nu har den fått nytt blod i fram mellan och bak :D
Nu återstår det att byta i automatlådan.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av Danne » lör maj 31, 2014 21:29

Det är lite lurigt på dom tycker jag, håll koll på exakt hur mycket du får ut så du fyller på lika mycket.

Om du bara skruvar bort pluggen så får du bara ur ett par liter så man får hitta på andra sätt att få ur oljan.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

ls200
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 29, 2014 16:55

Re: Oljebyte i fram och bakväxel samt fördelningslåda L200-2

Inlägg av ls200 » sön jun 01, 2014 15:28

Danne skrev:Det är lite lurigt på dom tycker jag, håll koll på exakt hur mycket du får ut så du fyller på lika mycket.

Om du bara skruvar bort pluggen så får du bara ur ett par liter så man får hitta på andra sätt att få ur oljan.
Tänkte byta 3gånger i snabb följd och då borde de mesta av den gamla oljan vara väck!?

Skriv svar