Växelspaken sitter fast på L200

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

stromberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 21, 2013 22:13

Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av stromberg » ons jan 22, 2014 12:07

Hej allihopa, Igår kväll när jag skulle dra loss ett släp med min l200 -07 manuell, så skulle jag skifta från 4wd hög till 4wd/diff låg och tryckte ner spaken och förde den åt höger fasnade den där . får varken upp den till låg eller tillbaks den till hög läge igen . nu ligger 4wd hög i konstant . spaken e alltså helt stumm .
någon som varit med om detta ? växelförare/kulleder eller rent av ett ras ?
Mvh jonatan

stromberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 21, 2013 22:13

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av stromberg » tor jan 23, 2014 16:58

Problemet e löst . Rev ner bilen idag och visade sig vara växelföraren som hängt sig, tog typ 3h att fixar så nu går den som den ska igen :D <3 L200 !

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av Danne » tor jan 23, 2014 19:19

Skönt att det löste sig, fick du riva mycket för att komma åt?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

stromberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 21, 2013 22:13

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av stromberg » tor jan 23, 2014 19:43

Tömde kardantundlen innefrån hytten och rykte av locket på lådan pillade rätt delarna med tungan rätt i mun och monterade ihop igen :)

FULLSIZE
Forumräv
Inlägg: 523
Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av FULLSIZE » fre jan 24, 2014 0:11

problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
life is a bitch-then you die......

Tyler
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 03, 2018 13:53

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av Tyler » lör mar 03, 2018 13:56

FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
Hej

Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?

Tyler
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 03, 2018 13:53

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av Tyler » lör mar 03, 2018 13:57

Tyler skrev:
FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
FULLSIZE skrev:problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
Hej

Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?
Mitsubishi L200- 07

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: Växelspaken sitter fast på L200

Inlägg av PerO83 » mån mar 05, 2018 20:13

De är locket med 3 skruvar som håller spaken, som är modifierad på den nya modellen.

De blir när spaken trycks ner vid växling från låg till hög. (spaken ska endast tryckas ner vid växling från hög till låg)

Hittade en bild på nätet där spaken har fastnat. (röd ring)
De gröna fältet är en liten "klack" på undersidan som förhindrar att spaken fastnar. (nya modellen)
Bild
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

Skriv svar