Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 0:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 22, 2014 13:07 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tor feb 21, 2013 23:13
Inlägg: 4
Hej allihopa, Igår kväll när jag skulle dra loss ett släp med min l200 -07 manuell, så skulle jag skifta från 4wd hög till 4wd/diff låg och tryckte ner spaken och förde den åt höger fasnade den där . får varken upp den till låg eller tillbaks den till hög läge igen . nu ligger 4wd hög i konstant . spaken e alltså helt stumm .
någon som varit med om detta ? växelförare/kulleder eller rent av ett ras ?
Mvh jonatan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 23, 2014 17:58 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tor feb 21, 2013 23:13
Inlägg: 4
Problemet e löst . Rev ner bilen idag och visade sig vara växelföraren som hängt sig, tog typ 3h att fixar så nu går den som den ska igen :D <3 L200 !


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 23, 2014 20:19 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4606
Ort: Arboga/Västmanland
Skönt att det löste sig, fick du riva mycket för att komma åt?

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor jan 23, 2014 20:43 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: tor feb 21, 2013 23:13
Inlägg: 4
Tömde kardantundlen innefrån hytten och rykte av locket på lådan pillade rätt delarna med tungan rätt i mun och monterade ihop igen :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jan 24, 2014 1:11 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15
Inlägg: 523
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )

_________________
life is a bitch-then you die......


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör mar 03, 2018 14:56 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: lör mar 03, 2018 14:53
Inlägg: 2
FULLSIZE skrev:
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
FULLSIZE skrev:
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )


Hej

Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör mar 03, 2018 14:57 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: lör mar 03, 2018 14:53
Inlägg: 2
Tyler skrev:
FULLSIZE skrev:
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )
FULLSIZE skrev:
problemet ligger i att du tryckt ner spaken när du växlat "snett" från 2-4wd eller 4wd till låst centerdiff,
tryck INTE ner spaken fören du ska i med lågen, och för spaken i raka linjer!
man måste helst vara överdrivet nogrann när man växlar för säkerhetsskull.



(det "lossa spaken" jobbet gör vi på jobbet på 15-20min medans kunden tar en kopp kaffe :poke: :wink: )


Hej

Någon so vill förklara lite hur mycket man behöver plocka loss?
rivit allt lossat de 3 skruvarna på den 3 kantiga lilla plåten som håller ner växelspaken,
är jag fel?
måste jag lossa längre ned ?


Mitsubishi L200- 07


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 05, 2018 21:13 
Offline
Användare

Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Inlägg: 76
Ort: Dalarna
De är locket med 3 skruvar som håller spaken, som är modifierad på den nya modellen.

De blir när spaken trycks ner vid växling från låg till hög. (spaken ska endast tryckas ner vid växling från hög till låg)

Hittade en bild på nätet där spaken har fastnat. (röd ring)
De gröna fältet är en liten "klack" på undersidan som förhindrar att spaken fastnar. (nya modellen)
Bild

_________________
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011