Byte av inre drivknutsdamask L200

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » fre okt 04, 2013 15:26

Upptäckte för ett bra tag sen att de inre drivknutsdamaskerna är trasiga på båda sidor.
Att göra det på en mekonomen verkstad skulle gå på 1 800:- +moms och material, tyckte det var lite väl mycket
Är det någon som kan förklara hur man byter damasakerna och så undrar jag om det är komplicerat att ta isär drivknuten för att göra rent och ta bort eventuell smuts?
Bilen är en L200 -01

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av Danne » fre okt 04, 2013 18:12

Jag skulle inte tro att ett är särskilt svårt men kan vara lite kämpigt med fastrostade saker.

Men "KinneKulle4x4Offroad" här på forumet borde vara expert på det där vid det här laget så han kommer nog skriva nån rad snart :D
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » mån okt 07, 2013 21:54

Är det ingen på detta forum som vet hur man byter drivknutsdamasker på en L200?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av Danne » mån okt 07, 2013 22:14

I teorin borde det vara så här:

Bort med navkåpan, bort med låsring och shimsbricka, bort med flensen, bort med bromsoket, bort med kulleder, bort med drivaxeln, bort med gammal damask, isär med axeln på med ny damask, ihop med drivaxeln, tillbaks med drivaxeln, tillbaks med kulleder, tillbaks med bromsoket, tillbaks med shims och låsbricka, tillbaks med navkåpa.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av gorQi » mån okt 07, 2013 22:17

Annars använder man delbara damasker som man limmar ihop på plats, men dem brukar aldrig fungera. :evil:
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » mån okt 07, 2013 22:31

Tack Danne, hoppas det funkar i praktiken med:)
Köpte en delbar damask på biltema men det var bara skit, gick sönder direkt.

FULLSIZE
Forumräv
Inlägg: 523
Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av FULLSIZE » tis okt 08, 2013 3:12

åtminstone på högersidan kan man ta ur drivaxeln UTAN att riva hela framvagnen,
lossa låsringen bakom navkåpan- skruva lös drivaxeln och pillra ut drivaxeln inåt..
TaTAA!! :tumbup:
När axeln sitter i skruvstycket skär du bort gamla damasken med en lätt tandad kniv
(grovt slipad mora..)
sen pillar du bort det stora låsringen inuti knuten som håller knuten från att ramla isär
därefter drar du av ytterdelen av knuten,
för att få av hållaren med kulorna (och för att kunna få på nya damasken..) tar du bort låsringen längst ut på axeln, kom ihåg åt vilket håll den satt :idea:
återmontera i omvänd ordning... :woot: (ja minus kniven då)

trodde herr DANNE visste det... :wink:
life is a bitch-then you die......

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » tis okt 08, 2013 11:48

Är det inte samma på vänster som på höger sida?
Lite bilder skulle vara till stor hjälp :D

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av Danne » tis okt 08, 2013 13:50

Dom är inte helt lika nej.

Visst kan det gå utan att ta isär vid kullederna men för att slippa jävlas skulle jag nog slå isär i allafall en så man kan vika undan grejorna.

Men jag har faktiskt aldrig behövt ta bort en drivknut jag kan bara teorin men den kommer nog :D

Kolla min sida under mektips så ser du alla fall hur navet ser ut och vad som ska bort där.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » tis okt 08, 2013 15:59

Måste ja skaffa en ny sån där tät ring mot vatten som det står om i mektipset eller kan jag använda den gamla eftersom jag inte ska ta bort den?
Är det nått annat som jag måste byta ut när jag monterat bort det en gång?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av Danne » tis okt 08, 2013 17:56

Den biten kan du skippa helt eftersom du inte kommer att ta bort så mycket.

Det du kommer behöva göra som finns med i tipset är låsringen och shimsen som sitter bakom navkåpan eller i mitt fall bakom frihjulsnavet. Flänsen borde nog kunna sitta kvar tror jag och även bromsoket om du kör på FULLSIZE tips.

Svårt att förklara när man inte kan visa men jag tycker att det är ganska enkelt egentligen och det mesta ger sig självt när man håller på.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av Danne » tis okt 08, 2013 18:17

Det som kan behövas bytas är nog kulleder om du väljer att slå isär dom för det kan krävas en del våld och är dom dåliga och gamla sen innan så dör dom nog.

Denna kanske kan vara till lite hjälp:

Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

KinneKulle4x4Offroad
Forumräv
Inlägg: 654
Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
Ort: Götene/skaraborg
Kontakt:

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av KinneKulle4x4Offroad » tis okt 08, 2013 21:22

HAha jag har tuvär inte sett tråden förens nu då jag haft så jäkla mycket å göra på lilla blå :lol:

Nu ska vi se; om du vill göra det lättjobbat med å byta inre så bör du ta bort nedre ledbulten för å kunna lägga skivan å det åt sidan för då är det lättare att få ur axel ur navet å ha axel vid sidan av.

Sen hålls damasken med 2st metallband som är super lätta att fixa med en avbitare (om du har allt nytt) annars med en spårmejsel å pilla upp metallspärren.

Sen då på förar sidan så kan du låta koppen in till transmitionen sitta kvar då du bara ska byta damask. Du har nu tatt av banden jag pratade om då handlar de om att dra av damasken från koppen då sitter det en låsring i koppen som håller kvar knuten. pilla ur den men tappa INTE bort den då den kommer med bra fjung, sen kommer knuten med kulerna ut å passa så inte kulerna kommer utfarande heller för då så får du rengöra knuten å hitta felet till att dom lossnar.


P-sidan är enkel.
DU gör samma sak som på förar sidan med att plocka bort nav å bromsskiva m.m. för att få ur axeln ur navet å de. Sen sitter axeln fast med 4st bult i axelplattan som är nr14 i nyckel. Lossa dom så är axeln ute. sen tar du loss damasken å ut med låsringen å där har du knuten ute.

Och för att få loss knutarna så sitter dom också med låsringar på axeln, förar sidan har 1st låsring medans p-sidan har 2st 1 stor å en mindre. sen trär du på dom nya damaskerna å börjar montera ihop knut å allt de ihops så du har hela axlar sen ihop med navet å sen är bilen nere :jump:

Lätt som en plätt :tumbup:
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad


Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks

Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » fre okt 11, 2013 16:34

Är i verkstan nu och skulle behöva lite hjälp
Har lossat ledbulten men den är lite för lång för att jag ska kunna få ut den
Någon som vet hur jag ska göra?
http://www.ladda-upp.se/bilder/wylpbibyhyzqu/" onclick="window.open(this.href);return false;

filleback
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 21, 2013 11:57
Ort: Stora Aby

Re: Byte av inre drivknutsdamask L200

Inlägg av filleback » fre okt 11, 2013 21:14

Lyckades få ut ledbulten

Skriv svar