Byte av inre drivknutsdamask L200
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byte av inre drivknutsdamask L200
Upptäckte för ett bra tag sen att de inre drivknutsdamaskerna är trasiga på båda sidor.
Att göra det på en mekonomen verkstad skulle gå på 1 800:- +moms och material, tyckte det var lite väl mycket
Är det någon som kan förklara hur man byter damasakerna och så undrar jag om det är komplicerat att ta isär drivknuten för att göra rent och ta bort eventuell smuts?
Bilen är en L200 -01
Att göra det på en mekonomen verkstad skulle gå på 1 800:- +moms och material, tyckte det var lite väl mycket
Är det någon som kan förklara hur man byter damasakerna och så undrar jag om det är komplicerat att ta isär drivknuten för att göra rent och ta bort eventuell smuts?
Bilen är en L200 -01
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Jag skulle inte tro att ett är särskilt svårt men kan vara lite kämpigt med fastrostade saker.
Men "KinneKulle4x4Offroad" här på forumet borde vara expert på det där vid det här laget så han kommer nog skriva nån rad snart
Men "KinneKulle4x4Offroad" här på forumet borde vara expert på det där vid det här laget så han kommer nog skriva nån rad snart
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Är det ingen på detta forum som vet hur man byter drivknutsdamasker på en L200?
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
I teorin borde det vara så här:
Bort med navkåpan, bort med låsring och shimsbricka, bort med flensen, bort med bromsoket, bort med kulleder, bort med drivaxeln, bort med gammal damask, isär med axeln på med ny damask, ihop med drivaxeln, tillbaks med drivaxeln, tillbaks med kulleder, tillbaks med bromsoket, tillbaks med shims och låsbricka, tillbaks med navkåpa.
Bort med navkåpan, bort med låsring och shimsbricka, bort med flensen, bort med bromsoket, bort med kulleder, bort med drivaxeln, bort med gammal damask, isär med axeln på med ny damask, ihop med drivaxeln, tillbaks med drivaxeln, tillbaks med kulleder, tillbaks med bromsoket, tillbaks med shims och låsbricka, tillbaks med navkåpa.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Annars använder man delbara damasker som man limmar ihop på plats, men dem brukar aldrig fungera.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Tack Danne, hoppas det funkar i praktiken med:)
Köpte en delbar damask på biltema men det var bara skit, gick sönder direkt.
Köpte en delbar damask på biltema men det var bara skit, gick sönder direkt.
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
åtminstone på högersidan kan man ta ur drivaxeln UTAN att riva hela framvagnen,
lossa låsringen bakom navkåpan- skruva lös drivaxeln och pillra ut drivaxeln inåt..
TaTAA!!
När axeln sitter i skruvstycket skär du bort gamla damasken med en lätt tandad kniv
(grovt slipad mora..)
sen pillar du bort det stora låsringen inuti knuten som håller knuten från att ramla isär
därefter drar du av ytterdelen av knuten,
för att få av hållaren med kulorna (och för att kunna få på nya damasken..) tar du bort låsringen längst ut på axeln, kom ihåg åt vilket håll den satt
återmontera i omvänd ordning... (ja minus kniven då)
trodde herr DANNE visste det...
lossa låsringen bakom navkåpan- skruva lös drivaxeln och pillra ut drivaxeln inåt..
TaTAA!!
När axeln sitter i skruvstycket skär du bort gamla damasken med en lätt tandad kniv
(grovt slipad mora..)
sen pillar du bort det stora låsringen inuti knuten som håller knuten från att ramla isär
därefter drar du av ytterdelen av knuten,
för att få av hållaren med kulorna (och för att kunna få på nya damasken..) tar du bort låsringen längst ut på axeln, kom ihåg åt vilket håll den satt
återmontera i omvänd ordning... (ja minus kniven då)
trodde herr DANNE visste det...
life is a bitch-then you die......
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Är det inte samma på vänster som på höger sida?
Lite bilder skulle vara till stor hjälp
Lite bilder skulle vara till stor hjälp
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Dom är inte helt lika nej.
Visst kan det gå utan att ta isär vid kullederna men för att slippa jävlas skulle jag nog slå isär i allafall en så man kan vika undan grejorna.
Men jag har faktiskt aldrig behövt ta bort en drivknut jag kan bara teorin men den kommer nog
Kolla min sida under mektips så ser du alla fall hur navet ser ut och vad som ska bort där.
Visst kan det gå utan att ta isär vid kullederna men för att slippa jävlas skulle jag nog slå isär i allafall en så man kan vika undan grejorna.
Men jag har faktiskt aldrig behövt ta bort en drivknut jag kan bara teorin men den kommer nog
Kolla min sida under mektips så ser du alla fall hur navet ser ut och vad som ska bort där.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Måste ja skaffa en ny sån där tät ring mot vatten som det står om i mektipset eller kan jag använda den gamla eftersom jag inte ska ta bort den?
Är det nått annat som jag måste byta ut när jag monterat bort det en gång?
Är det nått annat som jag måste byta ut när jag monterat bort det en gång?
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Den biten kan du skippa helt eftersom du inte kommer att ta bort så mycket.
Det du kommer behöva göra som finns med i tipset är låsringen och shimsen som sitter bakom navkåpan eller i mitt fall bakom frihjulsnavet. Flänsen borde nog kunna sitta kvar tror jag och även bromsoket om du kör på FULLSIZE tips.
Svårt att förklara när man inte kan visa men jag tycker att det är ganska enkelt egentligen och det mesta ger sig självt när man håller på.
Det du kommer behöva göra som finns med i tipset är låsringen och shimsen som sitter bakom navkåpan eller i mitt fall bakom frihjulsnavet. Flänsen borde nog kunna sitta kvar tror jag och även bromsoket om du kör på FULLSIZE tips.
Svårt att förklara när man inte kan visa men jag tycker att det är ganska enkelt egentligen och det mesta ger sig självt när man håller på.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Det som kan behövas bytas är nog kulleder om du väljer att slå isär dom för det kan krävas en del våld och är dom dåliga och gamla sen innan så dör dom nog.
Denna kanske kan vara till lite hjälp:
Denna kanske kan vara till lite hjälp:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
HAha jag har tuvär inte sett tråden förens nu då jag haft så jäkla mycket å göra på lilla blå
Nu ska vi se; om du vill göra det lättjobbat med å byta inre så bör du ta bort nedre ledbulten för å kunna lägga skivan å det åt sidan för då är det lättare att få ur axel ur navet å ha axel vid sidan av.
Sen hålls damasken med 2st metallband som är super lätta att fixa med en avbitare (om du har allt nytt) annars med en spårmejsel å pilla upp metallspärren.
Sen då på förar sidan så kan du låta koppen in till transmitionen sitta kvar då du bara ska byta damask. Du har nu tatt av banden jag pratade om då handlar de om att dra av damasken från koppen då sitter det en låsring i koppen som håller kvar knuten. pilla ur den men tappa INTE bort den då den kommer med bra fjung, sen kommer knuten med kulerna ut å passa så inte kulerna kommer utfarande heller för då så får du rengöra knuten å hitta felet till att dom lossnar.
P-sidan är enkel.
DU gör samma sak som på förar sidan med att plocka bort nav å bromsskiva m.m. för att få ur axeln ur navet å de. Sen sitter axeln fast med 4st bult i axelplattan som är nr14 i nyckel. Lossa dom så är axeln ute. sen tar du loss damasken å ut med låsringen å där har du knuten ute.
Och för att få loss knutarna så sitter dom också med låsringar på axeln, förar sidan har 1st låsring medans p-sidan har 2st 1 stor å en mindre. sen trär du på dom nya damaskerna å börjar montera ihop knut å allt de ihops så du har hela axlar sen ihop med navet å sen är bilen nere
Lätt som en plätt
Nu ska vi se; om du vill göra det lättjobbat med å byta inre så bör du ta bort nedre ledbulten för å kunna lägga skivan å det åt sidan för då är det lättare att få ur axel ur navet å ha axel vid sidan av.
Sen hålls damasken med 2st metallband som är super lätta att fixa med en avbitare (om du har allt nytt) annars med en spårmejsel å pilla upp metallspärren.
Sen då på förar sidan så kan du låta koppen in till transmitionen sitta kvar då du bara ska byta damask. Du har nu tatt av banden jag pratade om då handlar de om att dra av damasken från koppen då sitter det en låsring i koppen som håller kvar knuten. pilla ur den men tappa INTE bort den då den kommer med bra fjung, sen kommer knuten med kulerna ut å passa så inte kulerna kommer utfarande heller för då så får du rengöra knuten å hitta felet till att dom lossnar.
P-sidan är enkel.
DU gör samma sak som på förar sidan med att plocka bort nav å bromsskiva m.m. för att få ur axeln ur navet å de. Sen sitter axeln fast med 4st bult i axelplattan som är nr14 i nyckel. Lossa dom så är axeln ute. sen tar du loss damasken å ut med låsringen å där har du knuten ute.
Och för att få loss knutarna så sitter dom också med låsringar på axeln, förar sidan har 1st låsring medans p-sidan har 2st 1 stor å en mindre. sen trär du på dom nya damaskerna å börjar montera ihop knut å allt de ihops så du har hela axlar sen ihop med navet å sen är bilen nere
Lätt som en plätt
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Är i verkstan nu och skulle behöva lite hjälp
Har lossat ledbulten men den är lite för lång för att jag ska kunna få ut den
Någon som vet hur jag ska göra?
http://www.ladda-upp.se/bilder/wylpbibyhyzqu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har lossat ledbulten men den är lite för lång för att jag ska kunna få ut den
Någon som vet hur jag ska göra?
http://www.ladda-upp.se/bilder/wylpbibyhyzqu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byte av inre drivknutsdamask L200
Lyckades få ut ledbulten