Missljud framaxel HJ61.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Missljud framaxel HJ61.

Inlägg av Ninetoes » sön jul 28, 2013 14:09

Hej.

Har ett litet missljud från framaxeln på landcruisern som jag inte blir klok på och tänkte höra om det är någon som har nåra bra teorier.

Det hörs ett "klickande" ljud från vänster framhjul, främst när man svänger vänster, tex i rondeller. Ljudet kommer liksom en gång per varv så jag trodde först att det var en sten som satt fast i däcket men det är det inte. Har lyft bilen och snurrat hjulet med ratten svängd åt vänster - då hördes eller kändes ingenting så jag antar att det bara hörs när det är lite tyngd på hjulet.

Det jag inte förstår är att det bara låter när jag svänger vänster. Är det som jag tror hjullagret som är dåligt så borde det väl rimligtvis låta hela tiden, inte bara vid vänstersväng?

Har fått tipset att det ska vara drivknuten men det håller inte riktigt eftersom det inte är någon skillnad på om jag har frihjulsnavet i låst eller öppet läge. Annars hade det väl varit rimligt i.o.m. att det bara hörs vid vänstersväng. Det är ingen skillnad om jag kör med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift. Spelar ingen roll om jag kör framåt eller backar; ljudet är samma.

Så. Vad säger forumexperterna? Eftersom jag är så lat så orkar jag inte riva och felsöka så ös på med teorier och kanske egna erfarenheter. :tumbup:

//Abbe
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra