Motor fråga

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

marlin308
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 21, 2013 11:11
Ort: Tollered, LERUM

Motor fråga

Inlägg av marlin308 » sön jul 21, 2013 11:28

Hej

Är en ny medlem här. Äger ingen riktig terrängbil men är på gång.

Bilarna som jag tänker på är M L200, Nissan Navara och Ford ranger.
Har hört att motorerna pajar särskilt på navaran.

Så är det någon som vet hur det är med motorerna från årsmodeller 2000 och uppåt?

Martin
Seat Alhambra V6 Haldex. Utrustad med 204 ponnyhästar.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Motor fråga

Inlägg av carfrigge » sön jul 21, 2013 11:42

Välkommen hit :tumbup:


Gjorde en snabbkoll på en känd sökmotor & fann detta:
http://www.google.se/search?source=ig&h ... nOKFSpcVB0" onclick="window.open(this.href);return false;


Ingen modell är prickfri men mitt tips: kolla Toyota HiLux



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » sön jul 21, 2013 11:50

Navara början 2000 talet är väll dom som rasat mest, L200:an rasade mest mellan 2002 och 2004 och då var det mest dom med 134 hp, 115 hp modellerna klarade sig mycket bättre.

Hilux har jag faktiskt aldrig hört om att dom skulle rasat, vi har dom på jobbet och det är en del strul med dom men inget som är relaterat till motorn.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

FULLSIZE
Forumräv
Inlägg: 523
Blev medlem: ons maj 12, 2010 22:15

Re: Motor fråga

Inlägg av FULLSIZE » sön jul 21, 2013 12:43

Danne skrev:Navara början 2000 talet är väll dom som rasat mest, L200:an rasade mest mellan 2002 och 2004 och då var det mest dom med 134 hp, 115 hp modellerna klarade sig mycket bättre.
.
största anledningen till att 134hk motorn rasade mest var för att med nya pumpen och elektronisk gas
blev bilarna väldigt trött från start,
det löstes med att de flesta justerade pumpen...
115hk+sttbox=136hk
136hk+ställa på pumpen= ca150-165hk.... och det mina vänner det vill inte toppar
eller bottendelar vara med om :lol: speciellt inte med lite hårdare körstil.
life is a bitch-then you die......

gutterslut
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:38
Ort: Färingsö

Re: Motor fråga

Inlägg av gutterslut » sön jul 21, 2013 22:24

Varför skrämmer man upp en L200? Blir det värsta vrålåket? Är ju dunderslö från början och det känns om att det inte kommer bli ett fartvidunder med 20-30hk till.

Duger ju hur gott som helst med mina original 99hk till att både lasta 1,5 ton flytspackelsäckar på flaket och dra på tok för tunga släp. En vält på 2,5 meden tillhörande kärra på strax under ett ton var inga större konstigheter. Gick fint även uppför på motortrafikleden(nåja, den sackade en del...)...

Mitt tips(från en inte alls så erfaren), köp en med så lite hk som möjligt. Dom bilar med mer hk från fabrik, vilket fabrikat det än handlar om, har ett rykte om att rasa i tid och otid. Det enda man får ut av det verkar vara att kunna hänga på i rödljusen... fast ändå inte... för det är jävligt slöa bilar. Vare sig du har 99hk eller 136hk...
Apokalypsen är snart här!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » mån jul 22, 2013 5:58

Men efter 2002 försvan väll 99 hk verisionen och blev 115 har jag för mig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Motor fråga

Inlägg av Roger Patrol » mån jul 22, 2013 8:03

dom Ford ranger jag kört har varit trevliga, dom är ju vad jag förstått en sminkad Mazda
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

marlin308
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 21, 2013 11:11
Ort: Tollered, LERUM

Re: Motor fråga

Inlägg av marlin308 » lör jul 27, 2013 2:01

Tackar för infon. För min del så blir det en L 200. Känslan är att det är den som har minst problem. Tänkte att den ska bli en bad ass i skogen. Så nu får jag suga i mig all Info här på foru :mrgreen: met och ställa många frågor. Jag har jobbat Som bilmek snart 30 år men nu vill jag sätta tänderna i något riktigt. Vill bli smutsig.
Seat Alhambra V6 Haldex. Utrustad med 204 ponnyhästar.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » lör jul 27, 2013 9:14

Bra val :D

Så här ser min ut:
Bild

Räkna inte med nån racer för dom är slöa, riktigt slöa men den fungerar och går sällan sönder, det enda riktiga felet som vart på den var att remskivan som sitter på vevaxeln delade sig och började tjuta när man gasade.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gutterslut
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:38
Ort: Färingsö

Re: Motor fråga

Inlägg av gutterslut » lör jul 27, 2013 13:48

Jag har haft en del strul, men biljäveln har aldrig slutat fungera. 1000mil med trasig vattenpump, bara fylla lite vatten då och då. Bladfjädrar som gått av, smäller lite när det kränger men inga problem. Avrostad balk under växellådan, svajade lite extra i spaken men uppenbarligen inga andra men.

Har pendlat 20 mil om dagen under längre perioder, kört överdrivet tunga lass, dragit på tok för tunga släp, kört i 50-70 cm nysnö, kört över leriga åkrar, hämtat ved i skogen o.s.v. Den bangar aldrig, startar jämt, även i 27 minus. Jag använder den till allt, som traktor, skottkärra, familjebil ta mig till och från jobbet, använder den i jobbet.

Dock håller flaket på att rosta bort, kört mycket huddingemix, så jag sitter i tankarna på om jag ska snickra mig ett fult(funktionellt) träflak eller liknande.

Den är dock väldigt trött, 0-100km/h på en hel kafferast. Å andra sidan drar den inte över litern, ens med ett lagom släp. Det är en fantastisk bil. Sviker mig aldrig.
Apokalypsen är snart här!

marlin308
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 21, 2013 11:11
Ort: Tollered, LERUM

Re: Motor fråga

Inlägg av marlin308 » lör jul 27, 2013 18:18

Danne din bil ser ju brutalt cool ut. Vad går ditt bygge på minus bil? Köper man Snorkel eller bygger man själv?
Seat Alhambra V6 Haldex. Utrustad med 204 ponnyhästar.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » lör jul 27, 2013 19:01

Ja rost är ett problem på dom lite äldre, min har klarat sig bra men det får ganska mycket underhåll också.

Den var inte så farligt dyr faktiskt om man kan göra en del själv.

Stötfångare fram: ca 4000 :- från England, men var ganska klen i konstruktionen så den har jag gjort om och förstärkt en del.

Stötfångare bak: ca 600 :- gammalt fjärrvärme rör som jag köpte två 90 graders böjar och lock till.
Ett måste faktiskt att ha ett skydd mot stötar som sitter lågt eftersom man slår i röven ganska ofta pga. överhänget.

Rocksliders: ca 1000 :- 4 mm fyrkantsrör som jag köpte och svetsade ihop samt klätt med aluplåt som jag hittade på jobbet.

Extra hasplåt under stötfångaren: Gratis, överblivet 5 mm plåt från jobbet.

Däck ca 8000 :- från polen

Fälgar: 1200 :- på blocket.

Spacers Bulldogg 30mm: 1400:- Från England

Snorkel ca 1200 :- Från alien Snorkels i England.

Led lysen runt om: ca 1200 :- totalt, två i fronten från biltema och fyra på kåpan från Kina.

Komradio: 500 :- på tradera

Antenn med magnetfot: 500 :- från Strands

Elfläkt Spal: 1500:- Ebay staterna.

Skärmbreddare Staterna 10cm (sitter inte på än): 1400:-

Sen en massa smått för nån tusenlapp till. Plus allt som man "måste" ha på flaket och det jag har glömt så klart.

(Hoppas inte min kära fru ser denna tråd)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » lör jul 27, 2013 19:07

Tyvärr så visade det sig idag att man kan tydligen köra fast med den :(

Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gutterslut
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:38
Ort: Färingsö

Re: Motor fråga

Inlägg av gutterslut » lör jul 27, 2013 20:34

Tumme upp för att du vet hur en bild ska tas!

Men den stora frågan är, hur är däcken? Jämfört med AT2/STT som du haft innan. Måste låta enormt mycket på vägen?
Apokalypsen är snart här!

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Motor fråga

Inlägg av Danne » lör jul 27, 2013 20:46

Visst låter dom mer men inte så farligt i bilen, men det hörs bra om man kör igenom en tunnel eller under en bro och har fönstret nere.

Man kan köra i 90 - 95 utan problem med ljudet men dom är dåligt balanserade just nu för att det helt enkelt inte gick så det vibrerar en del, ska testa med airsoftkulor tänkte jag.

AT2 och STT är ganska lika på väg låter inte jätte mycket och inga problem att köra 100 - 110 med.

Även förbrukningen är lika med AT2 och STT, ca 1,1 - 1.2 liter milen, lite mer offroad så klart.

Tankade idag för första gången med Fedima däcken och landade på 1.49 l/mil :D Då var det ca 30 mil väg och en körning i Sandlycke.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar