Diffproblem Ford Ranger -01

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Andreas Ranger
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 12, 2012 14:13

Diffproblem Ford Ranger -01

Inlägg av Andreas Ranger » tor jan 12, 2012 14:37

Hej!

Jag har problem med bakaxeldiffen på min Ranger 4x4 -01. Redan sedan jag köpte bilen ny var diffen dålig, den ger tendens till att vilja dra på hjulet som har grepp men det finns ingen kraft. Även om båda hjulen står på is, slirar enbart ena hjulet. Tog upp problemet med ford flera gånger, och fick enbart till svar att den verkar vara lite svag, men vi vet inte vad felet är. Kunskapen verkar inte vara så hög. Fick rådet att byta olja, tror iof att jag bytte till fel, då det troligtvis ska vara LSD-olja, men det var ju inte bättre innan heller. Kan ford haft fel olja i från början? Eller är diffen svag? Finns det någon som vet, eller vet vart man kan vända sig för råd? Vill gärna veta innan jag börjar krångla med flera oljebyten.

Taksam för svar.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Diffproblem Ford Ranger -01

Inlägg av Danne » tor jan 12, 2012 15:24

Nu är varken diffar eller fordar mitt område men är det en diffbroms eller en diff som du lägger i med knapp?
Vad jag vet om diffbromsar så sliter man ut dom fort om man har fel olja i axeln och att det kan bli bättre med rätt olja. Detta är endast sånt som jag läst mig till och är kanske inte jätte pålitligt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Andreas Ranger
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 12, 2012 14:13

Re: Diffproblem Ford Ranger -01

Inlägg av Andreas Ranger » tor jan 12, 2012 19:25

Vad jag vet är det en lamelldiff på bakaxeln. Som jag tror är aktiv hela tiden, tror inte att den ska påverkas om jag har 4-hjulsdriften i- eller urkopplad. Det finns iaf ingen knapp eller liknande som kopplar i den. Enbart diff mellan fram- och bakaxel som går i, när jag lägger i 4-hjulsdriften.

Andreas

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

Re: Diffproblem Ford Ranger -01

Inlägg av turbofrallan » tor jan 12, 2012 19:29

om det är lamelldiff så ska det väll gå o spänna upp fjädern väll?
har du kört fast elle?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Diffproblem Ford Ranger -01

Inlägg av Danne » tor jan 12, 2012 20:09

Som jag har fattat det så måste axlar med lamelldiff har en särskild tillsats i oljan som kallas LS tillsats.
Har man inte det så slits diffen ut i förtid men vissa användare här har skrivit att det kan hjälpa att byta till en olja som har LS tillsats om det inte är det i axeln nu och den inte är helt slut.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar