Terrano II

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Terrano II

Inlägg av Lattjolajban » lör dec 11, 2010 22:42

Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig i mina funderingar att ev köpa en Terrano II ??

Vet i stort sett ingenting om dessa bilar. Jag har haft 4 olika Jeepar tidigare som jag har skruvat med.
Totalt har jag avverkat drygt 100 bilar under min körkortskarriär och i stort sett skruvat med alla.
Tummen sitter absolut ej mitt i handen och jag drar mig inte för ganska avancerat mek och förstår de flesta termer.

Hur är 2,7 liters dieseln?

Vad skall man tänka på vid köp av en från runt år 2000?

Bättre/sämre årsmodeller eller annat liknande?

Antar att dessa rostar lika mycket som andra japaner i ramar etc..

Om det är någon inbiten Nissanist som vill hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam.
Även en fundering kring hur fördelningslådan fungerar på dessa, är det öppen mellandiff så det går att köra 4x4 på vanlig väg?

/LL

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Re: Terrano II

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 12, 2010 19:34

Lattjolajban skrev:Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig i mina funderingar att ev köpa en Terrano II ??

Vet i stort sett ingenting om dessa bilar. Jag har haft 4 olika Jeepar tidigare som jag har skruvat med.
Totalt har jag avverkat drygt 100 bilar under min körkortskarriär och i stort sett skruvat med alla.
Tummen sitter absolut ej mitt i handen och jag drar mig inte för ganska avancerat mek och förstår de flesta termer.

Hur är 2,7 liters dieseln?

Vad skall man tänka på vid köp av en från runt år 2000?

Bättre/sämre årsmodeller eller annat liknande?

Antar att dessa rostar lika mycket som andra japaner i ramar etc..

Om det är någon inbiten Nissanist som vill hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam.
Även en fundering kring hur fördelningslådan fungerar på dessa, är det öppen mellandiff så det går att köra 4x4 på vanlig väg?

/LL
Ingen som kan något om dessa?

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Re: Terrano II

Inlägg av Lattjolajban » tor dec 16, 2010 8:40

Lattjolajban skrev:
Lattjolajban skrev:Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig i mina funderingar att ev köpa en Terrano II ??

Vet i stort sett ingenting om dessa bilar. Jag har haft 4 olika Jeepar tidigare som jag har skruvat med.
Totalt har jag avverkat drygt 100 bilar under min körkortskarriär och i stort sett skruvat med alla.
Tummen sitter absolut ej mitt i handen och jag drar mig inte för ganska avancerat mek och förstår de flesta termer.

Hur är 2,7 liters dieseln?

Vad skall man tänka på vid köp av en från runt år 2000?

Bättre/sämre årsmodeller eller annat liknande?

Antar att dessa rostar lika mycket som andra japaner i ramar etc..

Om det är någon inbiten Nissanist som vill hjälpa mig så vore jag oerhört tacksam.
Även en fundering kring hur fördelningslådan fungerar på dessa, är det öppen mellandiff så det går att köra 4x4 på vanlig väg?

/LL
Ingen som kan något om dessa?
97 visningar och ingen som kan något om Terrano?!

mr-bear
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 29, 2010 1:13
Ort: Marieholm,Skåne

Inlägg av mr-bear » tor dec 23, 2010 23:14

Hej.
Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa bilarna men min far har en -96a 2,4l bensin som han rullat omkring med ganska mycket. Han köpte den begagnad och då hade den gått 16000mil, nu har den gått 29000. Angående rosten så finns det inga problem, inte tillstymmelse till rost någonstans på bilen. Det han har gjort på den är att byta motor på grund av att oljetrycket försvann på den gamla, han fick renoverat växellådan på den en gång, varför minns jag inte. Värmepaketet är bytt på den och han har haft lite strul med elen till framlamporna där en av lamprona inte ville lysa (jord fanns men ingen ström fram varken till hel eller halvljus).

Byte av slitagedelar har varit minimalt. Han kör riktigt ordentligt med bilen i alla väder både på vägen och i skogen.

Summa summarum är detta en verkligt gedigen bil. Så till den grad att jag själv funderat på att köra en Nissan när min kära Opel inte vill vara med längre.
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » fre dec 24, 2010 0:04

mr-bear skrev:Hej.
Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa bilarna men min far har en -96a 2,4l bensin som han rullat omkring med ganska mycket. Han köpte den begagnad och då hade den gått 16000mil, nu har den gått 29000. Angående rosten så finns det inga problem, inte tillstymmelse till rost någonstans på bilen. Det han har gjort på den är att byta motor på grund av att oljetrycket försvann på den gamla, han fick renoverat växellådan på den en gång, varför minns jag inte. Värmepaketet är bytt på den och han har haft lite strul med elen till framlamporna där en av lamprona inte ville lysa (jord fanns men ingen ström fram varken till hel eller halvljus).

Byte av slitagedelar har varit minimalt. Han kör riktigt ordentligt med bilen i alla väder både på vägen och i skogen.

Summa summarum är detta en verkligt gedigen bil. Så till den grad att jag själv funderat på att köra en Nissan när min kära Opel inte vill vara med längre.
Tackar för svaret!

Tar tacksamt emot mer info om modellen.

Vxl-lådorna är kanske klena har jag fått för mig?
Vill minnas att jag har sett en del motorbytta objekt också, men bensinaren bör få jobba ganska hårt i den bilen med tanke på effekt och vrid..

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » fre dec 24, 2010 0:23

är väll olje nivå pluggen som sitter för långt ner ?
cheva <3

Zukan
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis dec 30, 2008 23:17
Ort: Karlskoga

Inlägg av Zukan » fre jan 14, 2011 7:00

Tjena
Ja har en T2 bensinare o rost det finns det gott om men inget som går att laga , min är inte diffad om den är trasig eller ej har ja inte kollat tar mej fram en då med 33 x 13,5-16" maxxis mudzilla utan några större problem . All min el fungerar tillomed takluckan , det största besväret jag har haft är hitta bultar o muttrar som är fingängat .
Man åker för jä....a gött i den även fast de stora däcken är på , den är ju inge fart vidunder men framåt går det ju ..

Ps. servo/generator o startmotorn är inte direkt super gratis o är inte helt ovanligt att de går sönder på dieseln

Lycka T
-Nissan Patrol Y61 8" Höjd med 37" Creepy crawler
-Jeep Grand Cherokee 4.0 -98 (projekt bil)
-Mitsubishi L200 -04 Såld
-Nissan Terrano II -98
Maxxis Mudzilla 33x13,5-16" såld
-Chevrolet Avalanche -10

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Inlägg av klirre » fre jan 14, 2011 11:03

Jag vet att det är någe vajsing med växellådan. Det är ett lager i dom som går ner sig. Ska tydligen gå bra att byta själva lagret. Där emot så är det bökigt att plocka ner själva lådorna. Torsionstavar och helvete i vägen samt att det är ett tungt paket. Lyft och växellådslyft är att föredra.
If in doubt, Flat out!

JAK
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:22
Ort: Huskvarna

Inlägg av JAK » fre jan 14, 2011 23:16

Jag köpte en beg. -00 bensin, det var -01 så den var alltså ett år gammal när jag tog över den.
Jag stod ut ett år det är definitivt den sämsta bil som jag har ägt någonsin.
Under det året så var den säkert 4mån på verkstad, med elfel motorfel samt framvagnsfel. Men det kan ju ha varit ett måndagsex!

Sedan dess nöjd Land Cruiser ägare.
JAK

Skriv svar