L200 Flak

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

L200 Flak

Inlägg av Magne74 » sön jan 05, 2020 16:34

Tja.
Jag lurar på att byta ut min Mazda b2600 -88 mot något annat med flak då de vart mkt reparationer på den...
Har siktat in mig på l200 99hk turbon.
Men jag undrar hur stort flaket är på dom?
Vill kunna köra skoter på flaket och om möjligt en fyrhjuling i framtiden.
Så mått på flaket. Bredd, längd (med lämmen uppe å nere).
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » sön jan 05, 2020 17:49

ska du ha 1,5 hytt eller dubbelhytt!! för du vill ha med 4wd eller??
har väl varit problem med topparna på dom motorerna!! så kolla upp skicket på motorn...
annars är dom trevliga!!
kollat nåt efter B2500 turbodiesel/Ford Ranger... dom går bra med sin 108hästare...
Kingcaben men gjutjärnsmotorn som fanns mellan 98-01 är ju kanon!! men dom flaken är ju skit!!
men många har väl fått flak från den nyare... och dom är mycket bättre!!
Kingcabens flak som är på 1,5hyttarn är aningen längre än det som sitter på b2600 med 1,5hytt!!
men har tyvärr inte nån jag kan mäta på...

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: L200 Flak

Inlägg av Magne74 » sön jan 05, 2020 18:04

Jo 4wd är krav! Klarar mig gott med 1,5 hytt. Har de på mazdan nu så.
Mazda b2500/Ranger har jag kikat lite på men tycker man ser dom inte så ofta... Hurdana är dom?
Vilken kingcab menar du? Alltså som har längre flak än en b2600? Å vilken b2600?
Min 88 har 184cm flak med lemmen uppe...
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » sön jan 05, 2020 18:24

jag menar den 1,5hytten som hade gjutjärnsmotorn 98-01... den har aningen längre flak än B2600 men 1,5hytt...
hade en sån kingcab som jobbarbil ett tag... och när jag provade kåpan från den på en b2600 så var kåpan några cm längre än flaken... men max en dm...

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: L200 Flak

Inlägg av Magne74 » sön jan 05, 2020 18:27

Aha okej hängde inte med att du mena nyare b2600 så därför jag blev förvirrad :)
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » sön jan 05, 2020 18:47

tja... så ny var den inte... Mazdan var en 91a... och Nissan var en 01a...
vi hade 3 bilar med flak på jobbet ett bra tag...
en kingcab 1,5hytt 01a
en ford ranger dubbelhytt 02a
en vw transporter dubbelhytt 95a
folkans flak var ju kanon!! men permanent 4wd... och 72 hästar... :zzz:
men hade kingcaben blivit kvar hade den fått flak från en transporter!!
kanske inte så snyggt!! men praktiskt!!

gick ut och mätte flaket på nuvarande jobbarbilen... Navara 2012... 190hk och aut!! :mrgreen:
det är en riktigt bekväm bil... med dubbelhytt... men flaket är bara 1,5m... och 2m med nerfälld bakläm...
min cheva däremot (2500 med 1,5hytt 91a) är nästan 2 m med lämmen uppe...

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: L200 Flak

Inlägg av Magne74 » sön jan 05, 2020 18:57

91 blir ju samma kaross som min! (184cm) Har en så ny king så stort flak? Blir ju över 190?
Då har den ganska djupt/högt flak om lemmen bygger 50cm..
Hade varit tufft med fullsize men dom pengarna har man inte :/ Varken till inköp eller soppa...
Fast mazdan tar nog fan 1,3-1,4 ändå...
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » sön jan 05, 2020 19:16

jag hade en b2600 87a... den gick på litern om man höll hast.gränsen... men med släp och tung h.fot så kunde den dra 2...
min cheva drog 1,2 med 35tummarna... men 265or gick den på litern... men diesel då... 6,2a...
men köper du en typ sån nu så stiger den väl bara i värde!! blir ju snart skattefri!!
men jag hann inte köra så mycket innan jag fick ny jobbarbil... så den har mest stått...
så hur drifrs-säkra jänkarna är har jag dålig koll på!!
Kingkabarna 01 och 02... har jag bytt några motorer på... men i det stora hela så funkar dom bra...
rangern renoverade jag en gång... och sen så bytte jag motorn... men i det stora hela så funkade den också bra...
kingcab 01an köptes med rasad motor... dom hade kört utan olja... men med "ny" motor gick den bra!!
kingcab 02an bytte jag lager i... men sen backade chefens farsa över den med traktorn!!
så då hittade vi en 02a med rasad motor som fick ta över den gamla motorn!!
navaran jag åker på nu har faktiskt funkar kanon... har gått 17000 nu... men det finns fallgropar på dom!!
tror man ska satsa på 06 innan den fick partikelfilter... eller den nyare med 190hk... men helst inte 171hästarn!!

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: L200 Flak

Inlägg av Magne74 » tis jan 07, 2020 14:19

Har en budget på MAX 30k helst kring 20k. Då verkar det mest finnas lite l200 å liknande. 06 är nog en bit över....
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » lör jan 11, 2020 12:06

ja då är det väl mest L200 och kingcab att välja på...
L200 har väl bättre kaross och sämre motor än kingcab fram till 01...
men sen är det ju lite en smaksak också...

Magne74
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: L200 Flak

Inlägg av Magne74 » mån jan 13, 2020 9:05

Jo därför jag undrar om flaket på l200 för de är prioriterat. Du råkar inte ha koll på vad skatten ligger på?
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
Mazda b2600 -88 Namnlös

hakan13
Rutinerad
Inlägg: 422
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: L200 Flak

Inlägg av hakan13 » mån jan 13, 2020 19:39

kollade på en Ford Ranger 02 med dubbelhytt... och en L200 med 1,5hytt... båda kostade 5239:-/år
så skatten är nog ungefär samma på alla jappsar från slutet på 90 och början på 2000talet...

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 310
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: L200 Flak

Inlägg av mr.christian » mån jan 13, 2020 22:17

Jag hade en Mazda B2600 -99a tidigare och bytte bort den för den var så dålig att dra tungt med. Den var så felväxlad så hoppet mellan 3an och 4an var alldeles för stort. Vid 65-70km/h var det trean och skrikvarvtal och försökte jag på fyran så gällde "host-host".
Då beslutade jag att byta till något motorstarkare. Eftersom jag främst har den till att dra släp med så blir det kanske inte mer än 3-400mil/är och då blir skatten en alltför stor faktor så därför är det bensin som gäller. Vad finns det då att välja på? Inte mycket. I synnerhet inte när budgeten är som för Dig - max 30'.

Fick ett tips om Chevrolet S10 V6 och hittade en lämplig i närområdet till rimligt pris.
Var nyss ute i mörkret och mätte flaket och ett snabbt mått fick jag till en flaklängd på knappt 1.90 och bredd på ca 1.30. Har massa prylar på flaket så jag kunde tyvärr inte mäta mellan hjulhusen. Skatten är 2689kr och förbrukningen är inte värre än Mazdan - ca 1,3lit/mil. Däremot är den mycket skönare att köra med behaglig automatlåda, farthållare och ac (så länge den funkade) och en släpvikt på 2,7t.
Bara som ett tips... :wink:

Skriv svar